Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg la en tilsvarende tråd ut på kropp og helse, men så kom jeg på at det er vel kanskje egentlig her det skal ligge.... (Hvis noen har lyst til å slette den på kropp og helse, feel free!)

Uansett - jeg har gått ned veldig mye pga masse intoleranser ol. Nå er jeg på en diett jeg tåler, men jeg går ikke opp i vekt igjen, og jeg er blitt for tynn. Jeg føler meg rett og slett ikke komfortabel med kroppen min lenger.

Noen bra tips til hvordan jeg kan legge på meg?

Er det slik at raske karbohydrater og fett samtidig gjør at mer lagres?

Maten jeg tåler er så latterlig sunn.... Uansett prøver jeg å spise kaloririk mat, og å alltid spise litt for mye. Men jeg har heller gått enda mer ned med denne sunne maten...... Og nå har jeg måttet sy inn bukser og genseren jeg kjøpte for to uker siden er blitt for stor og puppene mine blir bare mindre og mindre. Alle prøver jeg har tatt er fine, så jeg har ingen sykdom som kan forklare hvorfor jeg skal fortsette å gå ned i vekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei venninne som hele livet har vært syltynn. Hun spiser godt, og har flere ganger vært på fetekur - uten særlig hell. En periode spiste hun 15 skiver i lunsjen... uten at det hjalp. Legen sa da at hun bare måtte slutte med det, og heller begynne å trene, og på den måten bygge muskler. Kanskje noe for deg? Styrketrening?

Skrevet

Joda, trening er vel og bra, og det gjør jeg gjerne. :)

Men greia er jo det at jeg hadde fett på kroppen før - når jeg spiste maten jeg ikke tålte. Så hadde jeg en periode hvor jeg reagerte på ca ALT, og da gikk jeg ned en del. Men nå er jeg på en diett jeg tåler, og jeg fortsetter å gå ned - tross god helse.

Jeg begynner å lure på om jeg kanskje la på meg av maten jeg ikke tålte, som en reaksjon? Jeg har i alle fall ikke vært så tynn som nå på noen år. Jeg har alltid vært slank, men nå står hoftebeina ut og jeg kan telle ribbein og alt... Skal nevnes at jeg ikke begynte å legge på meg før jeg ble 19-20 år gammel, før det var jeg veldig tynn. Og i og med at mine problemer med matintoleranser osv har blitt verre og verre, så kan det jo fort hende at jeg la på meg rett og slett pga at jeg ikke tålte maten?

Men jeg var så komfortabel med den myke kroppen jeg hadde ved juletider i fjor! Nå kan jeg ikke lenger ta tak på magen min, for det er ingenting å gripe fatt i! (Bortsett fra når jeg sitter, da kan jeg få tak i litt hud)

Jeg har til og med prøvd å bremse forbrenningen ved å spise sjeldent og mye, men da gikk jeg ned enda mer.......

Gjest Kristin_
Skrevet

Mye og skjeldent setter ikke ned forbrenningen, så ikke rart du ikke la på deg. Og å spise masse skiver er ikke nødvendigvis verdens beste måte å legge på seg på.

Sunne kaloribomber

Avocado, nøtter, kjerner, frø, sunne oljer. Tilsett litt ekstra olje i maten, lag smoothies av masse søt og kaloririk frukt (f.eks tropisk frukt, banan +++)

Om du har veldig mange allergier kan det å øke fettinntaket med hjelp av sunne oljer hjelpe mye. Fet fisk er også gull :)

Skrevet

Takk Kristin! :)

Jeg pleier å spise en god porsjon nøtter med frukt hver dag, som et fullt måltid - i tillegg til å småknaske nøtter dann og vann. Men avocado hadde jeg ikke tenkt på, det er jo kjempegodt - og jeg tåler det!

Da fikk jeg noen ideer. :) Men vet du om noen kombinasjoner som gjør at jeg legger lettere på meg - som jeg nevnte, f.eks. raske karbohydrater og fett samtidig?

Gjest Kristin_
Skrevet

Hvis du har en stor interesse av å legge på deg fett, så er raske karbohydrater og fett samtidig gull. Men det er ikke sunt i det hele tatt.

Men om man kjører litt tung styrketrening og legger på seg litt muskler, så får man en penere kropp enn om man bare blir "skinnyfat". Men sånn som jeg tolker det er problemet at du går stadig ned i vekt, og for å bremse det er det lurt å spise sunne kaloririke matvarer, men ikke nødvendigvis ty til typisk karb+fett-løsninger.

Skrevet

Nei, du har nok egentlig rett, Kristin!

Men poenget er jo at jeg gjerne vil ha litt fett på kroppen. :) Jeg er forholdsvis veltrent (skal ikke skryte på meg noe hehe), så jeg er fast i fisken - det gjør ikke noe om det kommer fett på toppen.

Får håpe det snart snur!

Gjest Kristin_
Skrevet

Å få litt fett på kroppen gjør ingenting, men raske karbs+ mettet fett er en veldig usunn måte å gjøre det på. Kom deg i kalorioverskudd over litt tid, så løser det seg nok skal du se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...