Titta Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 Er det noen som har vært borte i kortreklamasjon i DnB og Handelsbanken? Vi var i Roma for en ukes tid siden og har tydeligvis fått kortene våre skimmet i en minibank. DnB ringte igår til min samboer og fortalte at hele kontoen hans er blitt tappet i helgen. De har vistnok prøvd i over en uke, men først på fredag da både lønn og studielån kom inn var det penger på kontoen hans. De sperret kortet og skal sende han reklamasjonspapirer (tungvint, de sender det i posten. Rart at de ikke kan ta det direkte i nettbanken) Jeg flyttet derfor endel penger over til felleskontoen vår i Handelsbanken slik at han kan bruke kortet sitt der inntil han får pengene sine igjen fra DnB. Pengene kom inn tidligere idag, og allerede nå er den kontoen også tappet (den kontoen har også vært ganske slunken etter vi kom hjem, men "dumme meg" fylte den opp godt idag. Damen jeg snakket med der kunne bekrefte at de også på den kontoen har forsøkt å ta ut penger i flere dager) Så nå er kort sperret på den kontoen også. Er det noen som har erfaring med hvor lang tid slike saker tar og hvor fort vi får pengene våre tilbake?
Titta Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #2 Skrevet 16. oktober 2007 *dytte dytte* Ingen som har vært borti noe sånt? Bankene kunne ikke si noe konkret, ene banken sa "så fort som mulig" og den andre "innen 30 dager". Ble ikke særlig klokere av det, og får da inderlig håpe det ikke skal ta en hel måned.
Grace Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 Det kommer litt an på hvor omfattende svindel forsøket er. Men tror nok fort det kan ta en mnd ja. Er veldig tungvint for kortholder men er desverre sånn prosedyren må være. Håper det ordner seg.
Bobeline Skrevet 16. oktober 2007 #4 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Å spå hvor lang tid det vil ta for banken å løse saken deres er vanskelig. Dette fordi bankene opplever mange feilaktige meldinger om svindelfrsøk ved bruk av bankkort, og disse tar tid som igjen burde vært brukt på de reelle sakene. Men siden en bank ikke kan avvise en melding om svindelforsøk, må de etterforske alle sakene. Reklamasjon skal være skriftlig, og vedtaket tas ikke i nettbank eller over telefon, dermed blir det kanskje opplevd som tungvindt. Mens dere venter på at banken skal etterforske, og avslutte saken, kan dere klage inn saken til Bankklagenemda. I noen til feller har nemda kommet frem til at banken bør gi kunden som er blitt utsatt for svindel et rentefritt lån på summen er svindlet. Dermed får kunden pengene raskere, og når avgjørelsen i svindelsaken er tatt, vil erstatningen fra fellesfondet tilfalle banken, og lånet blir slettet. Men husk, hvis dere velger å gjøre dette så er Bankklagenemdas avgjørelse rådende, og ikke bindende for banken. Når jeg opplevde dette etter at Lizzi's trakk mer ut av mitt visakort enn jeg hadde godkjent på kvitteringen (de la til en null på beløpet) så tok det banken min to måneder å rette dette. Når jeg opplevde svindelforsøk med visakortet mitt i Skandiabanken, måtte jeg fint ordne opp i dette selv. Da tok det meg en uke å klage til et firma i USA, som heldigvis var et seriøst firma som returnerte pengene mine og avbestilte ferieturen som var blitt belastet mitt kort. At jeg kunne bevise for Skandiabanken at jeg hadde vært i Sverige, og ikke i USA betydde ingenting for dem så der var det lite hjelp å få. Endret 16. oktober 2007 av Bobeline
Titta Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 16. oktober 2007 Ja, jeg skjønner jo at banken/visa må undersøke hva som har skjedd. I vårt tilfelle anser jeg det som ganske klart hva som har skjedd (kortene ble kun benyttet i minibank - og samme minibank med begge kortene), men skjønner jo at det likevel må undersøkes. Har vært borti kortreklamasjon i SkandiaBanken en gang tidligere, og da fylte jeg ut reklamasjonskjema direkte i nettbanken. Derfor ble jeg litt overrasket når vi i DnB først må vente på at skjemaet kommer i posten, for så å sende det i retur. Det går jo bort en masse dager bare i postgang. Men men, takk for svar Det ordner seg vel. Har en buffer å gå på, men liker dårlig å ta ut penger fra sparekontoen. Men får vel heller gjøre det om pengene ikke er tilbake ved månedskiftet.
La Luna Skrevet 16. oktober 2007 #6 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg opplevde det samme. Helt klart kortsvindel, da kortet mitt blei brukt i Asia og Norge samme dagen. Det var med DnBNOR, og det tok meg mellom seks og åtte uker å få pengene mine tilbake....veldig tungvindt i disse ukene, da kontoen mitt hadde blitt overtrekt med mange tusen kroner, så jeg kunne heller ikke sette lånte penger på den kontoen, eller få lønna mi dit, men bare bruke cash i de ukene. Grunnen til at det tok så lang tid var visstnok en "feil" i systemet deres (som de ikke hadde oppdaget engang, så jeg hadde måttet ventet ennå lenger hvis jeg ikke hadde ringt inn og mast). Til vanlig skulle det ta tre til fire uker påstod de.
caso Skrevet 16. oktober 2007 #7 Skrevet 16. oktober 2007 Bruk alltid kredittkort på reise i utlandet. Bruk også kredittkort hvis dere betaler tjenester på offentlige datamaskiner. De fleste større kredittkortselskaper (Visa, MC, AMX), har avskrivning på slike hendelser. De krever en politianmeldelse, så har du pengen på konto kort tid etter (noen dager). De følger ikke alltid opp anmeldensen vel og merke, - det er ofte dyrere enn å betale tilbake det som er stjålet.
Titta Skrevet 17. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 17. oktober 2007 Det er et godt tips, men sikrer en likevel ikke helt. Vi bruker alltid kredittkort i utlandet og ved netthandel, men for meg er det uaktuelt å gjøre det ved kontantuttak pga rentekostnadene. I vårt tilfelle vil vi nok fortsette å bruke vanlig debetkort ved kontantuttak, men heller opprette flere konti slik at det aldri står særlig mye penger på kortkontoen.
Bobeline Skrevet 26. oktober 2007 #9 Skrevet 26. oktober 2007 Ja, jeg skjønner jo at banken/visa må undersøke hva som har skjedd. I vårt tilfelle anser jeg det som ganske klart hva som har skjedd (kortene ble kun benyttet i minibank - og samme minibank med begge kortene), men skjønner jo at det likevel må undersøkes. Har vært borti kortreklamasjon i SkandiaBanken en gang tidligere, og da fylte jeg ut reklamasjonskjema direkte i nettbanken. Derfor ble jeg litt overrasket når vi i DnB først må vente på at skjemaet kommer i posten, for så å sende det i retur. Det går jo bort en masse dager bare i postgang. Men men, takk for svar Det ordner seg vel. Har en buffer å gå på, men liker dårlig å ta ut penger fra sparekontoen. Men får vel heller gjøre det om pengene ikke er tilbake ved månedskiftet. Kan dere ikke få reklamasjonsskjema i bankens lokaler, og fylle det ut der? Og dermed ikke miste dager på postgang, mener jeg. Men det har forhåpentligvis ordnet seg nå. Jeg opplevde også kortsvindel fra kontoen min i Skandiabanken, og jeg fikk ikke samme hjelp som deg. Jeg måtte fakstisk få hjelp av DnB NOR som kunne råde meg om hva jeg burde gjøre for å kreve pengene tilbake. Skandiabanken ville ikke prate med meg over telefonen en gang, ikke før jeg fikk lensmannen til å ringe. Da var de ivrige til å forklare seg. Jeg har ikke hatt visakort hos Skandiabanken etter det. Ellers synes jeg det siste innlegget med forslaget om "ferie-visakort-konto" er en god idé
Lexica Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Hei, jeg bumper denne. Jeg har nylig vært utsatt for kortsvindel, en ganske høy sum også over lengre tid. Jeg har sendt reklamasjonsskjema med kontoutskrift til banken min, og fikk nylig en bekreftelse på at den var mottatt og sendt til Visa. Det kunne ta opp til 2 måneder fikk jeg beskjed om. Noen som vet hva som skjer der? Er det Visa som skal fortsette undersøkelsen, eller har banken min sendt en "bestilling" på tilbakebetaling ?
petterm Skrevet 3. juli 2015 #11 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Sorry, oppdaget litt for dent at tråden er 8 år gammel.. Endret 3. juli 2015 av petterm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå