Gjest Beses Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg lurer på om noen kan komme med noen synspunkter og kommentarer på dette: For noen år siden ble det i familien gjort en ting som jeg mislikte sterkt. Min far hadde stilt seg som kausjonist for sin datter i forb. med huskjøp. Hun ble skilt og det var dårlig med betalingen til banken. Derfor gikk de til min far og truet med at han måtte betale. For at min far ikke skulle ha noe av verdi, så solgte han huset til min bror for ”familiepris” som han kalte det. Det vil si at min bror fikk et hus (som da var verd ca. 1.5 mill.), for rundt 800 000,-. Det ble da slik at far og min mor betalte leie til min bror for 2 etg. og fortsatte å bo der. I familien er vi 5 barn. Jeg var den eneste som gikk ut og sa i fra at jeg ikke likte måten det ble gjort på. De andre tror jeg ikke brød seg pga. uvitenhet om disposisjoner og boligmarkedet. Jeg sendte brev og ba om at før han gjorde dette, så måtte han få takst av en boligmegler der markedsprisen ble oppgitt, og at min bror måtte betale markedspris. Hvis ikke mente jeg at min bror skulle betale differansen markedspris kontra ”familieprisen”, til vi andre barna. ”Argumentet” til min far var at min bror overtok gjelda til min far. Jeg har slitt for å komme inn på boligmarkedet, og føler det utrolig urettferdig at en far kan gjøre en slik handling. Nå har det gått noen år og jeg argumenterer med det samme, men møter ingen forståelse. Jeg får bare skyts med skyldfølelsesfraser der jeg er kun ute etter arv, osv. Ikke populært tema å si fra om, med andre ord. Noen som har noen synspunkter om dette?
gaja Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Hvorfor legge seg ut med hele familien pga noe så ubetydelig som penger? Din far kan gjøre hva han vil med sine penger.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Det er "urettferdig" i den forstand at det ene barnet får større verdier enn de andre, men dine foreldre er i sin fulle rett når de skjevfordeler. Det får du neppe gjort så mye med. Skjønner at det er kjipt.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 Dine foreldre er i sin fulle rett til å gjøre dette, og det er lite du kan gjøre med det, annet enn å uttrykke dine følelser av urettferdighet.... Men hadde situasjonen vært slik at bare én av foreldrene dine hadde levd, og den andre satt i uskiftet bo, hadde saken vært helt annerledes. Jeg er derimot usikker på om ikke din bror burde ha betalt arveavgift på dette "salget". Når han kjøper boligen for såpass mye under markedspris, snakker vi fort om et såkalt "gavekjøp", og da tror jeg faktisk arveavgiften kommer inn.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #5 Skrevet 16. oktober 2007 Herregud, du virker som en grådig og bitter person. Glad ingen av mine søsken er som deg. Du har ikke rett på en dritt før dine foreldre er døde, om faren din vil gi bort huset sitt er ikke det din sak. (men muligens skattemyndighetenes...)
Gjest =tentacle= Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Herregud, du virker som en grådig og bitter person. Glad ingen av mine søsken er som deg. Du har ikke rett på en dritt før dine foreldre er døde, om faren din vil gi bort huset sitt er ikke det din sak. (men muligens skattemyndighetenes...) Foreldrene er i sin fulle rett, men det er en norm at man er noenlunde like gavmild mot alle sine barn. Ikke bare grådige og bitre personer vil reagere om ett av søsknene pga en tilfeldig oppstått situasjon får verdier for 700 000 (som vil stige til mye mer) som holdes utenom et senere arveoppgjør. Resten av livet skal foreldrene betale husleie til denne sønnen, så det huset utgjorde nok en stor del av den potensielle arven. Arv i min egen familie vil bli bestemt tidlig og vil sikkert bli noe skjevfordelt, det tror jeg ingen har noen problemer med. Det skjer da ikke ved tilfeldigheter, men ved gjennomtenkte valg hvor en forsøker å ta hensyn til alle barna. Å gi 700 000 til det ene barnet som tilfeldigvis kan få lån til 800 000, er en løsning som jeg skjønner kan skape negative reaksjoner.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Aaah, ser nå at faren solgte huset til ts sin bror... trodde det var til sin bror, altså ts`s onkel. Beklager, da er saken en annen, for da er det snakk om veldig forskjellsbehandling av ene barn.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Er veldig enig med TS. Foreldre som forskjellsbehandler barna sine er i sin fulle rett til det, men de oppfører seg som noen rævhøl når de gjør det. Og man er ikke grådig eller smålig når man reagerer. Er fra gård og har opplevd samme greia når broren min som hadde odelsrett skulle overta rukkelet. Han fikk hus og en hel bondegård for en latterlig lav pris, mens vi andre søsknene ikke fikk noenting, og måtte kjøpe vår egne hus til vanlig markedspris. Men hva skal man gjøre....? Råd tas i mot med takk....
Veronal Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Da min mormor døde så klaget mitt søskenbarn (angivelig på vegne av sin far) på at min mor hadde kjøpt (dvs. kjøpesummen og at dette måtte korrigeres i arveoppgjøret) en hytte fra min mormor mange år tidligere. Skifteretten sa da at forholdet var foreldet. Med andre ord så er det viktig å ta opp denne skjevfordelingen nå og ikke vente til arveoppgjøret en-eller-annen gang i fremtiden hvis du anser det for å være urimelig.
Hedda-78 Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Dette høres ikke helt lovlig ut. Det er ikke lov å omdisponere pengene slik for å unngå å betale det man skylder til banken (som din far gjør, siden han har kausjonert). Dette kan bli omgjort, men da kan jo din far miste huset til banken, og du er like langt...
Gjest =tentacle= Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Dette høres ikke helt lovlig ut. Det er ikke lov å omdisponere pengene slik for å unngå å betale det man skylder til banken (som din far gjør, siden han har kausjonert). Dette kan bli omgjort, men da kan jo din far miste huset til banken, og du er like langt... Forsto det slik at faren brukte salgssummen til å løse inn gjelden han hadde kausjonert for, evt at sønnen overtok gjelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå