Gå til innhold

Hvilken vei?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun gjør ikke nødvendigvis det :-)

Hun snurrer med klokka.
Skrevet

Siden figuren ikke har andre karakteristika enn konturen, så fyller hjernen ut det som mangler, og gir bildet dybde, forgrunn og bakgrunn, og gir det dermed en rotasjonsretning. Men hvis man jobber litt med det, er det fullt mulig å snu rotasjonen.

Og det er helt sprøtt å oppleve at den "skifter retning" på et øyeblikk. Skikkelig morsomt. Det er den stiligste illusjonen jeg har sett.

Skrevet
Med klokken, får henne ikke til å snu

Jeg så på figuren mens jeg sa til meg selv at "hun snur andre veien" og da gjorde hun det ganske raskt. Utrolig morsomt

Skrevet

Hun snurrer den andre veien, hun snurrer den andre veien... :kjefte: Hun vil ikke snu. Tror det er lureri og juks. (sinna fordi jeg ikke klarer det :sur: )

Skrevet
Hun snurrer den andre veien, hun snurrer den andre veien... :kjefte: Hun vil ikke snu. Tror det er lureri og juks. (sinna fordi jeg ikke klarer det :sur: )

Litt av trikset med å få henne til å snu ligger i å se ned på nedre del av bildet, altså på skyggen. Konsentrer deg om at skyggen av det utstrakte benet kommer fra andre siden, og at rotasjonen dermed går motsatt vei, så skal du nok få det til ;)

Skrevet

Nesh den bytter retning av seg selv, er lagd sånn.

Skrevet
Nesh den bytter retning av seg selv, er lagd sånn.

Det tror jeg ikke, jeg har stirret mye på denne dama for å klare å få snurr på henne, og når hun skifter retning, skjer det ikke annet enn akkurat at hun skifter retning. Dvs tolkningen av bildet skifter.

Dette er en litt mer avansert versjon av de figurene som skifter motiv avhengig av hva du oppfatter som figur og bakgrunn, f.eks vasen som blir til to ansikter, eller den gamle damen med pels som blir til en ung naken dame, eller trappene som kan gå opp eller ned, alt etter som hva du oppfatter som overside. Kubene som endrer orientering i rommet, er et annet eksempel.

Hjernen fyller inn mye informasjon for egen regning, for den er innrettet på å se etter tredimensjonale former og få noe vettugt ut av det. Når et mønster kan oppfattes på to forskjellige måter, vil hjernen din etter hvert se det, dersom den får litt tid på seg.

Skrevet
Litt av trikset med å få henne til å snu ligger i å se ned på nedre del av bildet, altså på skyggen. Konsentrer deg om at skyggen av det utstrakte benet kommer fra andre siden, og at rotasjonen dermed går motsatt vei, så skal du nok få det til ;)

Jeg snur henne med å tenke på at det beinet som er i forgrunnen, egentlig er i bakgrunnen, og at det derfor beveger seg motsatt vei av det jeg tror. Og så lar jeg blikket gli litt ut av fokus samtidig. Litt som når man ser på stereoskopiske bilder.

Gjest TS-gjest
Skrevet

Og hvilket bein er det hun holder frem?

Høyre eller venstre?

Haha...

Skrevet

Stilig!

Klarte å snu henne, men måtte stirre litt ekstra hardt :)

Skrevet

Se på skyggen under henne. Hun snurrer MOT klokka. Får du skyggen også til å gå andre veien? Skyggen fra den utstrakte foten synes KUN når hun står med ryggen TIL deg... ergo snurrer hun MOT klokka.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hvis du ser øverst på dama så snur hun seg etter en stund. Så det var GANSKE juks må jeg si :lur::filer:

Skrevet
Hvis du ser øverst på dama så snur hun seg etter en stund. Så det var GANSKE juks må jeg si :lur::filer:

Slutt å tulle! Hun snurrer MOT klokka og hun snur ALDRI!

SE på skyggen hennes da - den levner jo overhodet ingen tvil!!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Første gang jeg så bildet snurret hun mot klokka. Nå snurrer hun med. :hår:

Skrevet

Hun snurrer i begge retninger, og snur seg av seg selv. Med litt trening kan man få henne til å snurre bare en halv omgang hver vei..

Mysan: når hun snurrer MED klokka, viser skyggen av foten når hun har ansiktet vendt mot deg, fordi lyset naturligvis har skiftet til bakgrunnslys... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...