Gjest Elize Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg skal søke om lån fra lånekasse. Viss det blir noe til overs etter lærlingetiden vurderer vi å bruke noe på bryllupet. Er det noen som har noen tanker rundt det? Høres det fornuftig ut?
evilla Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Så lenge det ikke er et forbrukslån man tar opp og bruker på bryllup så er det vel greit det. Men jeg ville jo absolutt anbefale å spare opp penger til bryllupet. Kan tenke meg at bryllupet har en bismak hvis en skylder mye penger etterpå. Det er en dag det er snakk om, og denne dagen går fort! Så hvis jeg ikke hadde hatt råd til et stort bryllup ville jeg heller valgt et mindre og billigere, ikke tatt opp lån...men det er mitt synspunkt..
Gjest s.n Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Studielån er et billig lån, så det er absolutt å anbefale over dyre forbrukslån. Så lenge du har penger igjen fordi du har redusert forbruket, så ser jeg ingen problem med å bruke dette til bryllupet.
Gjest Elize Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Det glemte jeg vel å si, vi skal spare i tillegg. Men det tar så fryktelig lang tid å spare når man er lærling. Ikke store lønna jeg får. Vi har planlagt å gifte oss høsten 2010, skulle tro det var nok tid å spare på. Men nå ser jeg at vi mest sannsynlig ikke kommer til å nå målet. Blir så lei meg, har så fryktelig lyst å gifte meg med en gang.
Bokormen Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Det glemte jeg vel å si, vi skal spare i tillegg. Men det tar så fryktelig lang tid å spare når man er lærling. Ikke store lønna jeg får. Vi har planlagt å gifte oss høsten 2010, skulle tro det var nok tid å spare på. Men nå ser jeg at vi mest sannsynlig ikke kommer til å nå målet. Blir så lei meg, har så fryktelig lyst å gifte meg med en gang. Dere kan jo gifte dere med en gang, men da må dere jo regne med å gjøre det svært billig Kjenner fler relativt unge par som har reist bort en helg (bare feks til Gøteborg) og giftet seg der, og hatt en koselig fest for venner og familie når de kom hjem
Gjest Elize Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Dere kan jo gifte dere med en gang, men da må dere jo regne med å gjøre det svært billig Kjenner fler relativt unge par som har reist bort en helg (bare feks til Gøteborg) og giftet seg der, og hatt en koselig fest for venner og familie når de kom hjem Bryllup betyr mye for meg, min kjære og våre familier. Personlig kunne det ikke falle meg inn å reise bort for å gifte meg. Fungerer sikkert for noen, men ikke for meg.
Bokormen Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Bryllup betyr mye for meg, min kjære og våre familier. Personlig kunne det ikke falle meg inn å reise bort for å gifte meg. Fungerer sikkert for noen, men ikke for meg. Da får du bare vente da
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Dere kan jo gifte dere med en gang, men da må dere jo regne med å gjøre det svært billig Kjenner fler relativt unge par som har reist bort en helg (bare feks til Gøteborg) og giftet seg der, og hatt en koselig fest for venner og familie når de kom hjem Virker som det er mange her inne deg inkludert som ikke skal gifte dere som ikke har forstått at uansett hvordan man vrir og vender på det så er det festen som koster ved et bryllup. Det er ikke alle som har foreldre som vil/kan betale dette eller som sitter på oppsparte midler selv, slik at man bare kan ha en fest for venner og familier i en fei.
Rosalie Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Virker som det er mange her inne deg inkludert som ikke skal gifte dere som ikke har forstått at uansett hvordan man vrir og vender på det så er det festen som koster ved et bryllup. Det er ikke alle som har foreldre som vil/kan betale dette eller som sitter på oppsparte midler selv, slik at man bare kan ha en fest for venner og familier i en fei. Nja, festen trenger ikke å koste brudeparet omtrent noenting - man kan invitere til spleiselag hvor gjestene bidrar med mat eller drikke til festen i stedet for gaver. Har vært i denne type bryllup (koldtbord og kakebord laget av brudeparet, familie og venner, enkelte venner bidro med vin til maten, brudeparet overrasket med helgrillet lam til koldtbordet), og det var skikkelig vellykket! Og dette var i en by, hvor dugnadsånden ikke er utpreget stor, men allerede i innbydelsen sto det at de i stedet for gave ønsket bidrag til måltidet, og at man ville få nærmere beskjed om hva brudeparet ønsket at nettopp du skulle bidra med (vi bidro med eggerøre til 50 presoner pluss en kake). Så det er mulig dersom man ser litt bort fra den nye normen om tre-retters middag servert av cateringfirma eller på hotell.
Bokormen Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Virker som det er mange her inne deg inkludert som ikke skal gifte dere som ikke har forstått at uansett hvordan man vrir og vender på det så er det festen som koster ved et bryllup. Det er ikke alle som har foreldre som vil/kan betale dette eller som sitter på oppsparte midler selv, slik at man bare kan ha en fest for venner og familier i en fei. Dummeste jeg har hørt. Som Wadjet sa her: Man trenger ikke en typisk bryllupsfest. Om man har et sterkt ønske om å gifte seg ganske raskt, men ikke har pengene, kan man som jeg sa, gifte seg uten no om og men, i vanlig, pene klær, enten offentlig eller i feks i Sverige. Festen kan man også gjøre svært billig, det er jo ingen som sier at en bryllupsfest MÅ være med 3retters middag, fri bar og masse kaker??? Man kan ha festen hjemme, med færre gjester, ha spleiselag eller bare lage en god gryterett feks, og ikke ønske seg gaver men heller feks kaker til kaffen. Man KAN gjøre et bryllup billig, om man vil.
Leo Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg synes det virker rimelig dumt og unødvendig å bevisst gå inn for å feire bryllup for lånte penger. Hvor de er lånt spiller for så vidt ingen rolle. Et lån er et lån og pengene skal betales tilbake. Studielånet er dessuten et personlig lån med lang nedbetalingstid og hvor morsomt er det å betale på det i 2022 når du vet at det gikk til å feire bryllup med en fyr du ble skilt fra for fem år siden? (Jada, jeg vet at alle KG-bruder har truffet den rett og aldri noen sinne kommer til å bli skilt, men i den virkelige verden ryker omtrent halvparten av alle ekteskap...). Som andre her også sier, så går det fint an å gifte seg uten å svi av en halv årslønn og å si at man ikke kan gifte seg fordi man ikke har råd er bare tull! Vil man, så kan man!
*Tausa* Skrevet 17. oktober 2007 #12 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg skal søke om lån fra lånekasse. Viss det blir noe til overs etter lærlingetiden vurderer vi å bruke noe på bryllupet. Er det noen som har noen tanker rundt det? Høres det fornuftig ut? Så lenge du ikke søker om lån fra lånekassen ene og alene for å få råd til bryllupet, synes jeg det er en god ide. Det typiske er å ta opp lån i lånekassen når man er student/lærling, og mange bruker opp dette uten å tenke seg om. Lever dere sparsommelig og sparer både lønn og studielån, ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal kunne bruke av studielån-restene. Og dere trenger jo ikke bruke alle oppsparte (både lånte og tjente) midler til bryllupet?! Hvor mange bruder her inne sitter egentlig uten noe studielån? Jeg er blant dem som tjener penger og sparer til bryllup i stedet for å betale ned mer av studielånet enn jeg må, og regner med at dette gjelder for de fleste som har tatt opp studielån?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå