Gå til innhold

Da blir det ICSI på oss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javel, da var det konstatert... grunnen til at vi ikke klarer å bli gravide er at samboeren min har altfor dårlig sædkvalitet... Var på vår første time hos gynekolog i dag, og han mente at 'feilen' er funnet på første forsøk. Tok innvendig ultralyd, og det viser seg at jeg kan vente eggløsning i dag --- juhu, det er ikke meg hvertfall --- men da jeg spurte om vi bare bør løpe hjem og ha oss, sa gynekologen bare 'jaaa (dro litt på det), dere må gjerne det, men det skal mye flaks til for at det klaffer...'

Så for meg som har klaget over å ha sex etter klokka er dette egentlig greit - nå kan vi gjennoppta et vanlig sexliv og vente på time. Skal ta ny sædprøve om 2 måneder, så er det direkte henvisning til sykehuset...

Måtte bare sukke litt og fortelle det. Ellers noen som har erfaring med ICSI (vondt, vanskelig, ok?)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du, dere har ikke vuderte å prøve å bedre sædkvaliteten til mannen da? Min mann er under behandling for dette nå, og det ser heldigvis ut til å hjelpe oss altså.

Var prøven veldig dårlig da?

(kan gjerne ta det på pm om du vil...)

Skrevet

Gynekologen vi var hos sa ingenting om det - han konstaterte bare at det var såpass dårlig at vi måtte hoppe rett på ICSI - regner med han er hakket før steril da, jeg... Vi må ta ny sædprøve i desember, og deretter blir vi henvist videre. Samboeren tok endel hormonprøver, kromosonprøver og infeksjoneprøver i morges, så jeg regner med at dersom de tilsier at han må medisineres, så får vi beskjed. Ellers lette vi opp noen kjerringråd i går, så han får ta noen tilskudd og ellers holde seg unna varme bad og badstu de neste månedene.

Ellers noen som har tips for å forbedre kvaliteten? Han er sunn og frisk, røyker ikke og spiser riktig mat!!

Skrevet

Bio-Selen +Zink som kjøpes på helsekost er bra å ta. I tillegg har mannen min tatt hormonkurer som har gitt bedre sædkvalitet og mengde hos han.

Ellers er det å holde seg unna varme bad/bilseter/pc på fanget, redusere kaffe/cola-inntak, sove med mobilen minst en meter unna, holde seg unna malingslukter.

Det var et jeg kom på nå av det vi har fått tips om :)

Skrevet

Huff, malingslukter ... vi som har pusset opp i et par år...

Ellers er det slutt med mobil i bukselommen og pc på fanget!

Bio-Zelen + sink skal kjøpes inn så snart som mulig!!

Når du sier det har bedret seg hos mannen din, hva vil det si? At han er på normalt nivå, eller er det fortsatt lavt? Dersom samboeren min har en dobling i antall vil det fortsatt være lavt, så det må jo en flerdobling til for å komme innfor normalen... Mener han hadde både lavt antall og at de i tillegg hadde liten bevegelighet.

Skrevet

ICSI er et prøverørsforsøk. Først blir du satt på hormonkur for å regulere ned eggstokkene dine til null, så får du mer hormoner for å få dem til å blomstre opp og produsere mange egg. Etter kontroll hos lege settes en eggmodnigssprøyte et par dager før eggene hentes ut. Eggene hentes ut ved at man stikker en nål gjennom skjedeveggen og inn i eggstokkene. Eggene suges ut ved hjelp av vakuum. Dette inngrepet gjør litt vondt, men man får smertestillende midler før inngrepet. Eggene befruktes i laboratoriet ved at mannen din leverer en sædprøve, som man leter frem gode sædceller i. Ved ICSI tas en enkelt sædcelle og sprøytes direkte inn i egget ved hjelp av en nål. Så er det bare å krysse fingre og håpe på befruktning! Hvis det blir befruktning setter legen eggene tilbake i livmoren. Dette er omtrent som en vanlig GU.

Selve hormonbehandlingen kan gi deg plager som ligner mye på overgangsalder: hetetokter, humørsvigninger etc. Ikke alle får slike symptomer. Hormonsprøytene er gjerne litt skumle til å begynne med, men etter hvert føler man seg som en mester som klarer å sette sprøyte på seg selv!

Det værste med behandlingen er ikke smertene, men alle følelsene, og de fjorten nervepirrende dagene før man vet resultatet! Håper dette hjalp deg litt! Lykke til!

Skrevet

Takk takk takk for svar. Jeg har lest litt mer om det de siste dagene, og må si jeg ikke akkurat gleder meg... Hadde aldri trodd at jeg skulle havne i denne situasjonen... (hvem gjør vel det...?)

Nå har vi noen måneder til mental forberedelse. Sjansene er rimelig døde for at vi skal klare dette uten hjelp, så vi må igjennom det okke som!

Skrevet

Jeg ville bare svinge innom og si lykke til! :klem:

Skrevet

Så utrolig bra at ingenting feiler deg da! :klemmer:

Venninna mi og mannen fikk beskjed om at har hadde dårlig veldig dårlig sædkvalitet, og like etter at hun har endometriose. :sukk: Likevel klaffet det på første forsøk med prøverør. Så er hun gravid etter å ha vært prøver i 4 år. Jippiii.

Lykke til, det er kjempefint at dere har funnet ut hvor problemet ligger og får hjelp nå. Kjempespennende. :jepp:

Skrevet

Takk takk!

Vi er veldig glade for at jeg er 'meget fruktbar' - som gynekologen sa! Det lover godt for oss. Slitsomt at vi må igjennom påkjenningen ved prøverør, men vi håper på en fulltreffer ved første forsøk!!! (modererer meg den dagen det viser seg at det ikke gikk - orker ikke ta sorger på forskudd!).

Skrevet
Så utrolig bra at ingenting feiler deg da! :klemmer:

Venninna mi og mannen fikk beskjed om at har hadde dårlig veldig dårlig sædkvalitet, og like etter at hun har endometriose. :sukk: Likevel klaffet det på første forsøk med prøverør. Så er hun gravid etter å ha vært prøver i 4 år. Jippiii.

Lykke til, det er kjempefint at dere har funnet ut hvor problemet ligger og får hjelp nå. Kjempespennende. :jepp:

Har du sett sånt, hvor var hodet mitt da jeg skrev dette her? :rodme:

Jeg tror preparatene du skal ta i forbindelse med ivf kan være en påkjenning, du vet ikke hvordan du vil reagere på dem. Og selvfølgelig spenningen og ventingen som følger med det. Men i og med at du er helt normal, og produserer levedyktige egg i fullt monn, så er det veldig store sjanser for at det klaffer med en gang. Og det er en mye raskere prosess å gå i gang med prøverør enn jeg trodde ihvertfall. I løpet at en måned eller to kan du være gravid.

Det er flott at dere får hjelp! Nå er det bare å glede seg til at et liite nurk skal flytte inn. :)

Skrevet

Ser ikke frem til å proppe meg med hormoner, nei, men hvis det er det som må til, så får jeg stå i det!

Må nok vente litt mer enn en måned eller to! Samboer må ta ny sædprøve i desember, og så er det 3 måneders ventetid (ca) før vi innkalles til IVF. Litt slitsomt å vente, men tror ventelisten er mye lengre andre steder i landet, så her får vi bare smøre oss med tålmodighet!!

Skrevet (endret)

Hei!

Våre resultater fra vårt tredje ICSI forsøk ligger nå å sover søtt i sengene sine.

IVF forsøk er tøft både fysisk og psykisk, så forbered deg på det, men ikke gå inn i det med å tro at dette kommer til å bli grusomt.

Jeg håper det klaffer for dere på første forsøk, men vær realistisk så ikke et evnt. fall blir altfor stort.

Lykke til! :klem:

Endret av Felixa
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kan være mulig å forbedre sædkvaliteten mens dere venter. Kan sende en PM jeg. :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi er midt i første ICSI forsøk nå, ville bare ønske dere lykke til!!

• Hjerte 1
Gjest Gjest_gJESt_*
Skrevet

HEi.

Jeg kjenner prøverørskarusellen ALT for godt.

Har totalt 2 icsi, og 3 fryseforsøk bak meg.

Og ei 2 år gammel icsi prinsesse :)

Det er en tøff påkjenning, psykisk, det må du forbrede deg på.

Og ikke for å være den som tar fra deg håp og tro, men vær klar over at selv om du er "frisk", så er det 20-30% sjangs for å lykkes på første forsøk.

Så vær realistisk i forhold til forventningene dine.

Ønsker deg all lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...