Gjest Seymour Skrevet 17. oktober 2007 #21 Skrevet 17. oktober 2007 Dersom dere har fått opplyst muntlig noe annet enn det som står i salgsoppgaven er det en helt annen sak - det er akkurat like ulovlig, men det er vanskeligere å bevise. Ta nå ikke alt ts sier for god fisk, ts sier også dette: "Altså mye mer enn det vi ble forespeilet da vi kjøpte" Her viser ts til fellesgjelden, de blir ikke "forespeilet" en fellesgjeld, denne er konkret og ufravikelig og vil være tydelig i salgsoppgaven.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2007 #22 Skrevet 17. oktober 2007 Ta nå ikke alt ts sier for god fisk, ts sier også dette: "Altså mye mer enn det vi ble forespeilet da vi kjøpte" Her viser ts til fellesgjelden, de blir ikke "forespeilet" en fellesgjeld, denne er konkret og ufravikelig og vil være tydelig i salgsoppgaven. Nå går jeg faktisk ut fra at trådstarter vet hva hun snakker om og at hun faktisk er blitt løyet for. Dersom hun har glemt å sjekke salgssummen (totalen) er det en helt annen sak. Men det er jo et lite hint når hun faktisk måtte ringe borettslaget for å få vite hva det var i fellesgjeld - tror du hun trekker ut alt fra eget hode? Hva med banken hennes, tror du ikke de forlanger å vite hele kjøpsbeløpet (altså inkludert fellesgjeld) når de gir lån?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2007 #23 Skrevet 17. oktober 2007 Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Til gjesten over - her er det tydeligvis ført opp og oppgitt HELT andre beløp enn det som gjelder i virkeligheten.
Gjest Seymour Skrevet 18. oktober 2007 #24 Skrevet 18. oktober 2007 Til gjesten over - her er det tydeligvis ført opp og oppgitt HELT andre beløp enn det som gjelder i virkeligheten. Mulig. Fint om ts kunne ha oppklart akkurat dette, og bekreftet/avkreftet at det sto en fellesgjeldsum på salgsoppgaven. Det ville vært svært rart om det ikke var oppført fellesgjeld i oppgaven...og da har ts en sak.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #25 Skrevet 18. oktober 2007 Mulig. Fint om ts kunne ha oppklart akkurat dette, og bekreftet/avkreftet at det sto en fellesgjeldsum på salgsoppgaven. Det ville vært svært rart om det ikke var oppført fellesgjeld i oppgaven...og da har ts en sak. Det har trådstarter allerede opplyst om litt lenger frem i tråden, som jeg har sitert, et par innlegg lenger opp her. Salgsoppgaven og opplysninger overbrakt av selger og megler er feilaktige så da er det her en sak. I tillegg kommer jo mangler leiligheten forøvrig hadde (nevnt i innlegg 1).
Gjest Yoletta Skrevet 18. oktober 2007 #26 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Det burde det absolutt. Om det står i salgsoppgaven at fellesgjelden er 90.000,- så mener jeg bestemt at det er en stor feil og at dere har krav på en eller annen form for kompensasjon. Jeg er helt enig med Brunhilde!! Endret 18. oktober 2007 av Yoletta
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #27 Skrevet 18. oktober 2007 Det har trådstarter allerede opplyst om litt lenger frem i tråden, som jeg har sitert, et par innlegg lenger opp her. Salgsoppgaven og opplysninger overbrakt av selger og megler er feilaktige så da er det her en sak. I tillegg kommer jo mangler leiligheten forøvrig hadde (nevnt i innlegg 1). mulig jeg er blind, men jeg ser ikke at ts sier noe om hva som faktisk sto i salgsoppgaven, hun bruker ordet "forespeilet" og snakker om hva de ble "forespeilet" av fellesgjeld. Man blir ikek forespeilet en fellesgjeld, den er konkret på papiret. Dersom ts sier det var feil i salgsoppgaven så er det bare å ta kontakt med megler. Nå vet hun jo at riktig fellesgjeld er 230.000 på denne leiligheten. Hvis salgsoppgaven hennes sier 90.000, så har hun en sak, skulle man jo tro. Hvis hun bare tror og mener at megler/selger opplyste muntlig 90.000, så har hun neppe noen sjanse i havet
La Luna Skrevet 18. oktober 2007 #28 Skrevet 18. oktober 2007 mulig jeg er blind, men jeg ser ikke at ts sier noe om hva som faktisk sto i salgsoppgaven, hun bruker ordet "forespeilet" og snakker om hva de ble "forespeilet" av fellesgjeld. Man blir ikek forespeilet en fellesgjeld, den er konkret på papiret. Dersom ts sier det var feil i salgsoppgaven så er det bare å ta kontakt med megler. Nå vet hun jo at riktig fellesgjeld er 230.000 på denne leiligheten. Hvis salgsoppgaven hennes sier 90.000, så har hun en sak, skulle man jo tro. Hvis hun bare tror og mener at megler/selger opplyste muntlig 90.000, så har hun neppe noen sjanse i havet Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Ja, du er blind.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. oktober 2007 #29 Skrevet 18. oktober 2007 mulig jeg er blind, men jeg ser ikke at ts sier noe om hva som faktisk sto i salgsoppgaven, hun bruker ordet "forespeilet" og snakker om hva de ble "forespeilet" av fellesgjeld. Her er noe jeg siterte i et innlegg jeg skrev tidligere: Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Det var et sitat fra side 1 i tråden, og et sitat av et av trådstarters innlegg.
bella domina Skrevet 19. oktober 2007 #30 Skrevet 19. oktober 2007 Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Ja, det er nok. Med mindre det står noe annet i kjøpekontrakten, og denne er gjennomgått i kontraktsmøte som den skal. Se hva som står i kjøpskontrakten. Dersom det står at det er 230 000 i fellesgjeld, er jeg redd det kan bli problematisk. Ta kontakt med megler, evnt ring til JussBuss. Du kan også ringe Klagenemnda for eiendomsmeglertjenester, om du ikke får godt svar fra megler. Joda, sjansen hadde dere. Det blir for enkelt å skylde på at loven ble endret ang budfrister... Det er fortsatt enkeltindividet som bestemmer. Du tar dine valg og må naturlig nok også ta konsekvensene av dem. Jeg skjønner ikke at lovendringen skal medføre at man legger inn bud raskt. Den sier jo nettopp at man IKKE HAR LOV TIL å sette budfrist som utgår før 24 timer ETTER avholdt visning. Om det ble lagt inn bud tidlig uten å sjekke detaljene, og det egentlig HAR stått riktig fellesgjeld, har dere absolutt ingen sak.
Nanaluanna Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #31 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg må dessverre dra opp igjen denne tråden. Jeg har ikke hatt overskudd til å ta tak i dette før nå men nå er jeg klar for ett nytt tak. Det står i alle salgspapirene at fellesgjeld er 90000. Det står i brev fra boligbyggelaget datert etter at vi overtok leiligheten at fellesgjeld er 90000. På alle punkter kan vi dokumentere det. Da vi tok kontakt med megler på tlf (skulle tatt opp den samtalen) sa han at dette virket veldig besynderlig og ba oss om å faxe salgsoppgaven. (som om han ikke har den selv....) Greit nok, så jeg gjorde. Fikk brev tilbake fra saksbehandler hos megler ( får veldig lyst å skrive navnet på meglerfirma så er andre advart mot dem) med salgsoppgaven i retur og boligbyggelagets samlede fellesgjeld gulet ut. På grunnlag av dette burde vi visst at fellesgjelden vår var større enn det står rett under.... Megler fraskriver seg alt ansvar. (bombe) Ja så hvor går veien nå? Har ikke all verdens midler til å gå til sak for heller. På meg virker det som om boligbyggelaget har gjort en feil ved å sende gamle eller uoppdaterte dokumenter til tildligere eier. Tidl eier må ha visst at dokumentene var feil og likevel selger leilighet med feil gjeld. (Tidl eier må ha visst dette pga :Borettslaget hadde undergått en større rehabilitering og de har fått tilsendt papirer på at fellesgjelden har økt samt betalt høyere husleie. Dette har jeg fått vite av naboer i laget. Naboer har også advart tidl eier om å gjøre dette for døve ører. Dette har jeg nettopp funnet ut av. ) Kan noen gi meg noen gode råd? Hvor mye vil det ca koste å hyre en advokat? Noen andre som har gjennomgått det samme?
