Ninakanin Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 er skjermdump det samme som å ta copy and paste? hvis ikke, wtf?! trenger hjelp da med andre ord...
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Trykk "print screen" (prt sc), og lim inn i f.eks paint.
SnillMito Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Det er å ta en kopi av skjermbildet ditt.
Gjest :) Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Om du har mac, trykker du eple+pil opp (shift) og 3. (Om du trykker 4 i stedet for tre, får du opp en greie som gjør at du kan markere det du vil ta bilde av) Om du har ubuntu, trykker du på ubuntu-tegnet øverst til venstre, verktøy og "ta skjermdump", eller noe.
Ninakanin Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2007 men det skjer ingenting når jeg trykker på den knappen?
Gjest lillebøll Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Du må lime bildet inn en plass etterpå. Har du paint? Trykk prt scr og lim inn i paint etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 For å starte paint: Start - kjør ...skriv inn mspaint - klikk ok
wind-up bird Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 men det skjer ingenting når jeg trykker på den knappen? Da kopierer du hele skjermbildet/"tar et bilde" av skjermbildet ditt, slik at du kan lime det inn et annet sted. Du kan f.eks. lime inn bildet i paint som foreslått, og lagre det der, dersom du trenger det.
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #9 Skrevet 16. oktober 2007 Da kopierer du hele skjermbildet/"tar et bilde" av skjermbildet ditt, slik at du kan lime det inn et annet sted. Du kan f.eks. lime inn bildet i paint som foreslått, og lagre det der, dersom du trenger det. Viktig å huske på ved bruk av paint i denne sammenhengen; aldri, ALDRI, lagre bildet som "bmp", lagre det enten som png, eller gif (til nøds går jpg an, men det herper bildet !). Grunnen er selvsagt at bmp er totalt ukomprimert, som gir masse unødig belastning på mailservere rundtomkring, på grunn av de svære filstørrelsene.. ..egentlig helt merkelig at microsoft har valgt å beholde bmp, i operativsystemer som støtter png.. ? ...for den som vil prøve: lag en skjermdump av f.eks ett tomt vindu i word, og lagre dette i png og bmp, sammenlign så filstørrelsen.. Du vil garantert tenke deg om før du lagrer i bmp neste gang !
wind-up bird Skrevet 16. oktober 2007 #10 Skrevet 16. oktober 2007 Viktig å huske på ved bruk av paint i denne sammenhengen; aldri, ALDRI, lagre bildet som "bmp", lagre det enten som png, eller gif (til nøds går jpg an, men det herper bildet !). Grunnen er selvsagt at bmp er totalt ukomprimert, som gir masse unødig belastning på mailservere rundtomkring, på grunn av de svære filstørrelsene.. ..egentlig helt merkelig at microsoft har valgt å beholde bmp, i operativsystemer som støtter png.. ? ...for den som vil prøve: lag en skjermdump av f.eks ett tomt vindu i word, og lagre dette i png og bmp, sammenlign så filstørrelsen.. Du vil garantert tenke deg om før du lagrer i bmp neste gang ! Jepp, bmp er ganske ubrukelig.. (jeg mener jpg fungerer helt greit til dette formålet da..)
Gjest Nedfall Skrevet 16. oktober 2007 #11 Skrevet 16. oktober 2007 Jepp, bmp er ganske ubrukelig.. (jeg mener jpg fungerer helt greit til dette formålet da..) Jpg er ypperlig til å komprimere bilder tatt av "virkeligheten" dvs natur/dyr/mennesker, men dårlig egnet for datagrafikk (som jo skjermdumper er ett eksempel på). Se på dette bildet fra nettet, i png format, sammenlignet med det jeg legger ved komprimert med jpg.. Hvis du ser nøye, ser du at det "blomstrer" rundt teksten og andre skarpe detaljer. Generelt ser bildet "skitnere", og mer utydelig ut. Filstørrelsen til både bildet på bie.no og jpg utgaven min, er på ca 50kB. Må legge til at filstørrelsen på bildet lagret som bmp, er på 1493kB, det er nesten 30 ganger større... !
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #12 Skrevet 16. oktober 2007 Må bare legge til at på f eks bærbare må man trykke på fn i tillegg, hvis ikke skjer det ingenting...
marmin Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Må bare legge til at på f eks bærbare må man trykke på fn i tillegg, hvis ikke skjer det ingenting... JAAAA!!! Du må trykke fn også!!! TAKK!!!!!
Minya Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Skjermdump er en utrolig ubrukelig fornorsket versjon av uttrykket "screenshot". Kjenner jeg blir kvalm hver gang det brukes i avisene.
Lutetium 71 Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Det er ihvertfall noen hakk bedre enn å kalle mail for "skjermbrev".
Gjest MorAase Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 Nå kommer snart noen og klager på at dette er en gammel tråd Verdensveven er full av slike idioter...
Lutetium 71 Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Herregud! Er dere klar over at denne tråden er fra 2007??? 1
Zzyzx Skrevet 29. februar 2012 #19 Skrevet 29. februar 2012 Jeg liker ordet skjermdump, jeg. Man dumper jo informasjon til minnet. Litt sånn som en memory dump, eller minnedump på norsk.
-Jiinxs- Skrevet 29. februar 2012 #20 Skrevet 29. februar 2012 Det er ihvertfall noen hakk bedre enn å kalle mail for "skjermbrev". Haha, første gangen jeg har hørt mail bli kalt for 'skjermbrev' Fikk med meg at tråden var ifra 2007, men ingen spørsmål har vel blitt rettet til TS, så da er det vel å bare spamme tråden med OT greier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå