Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe en dunjakke fra USA.

Den kommer på 2500.- pluss frakt på 390.-

Hvor mye må jeg betale totalt og til tollen??

Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar du har skrevet de forskjellige prisene i norske kroner.

Vel, ifølge - Importalen - kommer da tollen på 920,27 kr, om jeg ikke har regnet feil. ;)

Skrevet

Du må betale 10,7 % i toll (dette kun av vareverdien uten frakt), dvs 267,50.

Og så må du betale mva av frakt, toll og vareverdi (267,5+2500+390), dvs 789,38.

I tillegg må du betale dem som fortoller dette inn for deg, mest sannsynlig posten. Vet ikke helt hva de tar for gebyrer på en vare som koster 2500, men sikkert rundt 100 -200 kr regner jeg med.

Så du må regne med å betale godt over tusen kr ved siden av de 2890 kronene du betaler for jakken.

Skrevet

Er det toll og ikke bare mva på klær altså ?

Berre lurer :)

Skrevet

Det er mva på alt over 200 kroner. Mva og toll på alt over 1000 kroner.

Skrevet
Det er mva på alt over 200 kroner. Mva og toll på alt over 1000 kroner.

Det er ikke toll på sko.....

Skrevet

Det er toll på klær/tekstiler ja. Tolltariffen er et fint, men rotete, sted dersom man vil se om det er toll - og i såfall hvor mye, på det man skal kjøpe.

Skrevet
Det er ikke toll på sko.....

Det er unntak ja, men det er en generell regel som er god å holde seg til, spesielt siden man ofte handler klær og kosmetikk fra utlandet og det er tollpliktig over en grense på 1000.

Skrevet

Mye feil-informasjon ute og går her...

Beløpsgrensen er 200 kr BÅDE når det gjelder toll og mva.

(Så lenge det ikke er sendt som gave fra privatperson til privatperson, da er grensen på 1000 kr).

Det er toll på alle klær, bortsett fra visse skinnklær som går i en annen tariffserie enn 61 og 62.

Det er ikke toll på sko, elektronikk, kosmetikk, vesker eller andre ting man bestiller fra utlandet.

Alt over 200 kr skal momses inn (bortsett fra unntaket over; privatperson til privatperson)

Skrevet

Aldri betalt toll på noe mellom 200 og 1000 (bare mva), og jeg bestiller bare klær fra utlandet..

Skrevet

Glemte å si: tror forresen Posten har en grense på 1000 kr når det gjelder forenklet tollbehandling. Samme grense for hva man kan fortolle selv tror jeg....

Skrevet

Zero: Da har du hatt en snill fortoller ;-)

Det er toll på alt over 200 kr.

Skrevet

Altså, hvis det blir skrevet en erklæring på invoice om at klærne opprinnelig er fra visse land (f.eks innenfor EU), så slipper man toll. Det samme om det følger med et sertifikat for andre land med spesielle avtaler. Men dette blir sjeldent skrevet på pakker til privatpersoner. Blir ofte skrevet på pakker til firmaer som importerer mye klær.

Skrevet

Kult, da har jeg dumpet på samme snille tollbehandler 7-8 ganger :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...