Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #1 Skrevet 16. oktober 2007 Noen ønsket å høre min mening om en sak, og jeg klarte ikke å svare entydlig på dette spørsmålet. Spørsmålet var: Om et barn har blitt utsatt for omsorgssvikt i barndommen uten at barnevernet har grepet inn, har ”barnet” da som voksen krav på økonomisk kompensasjon fra kommunen/barnevernet? Min første innskytelse var at selvfølgelig hadde ”barnet” krav på kompensasjon, men så ble jeg i tvil… Jeg klarte ikke svare entydig, fordi jeg følte det var så mange spørsmål som krevde svar. For meg tror jeg det ville vært en samlet vurdering av omstendighetene rundt situasjonen som avgjorde mitt svar… Hva mener dere om denne problemstillingen? Har et barn som har blitt utsatt for omsorgssvikt i barndommen, uten at barnevernet grep inn, krav på økonomisk kompensasjon fra kommunen?
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Sånn som jeg har skjønt det, har man ikke automatisk krav på erstatning. Først må det bevises at de rette instansene skjønte eller burde ha skjønt at barnet trengte hjelp, og så må man påvise at barnet i voksen alder har hatt økonomiske tap som følge av omsorgssvikten. Dette tapet kan kompenseres ved erstatning, men man får ingen erstatning for 'tort og svie'.
org Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....roduktId=122945 Nyttig lesing. Og - rystende lesing! ISBN 82-476-0171-0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå