Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 A og B er samboere og A og Bs foreldre har sett hverandre en gang. Etter dette møtet har As mor begynt å ville sende med gaver til Bs foreldre hver gang A og B drar dit i tillegg til jul og bursdager (A og B bor i nærheten av As mor, men Bs foreldre bor langt unna) Bs foreldre synes derfor de må kjøpe noe tilbake også, men det er ikke tradisjon i Bs familie at svigerforeldre kjøper gaver til hverandre. Hvem setter gavestandarden i slike tilfeller? Er det vanlig i deres familier at svigerfamiliene gir hverandre gaver?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Hos oss er det ikke vanlig. Nå er ikke jeg gift, men vi har vært samboere i flere år. Svigerforeldrene kjenner hverandre dårlig pga avstand, og de har aldri gitt hverandre gaver. Broren min er gift, emn jeg tror ikke våre foreldre og hans svigerforeldre gir hverandre gaver heller, selv om jeg lurer på om de har gitt hverandre noen vinflasker e.l en gang i blant. De omgåes heller ikke hverandre annet enn i familiesammenhenger hvor det er naturlig... På en måte er jo de respektive svigerforeldrene i ganske "nær familie", men jeg synes det er veldig greit at de ikke gir hverandre gaver når de ikke kjenner hverandre eller omgåes hverandre til vanlig. Det er jo nok folk man gir gaver fra før, og når man ikke kjenner hverandre er det lett at man finner relativt unyttige gaver også. Om man først blir enige om å gi hverandre gaver (evt fordi den ene parten har veldig lyst til det), bør man også bli enige om et prisnivå begge synes er greit, synes jeg.
Rosalie Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Mine foreldre og svigerforeldre har ikke møtt hverandre enda, så jeg aner ikke hva de vil finne på. Men min mormor og min farmor gir hverandre julegaver i venninnegavestørrelse. De treffes ikke så ofte, men har da feiret jul sammen noen ganger oppigjennom og vært på kaffebesøk noen ganger til hverandre (foreldrene mine har vært gift i godt over 30 år)
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Kan de ikke sende en eske med god sjokolade tilbake da, selv om det ikke er tradisjon for å gi noe.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Våre svigerforelsdre kjenner hverandre ganske godt, og svigerfar er av og til med på familiesammenkomster hos oss. De gir hverandre en liten oppmerksomhet til jul, ei flaske vin, en blomster, konfekt eller lignende. Jeg syntes det er veldig hyggelig at de gir hverandre en opmekrsomhet, selv om de ikke hadde kjennt hverandre så godt som de gjør nå. Hadde de bodd langt vekke fra hverandre hedde det kanskje vært noe annet.
Gjest TS Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Takk for svar! A og B har vært sammen i tre år og som sagt har A og Bs foreldre bare sett hverandre en gang. As mor tar litt av når det gjelder gaver, så det er ikke snakk om at hun sender med en liten konfekteske. Sist gang ville hun at A og B skulle ta med en liten og en stor flaske alkohol, sjokolade og en ting til. Det var ingen spesiell anledning. A og B nektet å ta med oss den store alkoholflasken, mest av praktiske årsaker (flyreise), men B var også skeptisk til å la denne gavetrenden utvikle seg.
Gjest HB Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Så lenge foreldrene ikke treffer hverandre og det ikke er spesielle anledninger (stort sett jubileum), ville jeg etterhvert nektet å ta med gaver. Synes ikke Bs foreldre skal bli med på denne karusellen. Hilsen Lille meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå