snøfnugg Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Har en 8 år gammel hardisk som plutselig begynte å trøble. Tror ikke det er virus. For virusjekk ble kjørt regelmessig. Det begynte med at den brukte fryktelig lang tid på å starte opp. Kunne stå kjempelenge før den var klar til bruk. Deretter begynte det å lukte svidd av og til ,og den sluttet til slutt å virke. Byttet vifte og prossessor. Vi fikk den i live en gang,men skjermen startet ikke opp. Uansett vil den ikke starte i det hele tatt nå. Vi har byttet PSU en gang tidligere. Kan den være gått igjen? Har noen en ide om hva som er feil? Endret 16. oktober 2007 av snøfnugg
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 ..en maskin fra 1999 ? Det er ikke særlig mye å samle på. Reservedeler til såpass gamle maskiner begynner å bli dyre i anskaffelse (for eks. RAM), eller umulig å få tak i, hvis det er snakk om hovedkort som skal passe inn i en AT kasse (ATX begynte å komme i markedet etterhvert rundt den tiden der). Gjør deg selv en tjeneste og pensjoner denne maskinen, eller kjøp en nyere brukt en. 3-4år gamle PCer er fullt brukbare idag, om det ikke er beregnet på hardcore spillbruk ! NB: Jeg går utfra at du gjør samme feil som alle andre, og kaller pc-kabinettet for en harddisk. Så for å oppklare litt, her er en harddisk, her er ett pc-kabinett !
snøfnugg Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Okay..pc kabinett da. Jeg vurderer å pensjonere den,men vil gjerne tømme den for filer først. Har mesteparten kopiert,men ikke alt. Må man ha den igang for å gjøre det? (-Forøvrig vurderte vi å la vår 7 år gamle datter bruke den istedenfor den nye maskinen vi har . ) Endret 16. oktober 2007 av snøfnugg
Cidric Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Okay..pc kabinett da. Jeg vurderer å pensjonere den,men vil gjerne tømme den for filer først. Har mesteparten kopiert,men ikke alt. Må man ha den igang for å gjøre det? Neida, det er bare å flytte den gamle harddisken over til det nye kabinettet, så har du tilgang til alt som er. Det er stort sett plass til minst 3-4 harddisker i et kabinett, så nok av plass.
Gjest Nedfall Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Okay..pc kabinett da. Jeg vurderer å pensjonere den,men vil gjerne tømme den for filer først. Har mesteparten kopiert,men ikke alt. Må man ha den igang for å gjøre det? Nei, det funker helt flott å ta ut harddisken, og montere den midlertidig i en anna maskin, og kopiere ut filene. Eller montere den i ett usb kabinett, og ta det derifra. ..om det nå ikke var hardisken som produserte røyken da.. ? (Tviler på det) (-Forøvrig vurderte vi å la vår 7 år gamle datter bruke den istedenfor den nye maskinen vi har . ) Det kan vel gå, men jeg hadde ikke unnet noen å bruke en såpass treg maskin, men sørg ihvertfall å lage en "lett innstallasjon" (formater disken og innstaller på nytt). Gjøre innstallasjonen lett.. Dere kan også vurdere en linux versjon, mulig noen av dem er lettere å dra rundt.. ?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Her vil jeg på det sterkeste anbefale Linux, ja. En så gammel maskin vil gå mye raskere med Linux innabords, og den er også så å si immun mot virus. Den blir ikke tregere etter årevis med bruk, du slipper å kjøre antivirus og diverse programmer som \\\"rydder opp\\\". Linux kan gjøre alle de samme tingene: MSN, mp3, nettsurfing (Mozilla FireFox) og en god del småspill som følger med. Og det er gratis... Men tilbake til maskinvaren... Hvor kom røyken fra? Er den død, så er den død. De aller fleste datamaskiner som fortsatt er i bruk er halvparten så gamle som det vraket ditt. Du finner mye fint på QXL. Sålenge det ikke er snakk om en bærbar, men en boks uten tastatur og skjerm, koster det bare et par hundrelapper å erstatte vraket. Som andre har sagt tidligere: Ta ut disken og sett den inn i en annen maskin. Start så maskinen, og det nye lagringsmediet vil dukke opp med egen stasjonsbokstav.
snøfnugg Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. oktober 2007 Det skal jeg gjøre :-) Tusen takk for svar alle sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå