Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Kan noen av dere fortelle med hvordan jeg bytter farge på linker i den nye dreamweaver MX? Har akkuratt skaffa meg programmet og er relativt ny i det med hjemmesidelaging men kan litt html om noen kan "koden" for bytte av link fage. Ta en titt på www.manstadskolekorps.tk og gi meg litt konstruktiv kritikk. Skal bytte den grænne logoen. Har bare ikke hatt tid til å lage en enda.

Liv

Videoannonse
Annonse
Skrevet

<font color="#FF0066"><a href="http://www.vg.no"><font color="#43BCB0">Blah

</font></a></font>

Forsøk den du;)

Skrevet

Tusen takk. Nå ble det litt bedre..

Skrevet

Men prøv heller å gjera det same med CSS-styles.

Det som jordbær viste er ikkje lengre lovleg HTML, sjølv om nettlesarane (enn så lenge) viser det...

(Og med CSS kan du få til masse anna snacks, òg.)

Skrevet

Hei, fine og informative sider. Navigasjonen er fin og de er generelt veldig sammenhengende. Det er viktig!

Følgende er forsøk på konstruktive tilbakemeldinger:

- Blå linkefarge på blå bakgrunn er vanskelig å lese. (Men det er kanskje det du jobber med nå?)

- Mørk bakgrunnsfarge er generelt vanskelig å lese og jobbe med. Det er en grunn til at få kommersielle sider har mørke bakgrunnsfarger.

- Vurder å bytte til en annen font. Times (default font) funker på papir, men er vanskelig å lese på skjerm. Gå for Verdana eller Arial. Det kan du sette inn i et style sheet (css), så slipper du å gjøre det over alt. Skriv f. eks. "font-family: Verdana, Arial, sans serif". Da vil nettleseren bruke Verdana hvis det er installert, ellers prøver den med Arial, og i værste fall tar den en annen Arial-liknende font. (Sans seriff betyr uten de små strekene på slutten av bokstaver som f.eks. Times New Roman har. Det får øyet til å binde bokstavene i et ord sammen, men det fungerer dårlig på skjerm.)

- Kan du få gjesteboken til å i hvertfall ha samme fargesett som resten av websiden? Nå lurte jeg på om jeg var blitt videresendt til en ny side, siden den ikke lenger lignet på de andre.

- På min skjerm blir teksten noen ganger liggende nesten over menyen. Det skjer spesielt på Styre-siden. Jeg har en stor skjerm med 1280 x 1024 oppløsning. Det ser sikkert fint ut på din skjerm, men revurder bruken av layers. Tabeller fungerer faktisk bedre.

- Den gul-grønne logoen øverst har litt lite kontrast, som gjør den vanskelig å lese. (Og det er kanskje ikke verdens beste fargekombo mot den blå bakgrunnen.)

Hmm, håper jeg ikke tok motet helt fra deg nå. Men det skal ikke mange små endringene til, før siden ser enda bedre ut enn det den gjør nå!

Catzy

Skrevet
Men prøv heller å gjera det same med CSS-styles.

Det som jordbær viste er ikkje lengre lovleg HTML, sjølv om nettlesarane (enn så lenge) viser det...

(Og med CSS kan du få til masse anna snacks, òg.)

:ler:

Du får skylde på Dreamweaver som genererte koden selv;)

Anyway..

Til du som startet tråden:

Marker teksten du vil ha farge på og velg fargen på fargebrettet. ;)

Skrevet

Joa, me skal ikkje stola blindt på kva sånne program gjer - sjølv ikkje Dreamweaver... Men det går an å gjera det betre: Trykk Ctrl-J (Hugsar ikkje menyvalga) så kan du setja opp skrift og lenkefargar, bakgrunnsfarge og -bilete.

Og då slepp du den grusomme(!) <font>-taggen òg.

Men heilt ærleg: Sjå på CSS så fort som råd er; det vil absolutt lønna seg. Og Dreamweaver MX inneheld jo ei utmerka 'lærebok' i CSS, prøv deg fram med ulike ting og sjå kva som skjer. Grunnen til at eg seier dette, er at du slepp å avlæra stygge ting som sluttar å virka etter kvart - og det kan vera vanskeleg. Mykje verre enn å læra CSS med ein gong.

(Sjølv har eg litt å avlæra...)

Skrevet

Takk takk

Så langt har jeg klart å finne kode da.Om jeg kan bruke den..

<LINK href="styleindex.css" type=text/css rel=stylesheet>

<!-- CSS STYLE -->

Men hvordan bruker jeg den og hvor skal det med "font-family: Verdana, Arial, sans serif" ? HAr ikke brukt sånne style sheet før som du sikkert forstår...

Fins det noe måte i dreamweaver mx uten å bruke tags?

Skrevet

Nå har jeg lasta ned en css generator og laget et sheet

(litt stolt!) MEn jeg får det ikke til å virke.. Har lagra det som styleindex.css og brukt koden under. Men likevel virker det ikke. ER det noe feil i tagen?

Skrevet

Koden du har brukt skal fungere den, i alle fall så lenge css-fila er i same mappe. (Elles måtte du ha skreve stien òg.)

Kva som kan vera feil då er vanskeleg å seia, men det kan vera at du har definert det som klassar, men ikkje brukt det i html-fila? Men i staden for å spekulere: Om du lastar opp filene til serveren, så kan me sjå og lettare finna ut av det.

Elles går det fint å laga til CSS i Dreamweaver utan å måtta knota med kode. Skal eg prøva å forklara kort korleis, eller er du nøgd med generatoren du lasta ned? (Kva for ein er det?)

Skrevet

Jeg brukte en generator som heter CSS tyle generator. Den var velig grei å få til. Trengte ikke skrive koder og sånn. Men akuratt nå jobber jeg med noe annet. Skal laste det opp senere. Skal ta en titt på det som står i dreamweaver så kanskje jeg fortår noe.

Skrevet

Hey, nå ser det bedre ut! :D

Men en blinkende logo på toppen...? Den drar inntrykket litt ned, synes jeg. Resten ser bra ut.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...