Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på en ting... Kan dårlig/redusert sædkvalitet ha noe sammenheng med at mannen har kvinnelige hormoner/ikke er veldig maskulin??? Føler meg helt dum som spør/lurer, men jeg sitter da her og tenker...

Samboer har fått påvist veldig dårlig sædkvalitet. 'Studier' viser vel at kvinner tiltrekkes av maskuline menn som kan bringe genene videre. Min samboer, derimot, har mange feminine kvaliteter (er hetero - høy og flott), og jeg lurer på om det kan ha noen sammenheng...? Han er veldig mild og snill, og ikke det minste aggresiv. Har empati og er følsom (gråter hvis han blir trist). Litt sjarmerende redd (for høyder bl.a). Koser seg med te under et pledd...

Nå skal ha ta ulike hormontester, så vi får kanskje svar. Jeg kom bare ikke på å spørre om det på timen hos gynekolog (kanskje litt frekt å spørre mens han var der... jeg har ertet ham litt for hans feminine sider (spes. det med teen...)

Er det noen som vet - eller tror noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg kan aldri tenke meg at det er noen sammenheng der.

Skrevet

Aner ikke, men jeg leste nylig at ny forskning mener at nyprodusert sæd er friskere og gir større sjanse til befruktning. Derfor faller den gamle metoden med å holde seg noen dager før man forsøker å befrukte. Man blir ikke lettere gravid hvis man sparer opp noen dager. Daglig sædavgang gir de beste sædcellene.

Skrevet

Tror ikke det er noen sammenheng? Men vet jo at kvinner som har problemer med å bli gravide ofte har problemet bla. pga for mye mannlige kjønnshormoner. Men det blir kanskje noe annet?

Skrevet

Det var kanskje litt søkt, men så sitter en av og til slik og funderer, da!!! Får se hvilket resultatet samboers hormonprøve viser, og heller høre med gynekologen dersom det er noe unormalt! Tenk om det hadde vist seg at han var hermafroditt... :forvirra::forvirret: Huff, nei en skal ikke spøke med sånn... hihi

Skrevet
Lurer bare på en ting... Kan dårlig/redusert sædkvalitet ha noe sammenheng med at mannen har kvinnelige hormoner/ikke er veldig maskulin???

Ja, det er en sammenheng, men ikke slik du sier - sammenhengen er nok heller omvent. At en mann er "mindre maskulin" kan skyldes at han har lavere testosteronverdier, noe som jo igjen gir nedsatt sædkvalitet. Testosteron er det hormonet som gir primære- og sekundære kjønnstrekk hos menn, det som enkelt sagt gjør menn til menn. Det er testiklene og testosteronet som står for sædkvaliteten, og har han en f.eks. en skade i testiklene, vil det påvirke fertiliteten, og dessuten påvirke hvem han er og hvor "mandig" han virker (skjeggvekst, aggresjon/oppførsel). Myten om macho-hormonbombe-menner er ikke bare en myte. Noen har naturlig lavere testosteronverdier, andre har naturlig litt høyere - alle kropper er ulikt innstilt.

Men at en mer "myk" mann har for mye kvinnelige kjønnshormoner er nok ikke riktig å si tror jeg, men men løsningen ligger altså snarere i for lave mannlige kjønnshormoner. Det kan helt sikkert gi en ubalanse (det vil det jo gjøre hvis du kasrerer en katt f.eks), men for lite testosteron trenger nok ikke automatisk gi for mye østrogener.

Blir spennende med hormonprøvene da. :)

Lever selv med en mann m skade i testiklene og han er også en "myk" mann - ingen brautete machomann som vi kvinner visstnok tiltrekkes av (som du også sier). Jeg for min del tiltrekkes av myke fornuftige menn, jeg fordrar ikke bratiutete machomenn med hårete rgger og store muskler, så da er det vel noe i veien med mine hormoner også da :fnise:

Ble kanskje litt inn-med-teskje, men jeg fikk ikke forklart tingene på en bedre måte enn det, så se bort fra gjentagelse... :fnise:

Skrevet

Takk Epona!

Vår trøst er at mennene våre (min hvertfall) er myke og fornuftige, og de aller beste (tross dårlig sædkvalitet...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...