Gå til innhold

Ungene arver stor pengesum

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Har 3 unger som nå arver flere hundre tusen kroner fra besteforeldre. Ungene er mellom 5 og 10 år. Vil plassere disse pengene helt sikkert, uten risiko - altså aksjer er uaktuelt.

Er livrente fortsatt et godt alternativ eller fond eller...? Pengene kan gjerne låses til de er ca. 18 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Er det ikke slik at overformynderiet i kommunen trer inn når mindreårige arver over en viss sum? De vil i hvertfall plassere og forvalte pengene på den måten som de anser mest fornuftig mtp. risiko.

Skrevet
Pengene kan gjerne låses til de er ca. 18 år.

Det er nok det som kommer til å skje, for dersom barn under 18 har over 75000 i formue, kommer Overformynderiet inn i bildet...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ja, det er det jo helt klart. Men det er vel vi som foreldre som bestemmer hvor pengene skal plasseres for å få best mulig avkastning?

Skrevet
Ja, det er det jo helt klart. Men det er vel vi som foreldre som bestemmer hvor pengene skal plasseres for å få best mulig avkastning?

Slik jeg har forstått det, så er det Overformynderiet som forvalter pengene. Hvordan det gjøres, er jeg usikker på, men jeg vet at pengene ikke kan plasseres i aksjer, og at dersom foreldrene ønsker å plassere pengene i livrente, må det søkes om det.

Tror du bør ta en telefon for å forhøre deg nærmere om det, og få klare svar.

Skrevet

Nei, det er ikke dere som foreldre som bestemmer hvor og hvordan pengene skal plasseres! Arvelater har så vidt jeg vet mulighet til å til å gi retningslinjer for hvordan pengene skal forvaltes og hvem som skal forvalte dem, men dette vet jeg for lite om til å gi deg noe konkret råd.

Overformynderiet i kommunene består av legmenn og kompetansen er sterkt varierende for å si det mildt. Det kan også bli problemer i forhold til skatt på avkastningen/formuen fordi barna lignes sammen med foreldrene så lenge de er så små. I det hele tatt ville jeg ha kontaktet advokat for å få hjelp til dette både av hensyn til barnas penger og meg selv.

Skrevet

Ungene har allerede overskredet 75000 grensen uten at vi har hatt noe med overformynderiet å gjøre. Vi har plassert hundre tusen på dem hver i livrente for få år siden, og det har vært helt problemfritt. Kan ikke forstå helt at jeg må til advokat for å ordne dette? Bor på en liten plass hvor alle kjenner alle inkludert dem som sitter i overformynderiet....blir det en dialog her da eller hvordan fungerer det hele i praksis?

Skrevet

Overformynderiet har ulik praksis rundt forbi tror jeg. Noen steder må pengene inn i en "fellespott" som forvaltes av OF. Her hvor jeg bor har min sønns penger alltid stått på hans egen konto. 3/4 av dette ble investert i livrente for flere år siden.

Fordelen med livrente er at barna ikke får full råderett over alle pengene på 18. årsdagen.

Ring til ditt overformynderi og hør, evnt. be om et møte!

Skrevet

Husk også at ungene kan få problemer med Lånekassa når den tid kommer fordi de har formue.

Lønner seg ofte å forvalte pengene i foreldrenes navn. Da unngår man også overformynderiet

Skrevet
Kan ikke forstå helt at jeg må til advokat for å ordne dette? Bor på en liten plass hvor alle kjenner alle inkludert dem som sitter i overformynderiet....blir det en dialog her da eller hvordan fungerer det hele i praksis?

Hvis overformynderiet i din kommune består av mennesker du kjenner og som du vet er kompetente til å forvalte dine barns midler, så kan du vel bare kontakte dem for å få til en dialog.

Overformynderiet har ulik praksis rundt forbi tror jeg. Noen steder må pengene inn i en "fellespott" som forvaltes av OF. Her hvor jeg bor har min sønns penger alltid stått på hans egen konto. 3/4 av dette ble investert i livrente for flere år siden.

Ja, praksisen er forskjellig og jeg vet at overformynderiet flere steder har blitt kritisert nettopp fordi de plasserer alle pengene i en fellespott og faktisk i enkelte tilfeller til så dårlig avkastning at de har gått med tap. Det er nok ikke vanlig, men jeg ville nok ha fulgt ganske nøye med hvis det var snakk om mine barns midler.

Husk også at ungene kan få problemer med Lånekassa når den tid kommer fordi de har formue. Lønner seg ofte å forvalte pengene i foreldrenes navn. Da unngår man også overformynderiet
Nettopp fordi det finnes en del "feller" å gå i, ville jeg altså ha kontaktet en advokat med dette som arbeidsområde. Ikke fordi jeg hadde planer om å saksøke noen, men fordi det kan være greit å ha noen å diskutere med som kjenner reglene og som kan bidra til at jeg/barna får ordnet dette på best mulig måte og slik at det ikke oppstår noen utilsiktede overraskelser i fremtiden. I enkelte kommuner sitter det helt sikkert svært kompetente mennesker som kan brukes som "sparringspartner" på samme måte som en advokat, og hvis jeg hadde visst det, så ville jeg selvfølgelig ha brukt dem i stedet.
Skrevet

Grunnen til at vi velger å sette pengene i barnas navn er helt klart for å slippe å betale hundretusener i arveavgift...

Skrevet
Husk også at ungene kan få problemer med Lånekassa når den tid kommer fordi de har formue.

Har ungene stor formue trenger de jo ikke låne fra Lånekassa til eventuelle studier. Iallefall ikke i samme grad som de uten formue.

Skrevet
Har ungene stor formue trenger de jo ikke låne fra Lånekassa til eventuelle studier. Iallefall ikke i samme grad som de uten formue.

Nå er jo store deler av støtten fra Lånekassen stipend, så selv om en har formue og kanskje ikke trenger lånet er det jo dumt å ikke kunne få stipendet da.

Skrevet

Jeg fikk en pengesum da jeg var 15 år. Denne ble av foreldrene mine plassert i livrente. Da var overformyderiet "fornøyd" og blandet seg ikke mer inn i det.

Jeg hadde heller ikke formue (pengen ble først utbetalt da jeg var 24-29 år og ble da brukt til å betale ned studielånet) og fikk dermed fult lån og stipend da jeg studerte.

Skrevet
Jeg fikk en pengesum da jeg var 15 år. Denne ble av foreldrene mine plassert i livrente. Da var overformyderiet "fornøyd" og blandet seg ikke mer inn i det.

Jeg hadde heller ikke formue (pengen ble først utbetalt da jeg var 24-29 år og ble da brukt til å betale ned studielånet) og fikk dermed fult lån og stipend da jeg studerte.

Jeg mener å ha hørt at det er nye regler nå, at de teller med pengene i livrentefond når de regner ut om du har formue. Syns jeg husker å ha lest en sak om ei jente som fikk store problemer fordi arven var låst til hun var så å så gammel, men hun fikk ingenting fra lånekassa pga for høy formue.

Skrevet
Jeg mener å ha hørt at det er nye regler nå, at de teller med pengene i livrentefond når de regner ut om du har formue. Syns jeg husker å ha lest en sak om ei jente som fikk store problemer fordi arven var låst til hun var så å så gammel, men hun fikk ingenting fra lånekassa pga for høy formue.

Jeg har fremdeles ikke fått utbetalt hele min livrente (har ett år igjen) og de pengene jeg ikke har fått utbetalt påvirker ikke min formue.

Er det derimot fond det er snakk om vil de vises på formuen, ja.

Uansett var mitt poeng at overformyderiet ikke skal HA pengene. De skal bare forsikre seg om at de er plassert på en slik måte at foreldre/foresatte ikke kan missbruke dem.

Altså, dersom dere plasserer dem på en sperret konto el, så vil overformynderiet ikke "ta" pengene.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ja, det er nye regler for livrente nå. Dette er ikke lenger en "skjult" formue. Med den saken som du nevner her, bør det jo komme nye regler umiddelbart - det er mange, mange som har plassert livrente på ungene sine som er låst til langt opp i voksen alder. Blir skikkelig irritert når jeg leser dette - når de får nye regler for livrente bør de jammen ordne opp i følgene av dette med det samme!!

Satser på at de reglene er i orden da mine unger kommer opp i studiealder....får vi håpe... :sukk:

Skrevet

Vi har to barn som arvet ca. 200 000 hver av besteforeldrene sine for et par år siden. Vi plasserte pengene i fond, og de kan taes ut i måndlige avdrag etter at de er ferdig med videregående. Regner med at de da har penger nok til å betale utdanning, evt. et lite innskudd til bolig etterhvert. Dette ble gjort etter råd fra finansrådgiver i banken. Ser at de har økt med ca. 30 000 siden den gang, så jeg regner med at de fortsatt vil øke...

Skrevet

Dersom man bruker pengene til å kjøpe en leilighet når man begynner å studere, så vil det ikke være noe formue som vises. Man tar jo gjerne opp boliglån, og likningsverdi på leilighet er lavere enn om egenandelen står i banken/fond/livrente.

Da vil man fremdeles kunne få fullt stipend ved høyere utdanning. Og kanskje er formuesgrensene en god del høyere om 10-15 år enn de er i dag.

Skrevet

Reglene for hva overformynderiet skal gjøres er nedfelt i loven. (Vergemålsloven/Lov om overformynderi (husker ikke helt))

Men det praktiseres forskjellig. I min jobb har jeg vært i kontakt med overformynderiet i både store byer, og små kommuner. Loven er lik - men praksisen forskjellig.

I en stor by er overformynderiet en heltids-jobb. I små kommuner er det ikke behov for dette.

I den kommunen jeg forholder meg til i jobben, så griper overformynderiet automatisk inn hvis en av foreldrene faller fra, eller blir erklært uskikket til å forvalte barnas penger. Avhenger litt av størrelsen på beløpene også - vet at skadeoppgjør i million-klassen blir forvaltet av overformynderiet til tross for at begge foreldrene er "oppegående".

Forsikringsselskap som skal utbetale erstatninger kontakter automatisk overformynderiet i den kommunen hvor barnet er bosatt.

Dette gjøres for å beskytte barnet. Foreldrene søker overformynderiet om midler til kjøp av tjenster (barn som blir sterkt handicappede trenger mer hjelp jo større de blir), tilrettelegging av bolig, kjøp av handicap-bil m.m.

I omtalte kommune har ikke overformynderiet ressurser til å bruke midler/arbeidskraft på barn som har det bra, og hvor foreldrene klarer å ta hånd om penger m.m.

Den som blir oppnevnt som verge for barnet (foreldrene eller andre) forholder seg til overformynderiet, og handler til beste for barnet.

Noen ganger må faktisk barn beskyttes mot sine foreldre :tristbla:

Litt rotete her kanskje, men loven er lik - praksisen ulik.

Og pengene kan plasserer i fond/aksjer/annet enn bank hvis foreldre/overformynderi er enig. Pengene skal forvaltes til best mulig forrentning, overformynderiet plikter å sjekke dette. De forplikter seg til å forhandle om renter m.m.

Så vidt meg beskjent så kan ikke pengene for et overformynderi plasseres på en samle-konto. Midlene skal jo formues-beskattes, og må stå på personnr til den som eier pengene.

Men, kontakt overformynderiet i din kommuen, og sjekk hva de forlanger/hva de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...