Christal Skrevet 21. oktober 2008 #32 Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Ta i bruk forbrukerrådet, ring dem på telefon, de kan gi dere tips og råd hvordan dere skal gå videre i denne saken. Ikke gi dere bare!! Hvis dere har fått papirer som sier 90 tusen og det fremkommer senere et helt annet beløp enn hva som sies på de papirene dere fikk, er ikke deres feil, men megler mener jeg!! Det er en kjempe kjedelig situasjon og man føler seg veldig liten i forhold til meglere og meglerkontor, de er flinke å prate for seg og man bruker ikke å komme noen vei, men som jeg nevnte, ring forbrukerrådet. Kontaktside - forbrukerrådet Endret 21. oktober 2008 av Christal
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #33 Skrevet 21. oktober 2008 Du skal ta kontakt med Forbrukerinspektørene (FBI) på NRK1, så løser nok saken seg for dere.
Glynis Skrevet 21. oktober 2008 #34 Skrevet 21. oktober 2008 Eventuelt TV2 Hjelper deg. De elsker aktuelle saker (som jo dette er), folk som har bevis (salgsoppgaven) og autoritetsfolk som gir dårlig informasjon/ikke vil hjelpe (megleren).
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #35 Skrevet 21. oktober 2008 Hva med politianmeldelse for svindel? Eller ta kontakt med advokat?
Fat Sally Lee Skrevet 21. oktober 2008 #36 Skrevet 21. oktober 2008 For guds skyld ikke gi dere! "Alle" meglere avviser klagen i første omgang i håp om at klageren legger saken død. Ta kontakt med FBI, TV2 hjelper deg eller i det minste forbrukerrådet. Jeg er ikke jurist, men det ser da virkelig ut som at dere har en sterk sak her hvis det TS skriver stemmer. Lykke til! Og hold oss oppdatert!
Nanaluanna Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #37 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg vil helst ikke på tv men hvis det blir siste utvei får jeg bare hoppe i det. Har fått nr til en advokat som holder på med eiendomsrett. Skal prøve å få snakket med han i morgen. (Det koster vel ikke noe å bare snakke med han og høre?) Kan også ta kontakt med Forbrukerrådet. Vil at megler skal få seg en skikkelig skrape... Det er vanskelig å vite hvordan man skal angripe sånne situasjoner så jeg setter stor pris på svarene og tilbakemeldingene dere kommer med Vet dere forresten foreldelsestiden på slike saker?
tingeling Skrevet 21. oktober 2008 #38 Skrevet 21. oktober 2008 Og sørg for å ta all kontakt med megler skriftlig. Ikke gi dere på dette. Ift til andre mangler så burde dette vært opplyst om av selger i tilstandsrapporten og evt av takstmann. Samle alle papirer, ta gjerne bilder hvis det er synlige mangler. Og dere kan jo ta med dere noen hvis/ når dere etterhvert skal ha et møte med megleren. I et slikt møte kan det også være greit å ta med seg en laptop og skrive referat. Lykke til!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. oktober 2008 #39 Skrevet 21. oktober 2008 I første omgang ville jeg sendt en skriftlig klage til Forbrukerrådet og bransjerådet til meglerne (Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester tlf 22129090). Det er lurt å henvise til hvilke paragrafer du mener er brutt, det gjør alltid at det virker mer seriøst. Det står vel noe om opplysningsplikt og villedende opplysninger i avhendingsloven vil jeg tro. Det er også noe som heter eiendomsmeglingsloven. Hvis du ikke skulle nå frem her så er tiden inne for TV2 eller Forbrukerinspektørene. Her finner du flere saker angående klager på megler (her ser du litt fremgangsmåter): http://forbruker.no/bolig/boligeksperter/t...icle1109810.ece http://www.spama.no/filer/markedskommunika...047/pages/4.htm
Gjest Miley Skrevet 21. oktober 2008 #40 Skrevet 21. oktober 2008 Skulte feil og mangler har vel en foreldelsesfrist på fem år?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå