Gå til innhold

Hvordan ville du reagere hvis en fremmed begynte å sankke med deg offentlig

Anbefalte innlegg

Gjest gunnis1988
Skrevet

Heisann sveisann

Gutt her med masse skrivefeil. Kunne ønske jeg kunne skylde på at jeg har dysleksi, men jeg er nok bare veldig dårlig i norsk (drit god i nynorsk though... Bla bla bla)

Uansett. Jeg har begynt å tenke på å sjekke opp jenter offentlig. Kanskje ikke like direkte som jeg ville ha gjort på byen. Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke finner de "riktige" jentene.

Åssen ville du har reagert hvis en hadde begynt å prate med deg på bussen. Altså litt flørtene ol. Ville det blitt ekkelt, rart eller bare positivt? Hva kunne jeg sagt for å starte samtalen?

Hadde vært gøy å få litt svar :) Liker godt dette forumet. Mye å lære om dere

Gutt 19

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Koselig med en prat, men det spørs på mannen.

Noen er hyggelige, noen er litt ekle.

Å starte samtalen med en kommentar til noe du observerer rundt deg, noe rart, morsomt o.l er en grei og "ufarlig" måte å komme i kontakt på.

Men pass deg for å kommentere ting negativt, du kan fort høres kritisk ut.

Endret av Nabodama
Gjest StockDama
Skrevet

Bare ikke gjør det på bussen, det er en av de mest ukomfortable plassene man kan bli tatt kontakt med på. Man kommer seg ikke så lett unna om man finner det ubehagelig.

Men utenom det får du bare ha lykketil på letingen, så finner du kanskje noen en dag =D

Gjest gunnis1988
Skrevet
Koselig med en prat, men det spørs på mannen.

Noen er hyggelige, noen er litt ekle.

Å starte samtalen med en kommentar til noe du observerer rundt deg, noe rart, morsomt o.l er en grei og "ufarlig" måte å komme i kontakt på.

Men pass deg for å kommentere ting negativt, du kan fort høres kritisk ut.

Den kan jeg se. Mye av cluet er vel å unngå å virke ekkel eller creepy. Noe som sikkert en del klarer å gjøre i slike situasjoner

Vel, hvor er skrivefeilene???? :fnise:

De er nok der et sted :)

Bare ikke gjør det på bussen, det er en av de mest ukomfortable plassene man kan bli tatt kontakt med på. Man kommer seg ikke så lett unna om man finner det ubehagelig.

Men utenom det får du bare ha lykketil på letingen, så finner du kanskje noen en dag =D

hehe. Det beste er vel hvis en ikke setter seg ved siden av. Har hendt at jeg prate med ei som satt forann meg på bussen. Vi har blitt gode venner, men ser den

Takk for svar folkens. Keep em coming

Skrevet

sjekking lukter sjekking på lang vei og er ofte ganske usexy.

en mann som er trygg på seg selv og bare lar en samtale gli naturlig etter å ha kommet i gang pga noe, igjen, naturlig, så funker det :)

Skrevet

Jeg er litt uenig i at man ikke bør ta kontakt på bussen, så lenge du ikke blir for pågående eller ikke tar et hint om vedkommende ikke har så lyst til å snakke akkurat da så ser jeg ikke noe galt i det. Synes nordmenn er altfor lite flinke til å ta kontakt med fremmede folk, min erfaring er at de fleste egentlig synes det er hyggelig med en samtale med en fremmed person (i alle fall kan det ofte gjøre dagen min et hakk bedre). Men vær litt forsiktig med å være for direkte. Begyn i det små, og gjerne med humor. Du trenger ikke nødvendigvis se på det som sjekking men mer en hyggelig samtale, og hvis du får god respons kan du jo eventuelt ta steget videre. Lykke til :)

Skrevet

Datteren min som er 17 kommer stadig i kontakt med folk. Både på bussen og andre steder. Men det er sjelden hun har mer kontakt med disse personene. I beste fall har de kanskje litt kontakt på msn eller facebook. Da blir de en av 100 andre nettvenner. Sier dette fordi du ikke skal forvente deg noe mer enn en hyggelig prat.

Gjest Moncler
Skrevet
Heisann sveisann

Gutt her med masse skrivefeil. Kunne ønske jeg kunne skylde på at jeg har dysleksi, men jeg er nok bare veldig dårlig i norsk (drit god i nynorsk though... Bla bla bla)

Uansett. Jeg har begynt å tenke på å sjekke opp jenter offentlig. Kanskje ikke like direkte som jeg ville ha gjort på byen. Akkurat nå så føler jeg at jeg ikke finner de "riktige" jentene.

Åssen ville du har reagert hvis en hadde begynt å prate med deg på bussen. Altså litt flørtene ol. Ville det blitt ekkelt, rart eller bare positivt? Hva kunne jeg sagt for å starte samtalen?

Hadde vært gøy å få litt svar :) Liker godt dette forumet. Mye å lære om dere

Gutt 19

Aldri start sjekkingen med å si noe negativt om deg selv, ikke begynn med å fortelle hvor dårlig du er til dette osv.. Da blir du garantert avvist. Tenker litt på åpningen av innlegget ditt.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg er ofte den som snakker til fremmede også!

Selv om det ikke er sjekking så snakker jeg til fremmede.

Hvorfor skal man ikke det?

Har til og med opplevd folk som så rart på meg for at jeg snakket til dem når vi stod i kø! Hvordan er verden blitt egentlig?

Skrevet

Hvis fremmede snakker med meg, konverserer jeg tilbake, så lenge de ikke er ubehagelige på noen måte. Og man må jo bare finne en åpning, det starter som regel med noe trivielt om været, busstider eller andre ting man opplever/ser rundt seg. Nå har jeg kjæreste, men de gangene gutter har prøvd seg på gata har de vært normalt høflige, og litt forsiktig flørtete, for så å avslutte med å gi meg nummeret sitt. (Men dette var i urtiden da, har inntrykk av at msn/facebook er mere vanlig nå.)

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med folk som tar kontakt, innenfor rammene av det som er behagelig å forholde seg til. For eksempel satt jeg alene på en pub for noen uker siden (ventet på venner), og en person i samme situasjon på nabobordet henvendte seg til meg. Han hadde tydelig nok ikke flørte/sjekkehensikter (annen aldersgruppe, gift, jeg er samboer osv) - noe som gjorde meg åpen for å snakke med ham :) Faktisk ble det et av de mer minneverdige møtene jeg har hatt på lenge; han var kunnskapsrik og interessant å prate med.

På samme måte synes jeg stort sett det er kjempehyggelig med fremmede som kommenterer et klesplagg, sier noe om hunden din, slår seg ned på samme kafebord (ikke i alle situasjoner; det er lurt å spørre forsiktig først!), spør hvor man skal om man havner ved siden av hverandre på flyet osv. MEN jeg pleier å gå i vranglås om samtalen enten begynner med eller veldig fort dreier over i en flørte/sjekketone hvor det er viktigst å vise at man er på sjekkern og kommer med diverse hentydninger. En tommelfingerregel er at man faktisk bør ha noe å snakke om, og om samtalen går i stå eller man bare har tenkt å dra diverse sjekkereplikker, er det stort sett på tide å trekke seg unna, man blir oftere mislikt enn man får napp om man blir sittende da, tror jeg.

Forøvrig synes jeg det er positivt med folk som ikke har så høy terskel for å snakke med andre. Det å kunne flørte uskyldig eller konversere med "hvemsomhelst" tror jeg slår positivt ut den dagen man møter noen man virkelig liker også.

Skrevet
På samme måte synes jeg stort sett det er kjempehyggelig med fremmede som kommenterer et klesplagg, sier noe om hunden din, slår seg ned på samme kafebord (ikke i alle situasjoner; det er lurt å spørre forsiktig først!), spør hvor man skal om man havner ved siden av hverandre på flyet osv.

Forhåpentligvis til samme sted... :fnise:

Gjest StockDama
Skrevet
Forhåpentligvis til samme sted...

hvorfor det? =p fly pleier ofte å ha mellomlandinger, så kan hende de skal av et stop før eller et stopp etter en selv.

Gjest Schwarze Katze
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men folk prater alltid til meg i butikkøer, på bussen, flyet, venteværelset osv. Jeg synes det er veldig hyggelig å slå av en prat, men hvis noen åpenlyst flørter med meg midt på lyse dagen, ja da rygger jeg nok litt unna...

Men trenger du å flørte da?

Skrevet

snakker med folk på bussen ol hele tiden jeg også.. synes bare det er hyggelig.. og hvorfor ikke flørte litt?? du kan finne den rett hvor som helst vettu.. men skla man flørte må man flørte på den litt forsiktige måten sånn som med blikk og sånn.. Liker sånn jeg.. viser at han har litt bein i nesa for man trenger litt mot for og gå og flørte med noen på bussen altså :dagens-rose:

Skrevet (endret)

I utgangspunket liker jeg det ikke, fordi jeg oppfatter det som brudd på min pivate sfære og hvis personen i samme slengen bryter min komfortable intimsone kan jeg raskt bli feindtlig innstilt - på den måten at jeg trekker meg unna, og svarer kort og avfeiende.

Men private sfære og intimsone er i stor grad kulturelt betinget, og etter å ha reist en del, har jeg kommet fram til at vi er strengere på dette området i Norge. I andre land er for eksempel intimsonen mindre enn den vi bruker i Norge.

Et eksempel: Jeg har danset argentinsk tango, og i Norge er det vanslig å ha X antall cm mellom seg selv og dansepartneren (intimsone). I argentisk tango i f.eks Argentina danser man mye tettere, i mine øyne er man klistert inntil hverandre. Mens argentineren ville synes at i Norge er det altfor lang avstand mellom dansepartneren, og at det ødelegger for kommunikasjonen i dansen, og gjør dansen dårligere.

Jeg har blitt mer bevisst på dette med private sfære og intimsone, og prøver å være mer åpen på det. For eksempel, her om dagen ventet jeg på t-banen jeg skulle ta, og slo ihjel tiden med hekling. Plutselig kom det en utenlandsk mann og satte seg tettere inntill meg enn jeg likte (altså bryting av min komfortable intomsone). Jeg fikk lyst til å flytte meg noen cm bort, men gjorde det ikke, for å ikke være uhøflig. Han begynte å småprate om det jeg heklet, og det ble en hyggelig samtale. Så kom t-banen hans, han reiste seg opp, og før han dro tok han meg i hånden og takket for en hyggelig prat.

Jeg satt tilbake litt undrende, og tenkte over mine egne fordommer. For jeg hadde forventet at han ville komme med noen slibrige sjekketriks eller noe. :P

Jeg prøver også å småprate med fremmede mennesker, i butikken og lignende. Men, jeg merker at jeg blir fremdeles "tatt på senga" når folk jeg ikke kjenner snakker til meg i det offentlige rom. Nå nettopp, f.eks sto jeg i kø i butikken og hadde kjøpt julebus. Så sa damen bak meg: - Åh, er det julebrus i butikken allerede? Det gikk noen sekunder før jeg svarte, fordi jeg oppfattet rett og slett ikke at hun snakket med meg, jeg kjente henne jo ikke, og hadde tankene i min egen verden. Men jeg svarte tilbake, og det utviklet seg til en hyggelig liten samtale om julebrus. :)

Så konklusjonen for mitt vedkommende blir: Ja, småprating er bra det, men litt skummelt også! :)

(Oh, nå så jeg svaret mitt ble ganske langt og tenknisk :sjenert:, men jeg holder på med en skoleoppgave og er i "skrive langt og teknisk"-modus :P)

Endret av Pax
Skrevet

Har til og med opplevd folk som så rart på meg for at jeg snakket til dem når vi stod i kø! Hvordan er verden blitt egentlig?

Samme her! Det er jo morsomt å snakke :ler:

Jeg satt og venta på bussen, og den var sein som vanlig, som kommer det ei dame bort til meg og snakker.. Hun var dritmorsom :ler: Helt ut av det blå bare spurte hun meg hva jeg skulle, og hva jeg synst om været idag(bor i Bergen, og den dagen var det ikke regn :jepp: )..

Jeg er også "flink" til å bare starte å snakke med ukjente folk.. De må jo tro jeg er helt koko..men de svarer nå iallefall :ler:

TS, jeg synst du bør prøve deg :jepp: Folk er alt for lite "hyggelige" mot fremmede nå til dags.. Hvem vet, kanskje du finner deg din fremtidige kjæreste ved denne metoden :jepp:

Skrevet

Helt enig, prater heller med folk enn å stå rett opp og ned å kjede meg. Hva annet skal man gjøre på i en kø?

Jeg tror egentlig du bør skifte litt på tankeretningen din i første omgang. Ikke tenk på det som sjekking, kun som hverdagslig prat med en flørtete undertone. Gjør du det nok blir du fort komfortabel med det. Det kommer ikke til å skade din fremgang i livet på noen måte om du blir en habil kommunikator!

De aller fleste mennesker er veldig hyggelige og leker med, mens noen selvsagt har en dårlig dag eller generelt bare er sure og bitre mennesker.

Skrevet
De aller fleste mennesker er veldig hyggelige og leker med, mens noen selvsagt har en dårlig dag eller generelt bare er sure og bitre mennesker.

Hvorfor tenker jeg på Prinsesse Ragnhild nå.. ? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...