mysan Skrevet 17. oktober 2007 #21 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) umulig Hedda. Når foten er lengst vekk vises skyggen av den... skulle den kunne vises når hun har foten MOT deg ville den synes hele veien rundt i sirkelen. Det er antakelig en grunn til at denne damen er laget i to versjoner som er speilvendt av hverandre. Det hadde ikke vært nødvendig dersom hun ikke snurret en gitt vei. Endret 17. oktober 2007 av mysan
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 17. oktober 2007 #22 Skrevet 17. oktober 2007 Dette er nok ingen illusjon. Til stor skuffelse for mange sikkert Animert gif-fil kalles dette, der hun snur av seg selv. Tar dere fram stoppeklokka og tar tiden på hvor lenge hun snurrer i hver retning, ser dere fort et mønster
Gjest TS-gjest Skrevet 17. oktober 2007 #23 Skrevet 17. oktober 2007 Illusjon er det nok, hvis man ser bort fra skyggen. Skal skyggen være riktig må hun snurre mot klokka, men ser man bort fra skyggen så kan man ikke si hvilken vei som er rett. Selv om jeg ser på skyggen så får jeg henne til å snurre begge veier. Denne Hoppinga opp og ned forvirrer muligens hjernen til å ikke klare å tolke retningen så bra selv om skyggen er der. Selv om det er en animert gif så tipper jeg den kun inneholder stillbilder nok til en runde som går i loop.
mysan Skrevet 17. oktober 2007 #24 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Du får henne til å snurre feil vei selv om du ser skyggen, hvis du ser bortifra at skyggen da blir feil i forhold til gulvflaten hun liksom står på. Skyggen må nødvendigvis være speilvendt av personen som kaster den, ikke sant? Ergo MÅ skyggen synes kun når hun har benet INN i bildet, altså vekk fra deg. Hadde HELE skyggen hennes syntes, ville ingen vært i tvil om hvilken vei hun snurrer. Endret 17. oktober 2007 av mysan
Gjenglemt sykkellås Skrevet 17. oktober 2007 #25 Skrevet 17. oktober 2007 Har prøvd i mange dager på å få henne til å snurre MOT klokka. Det gikk plutselig nå, når jeg trykket på F5 mange nok ganger. (Men det skal sies at da jeg så på figuren samtidig som en annen her om dagen, mente vi at den gikk forskjellige veier.) Skjønner ikke noe av det der, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #26 Skrevet 17. oktober 2007 Du får henne til å snurre feil vei selv om du ser skyggen, hvis du ser bortifra at skyggen da blir feil i forhold til gulvflaten hun liksom står på. Skyggen må nødvendigvis være speilvendt av personen som kaster den, ikke sant? Ergo MÅ skyggen synes kun når hun har benet INN i bildet, altså vekk fra deg. Hadde HELE skyggen hennes syntes, ville ingen vært i tvil om hvilken vei hun snurrer. Jeg skjønner ikke en dritt av det du sier mysan. Kan du forklare det som om du forklarte til et lite barn så kanskje til og med jeg begriper det. For meg snurrer jenta med klokka, men jeg kan snu henne med å se på skyggen.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #27 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg trodde heller ikke det var en ilusjon til å begynne med, men nå får jeg henne til å snu en halv runde for så å få henne til å snu motsatt vei igjen etter en havl runde og slik kan jeg fortsette lenge (kan snu henne slik så lenge jeg gidder å holde på egentlig). Når jeg vil hun skal snu en hel runde gjør hun det. Det har noe med nøyaktig hvordan jeg ser på bildet, hvor jeg egentlig ikke ser dirrekte på bildet men ved siden av og så snur jeg og ser på motsatt side, slik at jeg egentlig bare ser henne i øyekroken lit på skrått. Vanskelig å forklare. Vi har sjekket dette, mens jeg satt å snudde henne så min man at hun bare gikk en vei hele tia. Jeg forstår også hva Mysan mener med skyggen. Når hun går MED klokka stemmer ikke skyggen overens med figuren. Dersom man da fokuserer på skyggen vil hun snu til mot klokka. Fokuserer man på skyggen når hun går mot klokka klarer man nok ikke å snu henne.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #28 Skrevet 17. oktober 2007 For meg snurrer jenta med klokka, men jeg kan snu henne med å se på skyggen. Når hun går med klokka kan du forsøke å se på skyggen, ser du godt etter vil du se at hun da ikke stemmer overens med skyggen. Hun har da ikke skygge når hun står med ryggen til, og det skulle hun hatt om skyggen fulgte samme bevegelse som henne. Dette forstår man nok ikke før man faktisk ser det selv ved å fokusere på skyggen når hun går med klokka. Det er derfor hun snur når du ser på skyggen fordi hjernen da får informasjon til hvilken vei som er rett. Hjernen er flik til å tolke flertydig info(som denne illusjonen er) men skyggen hennes er ikke flertydig og hjernen tolker da bilde ut i fra denne.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #29 Skrevet 17. oktober 2007 Jaaa, nå forstår til og med jeg det.
