Nanaluanna Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg og samboer kjøpte leilighet i borettslag i vår. Den hadde fellesgjeld på 90 000. Det har vært mye feil og mangler på leiligheten bla var alle fire vasker/avløp lekk og mye annet småplukk. Dette har vi sett igjennom fingrene på fordi vi har fått inntrykk av at man ikke får medhold i disse sakene uansett. Etterhvert som sommeren har gått har vi sett at andre identiske leiligheter som har vært til salgs i borettslaget vårt har fellesgjeld på min 230 000. Altså mye mer enn det vi ble forespeilet da vi kjøpte. Skriver mail til Boligbyggelaget nå for å forhøre meg om gjelden , men er sannsynligvis blitt lurt grundig av selger og megler. Nå tar jeg sorgene litt på forskudd, men magefølelsen min sier at vi bør forberede oss på det verste. :gråte: Hvordan går man frem i sånne saker?
Nabodama Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg og samboer kjøpte leilighet i borettslag i vår. Den hadde fellesgjeld på 90 000. Det har vært mye feil og mangler på leiligheten bla var alle fire vasker/avløp lekk og mye annet småplukk. Dette har vi sett igjennom fingrene på fordi vi har fått inntrykk av at man ikke får medhold i disse sakene uansett. Etterhvert som sommeren har gått har vi sett at andre identiske leiligheter som har vært til salgs i borettslaget vårt har fellesgjeld på min 230 000. Altså mye mer enn det vi ble forespeilet da vi kjøpte. Skriver mail til Boligbyggelaget nå for å forhøre meg om gjelden , men er sannsynligvis blitt lurt grundig av selger og megler. Nå tar jeg sorgene litt på forskudd, men magefølelsen min sier at vi bør forberede oss på det verste. :gråte: Hvordan går man frem i sånne saker? Sånn med en gang, tror jeg dere har retten på deres side. Det som står i kontrakten er jo gjeldende, og den andre parten må evt betale ut borettslaget mellomlegget. Det er det som høres logisk ut, men hvem vet?
Brunhilde Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Sånn med en gang, tror jeg dere har retten på deres side. Det som står i kontrakten er jo gjeldende, og den andre parten må evt betale ut borettslaget mellomlegget. Det er det som høres logisk ut, men hvem vet? Nei, hvem vet... Noen borettslag opererer jo med individuell andel av fellesgjeld, dvs at noen har betalt ut alt, andre deler, av denne. Kan dette ha skjedd i deres tilfelle, ts?
*Terje* Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Fint om du først finner ut hvor stor andel fellesgjeld dere har, så kan man gi råd og tips om hvordan dere skal gå frem ihht det.
Gjest Helen Parr Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er enig med sistnevnte. Det første du må få brakt på det rene er hvor høy fellesgjelden på deres leilighet er. Den forrige eieren kan ha innløst noe av gjelden på et tidligere tidspunkt. Ikke alle trenger å ha like stor gjeld. Ofte fordeles dette ut fra boareal også. Dersom fellesgjelden viser seg å være høyere enn først antatt, vil jeg anta at dere kan forholde dere til kontrakten som er inngått.
Nanaluanna Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. oktober 2007 Ja da har jeg hatt kontakt med boligbyggelaget som sier at vi har en fellesgjeld på 230 000..... Vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg er for ung og har for lite erfaring til å takle en sånn sak... Er litt lei nå
onyx Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Hvordan er det mulig at dere ikke har undersøkt dette i forbindelse med kjøp?
Gjest I all verden! Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Hvordan er det mulig at dere ikke har undersøkt dette i forbindelse med kjøp? Hun sier jo selv at hun er ung og har liten erfaring! Ta kontakt med megler øyeblikkelig, her må jo noe kunne gjøres?
Rosalie Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Hvordan er det mulig at dere ikke har undersøkt dette i forbindelse med kjøp? Det er faktisk ikke alltid så himla enkelt, ihvertfall ikke før loven ble endret ang budfrister. Vi var på visning en mandag kveld og fikk med prospektet etc., og tirsdag kl 0930 var vi eiere av samme leilighet. Ingen sjanse til å sjekke om oppgitte tall stemte.
Nanaluanna Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 17. oktober 2007 Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok?
Rosalie Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Leiligheten er en del av boligbyggelag, sant? Da ville jeg tatt kontakt med det for å høre hvordan jeg burde gå fram videre. Lykke til!
Gjest Helen Parr Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Se hva som står i kjøpskontrakten. Dersom det står at det er 230 000 i fellesgjeld, er jeg redd det kan bli problematisk. Ta kontakt med megler, evnt ring til JussBuss.
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Det burde det absolutt. Om det står i salgsoppgaven at fellesgjelden er 90.000,- så mener jeg bestemt at det er en stor feil og at dere har krav på en eller annen form for kompensasjon. Jeg håper du forteller oss hvordan det går.
Gjest Helen Parr Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Å spørre selger og megler samt at det står i salgsoppgaven burde jo egentlig være nok? Det har du rett i. Dersom du har det skriftlig at det er gitt opplysninger om at det er 90 000 i fellesgjeld, er det enklere å bevis at det dreier seg om en mangel. Dersom du derimot bare har meglers og selgers ord, vil det være vanskeligere for dere å bevise at det er sant i en eventuell rettstvist. Dette er uansett så mye penger at det er verdt å gå videre med.
Gjest Seymour Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 Det er faktisk ikke alltid så himla enkelt, ihvertfall ikke før loven ble endret ang budfrister. Vi var på visning en mandag kveld og fikk med prospektet etc., og tirsdag kl 0930 var vi eiere av samme leilighet. Ingen sjanse til å sjekke om oppgitte tall stemte. Joda, sjansen hadde dere. Det blir for enkelt å skylde på at loven ble endret ang budfrister... Det er fortsatt enkeltindividet som bestemmer. Du tar dine valg og må naturlig nok også ta konsekvensene av dem.
Gjest Seymour Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 Hun sier jo selv at hun er ung og har liten erfaring! Ta kontakt med megler øyeblikkelig, her må jo noe kunne gjøres? Så da burde man kanskje sette aldersgrense på å kjøpe bolig? Skal man ta IQ-test samtidig? Alle er ansvarlige for sin dumhet.
Lotten Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 Eidsivating lagmannsrett har i en dom fra 1991 lagt til grunn at feil angivelse av fellesgjeld var en mangel etter kjøpsloven. I dag reguleres vel forholdet av avhendigsloven, men vurderingen blir den samme. Tror du har en god sak overfor kjøper. Kjøper er ansvarlig for de opplysningene som gis i salgsoppgaven. Det skal ikke være nødvendig å dobbeltsjekke disse.
billie Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Så da burde man kanskje sette aldersgrense på å kjøpe bolig? Skal man ta IQ-test samtidig? Alle er ansvarlige for sin dumhet. Jøsses, for en holdning! Saken er vel kansje heller at meglere/selgere bør være TYDELIGE når det kommer til sånn informasjon (all informasjon).. Ikke forsøke å lure folk til å kjøpe leiligheter de ikke har råd til. Det er jo en jungel når man er helt uerfaren.
Gjest Seymour Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Jøsses, for en holdning! Saken er vel kansje heller at meglere/selgere bør være TYDELIGE når det kommer til sånn informasjon (all informasjon).. Ikke forsøke å lure folk til å kjøpe leiligheter de ikke har råd til. Det er jo en jungel når man er helt uerfaren. Spar deg pekefingeren... Og du tar feil: Saken er ikke at det er meglere og selgere som må sørge for at uerfarne, udugelige kjøpere ikke klarer å gjøre det som forventes av dem ved et boligkjøp. Man kan ikek legge skylden på resten av verden for at man selv har vært for sløv...
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Både salgsoppgagve og takst skal stemme med de faktiske forhold. I første omgang trådstarter ville jeg skriftlig henvendt meg til megler og selger og spurt hvorfor salgsoppgaven er feil. Hvis dere ikke skulle nå frem der ville jeg kontaktet advokat. Det er riktig at man skal følge med når man kjøper, men det er ulovlig å oppgi uriktige opplysninger. Disse feilaktige opplysningene kan medføre erstatningsansvar eller heving av kjøpet. Dersom dere har fått opplyst muntlig noe annet enn det som står i salgsoppgaven er det en helt annen sak - det er akkurat like ulovlig, men det er vanskeligere å bevise. Samle i alle fall alt salgsmateriell (annonse, salgsoppgave, etc) slik at dere har det materiellet dere trenger for å bevise deres sak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå