Gå til innhold

Sykepenger når arbeidsgiver betaler lønn som vanlig..

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på ett par ting..

Jeg har vært 50% sykemeldt nå siden midten av august pga bekkenløsning. Jeg jobber i kommunen å får derfor utbetalt lønn som vanlig, å så får arbeidsgiver refundert fra nav.

Jeg jobber i en 75% fast stilling, men jeg har alltid jobbet ekstra hver mnd, slik at jeg får tilnærmet 100% lønn.

Vil arbeidsgiver ta det med i regnestykket når de opplyser nav om hva jeg tjener? Jeg har fått lønn som vanlig, men altså kun fastlønnen på 75%.

Har jeg rett på mer enn det siden jeg alltid har jobbet mer enn 75% hver mnd før jeg ble sykemeldt?

Vil dette i så fall bli etterbetalt fra nav?

Er så mange regler å rettigheter at jeg blir helt forvirret av å lese på nav.no. Hadde vært greit viss noe her inne kunne hjulpet meg litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet regnes sykepenger kun utfra fast stillingsprosent.

Skrevet

Du får bare sykepenger for det du har fast, og vil derfor ikke få for de ekstra 25% som du har jobbet som vikar.

Gjest Bertine
Skrevet

ok, takk for svar.

Har nemlig en venninne som ikke har fast, kun vikariat på 50%. Hun fikk tilnærmet 100% lønn i sykepenger, pga at hun hadde jobbet ekstravakter i tillegg til de 50%. Det betyr altså at jeg taper penger på ha fast job. Kjipt.

Skrevet (endret)
ok, takk for svar.

Har nemlig en venninne som ikke har fast, kun vikariat på 50%. Hun fikk tilnærmet 100% lønn i sykepenger, pga at hun hadde jobbet ekstravakter i tillegg til de 50%. Det betyr altså at jeg taper penger på ha fast job. Kjipt.

Såvidt jeg vet, skal du ha sykepenger for det du faktisk har tjent. Også det du har jobbet ekstra hvis dette har vært jevnt. Sykepengene skal være en erstning for det du ville tjent i perioden du er syk.

Men det er arbeidsgiver som sender inn skjema med inntekts- og skatteopplysninger til NAV, og da blir det utbetalt etter det.

Hentet fra www.nav.no :

V. Medlemmer med kombinerte inntekter (505)

§ 8-40. Arbeidstaker og frilanser

Til et medlem som på sykmeldingstidspunktet har inntekt både som arbeidstaker og som frilanser, ytes det sykepenger etter bestemmelsene for arbeidstakere. Se §§ 8-15 til 8-33. Inntekt som frilanser regnes med bare dersom aktuell ukeinntekt som arbeidstaker etter § 8-28 avviker mer enn 25 prosent fra samlet pensjonsgivende årsinntekt etter § 8-30 andre ledd.

Endret av Nabodama
Skrevet

Det er helt riktig som nabodama skriver. Sykepenger beregnes av inntekt og ikke av stillingsstørrelse. Det er derfor riktig at din venninne har fått sykepenger av alt hun har jobbet, men det skal du også!

Her er det noen som ikke gjør jobben sin ordentlig, men ring arbeidsgiver og be ham/henne ordne opp!

Skrevet

Og her er den aktuelle loven (folketrygdloven) § 8-28.

Sykepengegrunnlaget i arbeidsgiverperioden

Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se § 8-29.

Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.

Beregningsperioden fastsettes slik:

a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

b) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

Endret ved lover 18 des 1998 nr. 86, 10 des 1999 nr. 84.

Skrevet

Hallo:)

Jeg jobber 60,8% stilling pluss at jeg ca jobba 30% ekstra hver måned før jeg ble sykmeldt 100% pga bekkenløsning. Dvs en 90% stilling ca. Siden det ikke var store avvik fra måned til måned, så de på de siste 3 månedene før jeg ble sykmeldt.

Dvs at jeg får regulativlønna mi fra arbeidsgiver, og resten fra NAV.

Synes dette er veldig bra:)

Ps: Selv om jeg har bare 60,8 % stilling med 30% stilling ekstra, får far full fedrekvote og lønn under hans permisjon.Så er det i et svangerskap, vær nøye med å si ifra hvor mye du har jobbet tilsvarer i stillingsprosent når du søker om fødselspenger.

Gjest Bertine
Skrevet

Tusen takk for masse gode svar.

Men da bør jeg kanskje snakke med nav om dette?

Siden arbeidsgiver betaler meg lønn som vanlig, så har jeg jo ikke mulighet til å se hva de har sendt til nav eller om hvordan de har regnet ut sykepenger.

Men nav har vel dette på dataen sin, slik at de kan sjekke?

Tar meg en tur ned der imorgen tror jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...