mysan Skrevet 17. oktober 2007 #30 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg skjønner ikke en dritt av det du sier mysan. Kan du forklare det som om du forklarte til et lite barn så kanskje til og med jeg begriper det. For meg snurrer jenta med klokka, men jeg kan snu henne med å se på skyggen. Har dere en passer i huset? Sett den på et punkt på et hvitt ark og strekk det ene passerbenet ut. Roter så passeren rundt sin egen akse og se på skyggen. Når passerbenet står ut i rommet FRA deg vil selvfølgelig også skyggen fra den befinne seg på bortsiden av arket. Når passerbenet peker mot deg, vil også skyggen være på den siden av arket som er nærmest deg. Det samme gjelder for figuren i gif.fila... når du ser skyggen er foten hennes vendt bort fra deg. Når hun er vendt mot deg ser du ikke skyggen fordi der er bildet kuttet.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #31 Skrevet 18. oktober 2007 Men du sier ingenting om hvor lyskilden står i passereksempelet. Foran eller bak deg? Når passerbenet peker mot deg, vil også skyggen være på den siden av arket som er nærmest deg.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #32 Skrevet 18. oktober 2007 For meg: Hun snurrer hovedsaklig med klokken, men skifter retning av og til for kortere perioder når jeg flyttet fokus. For mannen: Hun snurrer hovedsaklig mot klokken, men skifter retning av og til for kortere perioder når han flytter blikket.
mysan Skrevet 18. oktober 2007 #33 Skrevet 18. oktober 2007 Men du sier ingenting om hvor lyskilden står i passereksempelet. Foran eller bak deg? Det vil ikke spille noen rolle... la oss si at lyskilden også er foran deg da, så skyggen vil falle mellom passeren og deg. Den delen av skyggen som faller lengst fra deg vil allikevel tilhøre det benet som er lengst unna deg, og altså peker fra deg.
Gjest antigartner Skrevet 19. oktober 2007 #34 Skrevet 19. oktober 2007 Det er mulig at jeg er skikkelig u-kreativ, eller noe, men for meg snurrer hun kun mot klokka. Ikke snakk om at hun snurrer den andre veien, uansett om jeg ser på figuren, skyggen, øverst eller nederst. Hmm...
viren Skrevet 20. oktober 2007 #35 Skrevet 20. oktober 2007 Det er mulig at jeg er skikkelig u-kreativ, eller noe, men for meg snurrer hun kun mot klokka. Ikke snakk om at hun snurrer den andre veien, uansett om jeg ser på figuren, skyggen, øverst eller nederst. Hmm... Prøv å se ned på foten mens du ser for deg at hun snur motsatt vei
Fønix Skrevet 20. oktober 2007 #36 Skrevet 20. oktober 2007 Det vil ikke spille noen rolle... la oss si at lyskilden også er foran deg da, så skyggen vil falle mellom passeren og deg. Den delen av skyggen som faller lengst fra deg vil allikevel tilhøre det benet som er lengst unna deg, og altså peker fra deg. Tror du tar feil her. Og det avgjørende er vel ikke om lyskilden er foran eller bak meg, men om den er foran eller bak henne. Når hun snurrer mot klokka, er lyskilden foran henne. Når hun snurrer med klokka, er lyskilden bak. I begge tilfeller blir skyggen riktig. Kul greie, forøvrig. Jeg satt sammen med sønnen min på seks år da jeg så den. For meg snurret dama med klokka, mens for ham snurret hun mot. Etter et halvminutt var vi begge i stand å snurre henne i den retningen vi ville.
Gjest antigartner Skrevet 21. oktober 2007 #37 Skrevet 21. oktober 2007 Prøv å se ned på foten mens du ser for deg at hun snur motsatt vei Jeg har prøvd det også. Får det bare ikke til... Vel vel, det er ikke verdens undergang akkurat
mysan Skrevet 21. oktober 2007 #38 Skrevet 21. oktober 2007 Tror du tar feil her. Og det avgjørende er vel ikke om lyskilden er foran eller bak meg, men om den er foran eller bak henne. Når hun snurrer mot klokka, er lyskilden foran henne. Når hun snurrer med klokka, er lyskilden bak. I begge tilfeller blir skyggen riktig. Kul greie, forøvrig. Jeg satt sammen med sønnen min på seks år da jeg så den. For meg snurret dama med klokka, mens for ham snurret hun mot. Etter et halvminutt var vi begge i stand å snurre henne i den retningen vi ville. Du kan sette lyskilden hvor du vil, men faller skyggen slik du ser på animasjonen her så snurrer hun MOT klokka. Hun snur ikke retning fordi om du flytter på lyset heller.
The Kitten Skrevet 28. desember 2007 #39 Skrevet 28. desember 2007 http://www.news.com.au/common/imagedata/0,,5693171,00.gif Hvilken vei snurrer dama? Img-tagger fjernet, se Kvinneguidens regler. vimse-admin Slik jeg ser det snurrer hun med klokken, og jeg klarer ikke snu henne heller slik mange klarer.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #40 Skrevet 28. desember 2007 Hun står på venstrebenet og snurrer med klokka. Se på foten som er rett ned så blir man ikke lurt av illusjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå