Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bra å sette så mye penger på aksjer?

kan dem liksom vokse da? sorry dumt spørsmål. skulle ønske jeg fikk gjort noe ut av de pengene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er opp til deg om du vil bruke noen av pengene på aksjer, men du burde også være inneforstått med at du kan tape pengene da. Man skal ikke bruke mer på aksjer enn man har råd til å tape.

Skrevet

Sett 15.000 på BSU, resten på høyrentekonto, også overfører du 15.000 i året til BSU de neste årene

Skrevet
Sett 15.000 på BSU, resten på høyrentekonto, også overfører du 15.000 i året til BSU de neste årene

BSU er ikke lurt hvis man ikke har noe særlig med inntekt. Da roter man bort skattefordelen.

Jeg ville satt deler på høyrentekonto og deler i fond. Da sprer du den lille risikoen som er.

Skrevet

Dersom du ikke har sparekonto fra før ville jeg spart alt der som buffer. 50 000 er ikke SÅ mye, og går fort unna om du kommer i en trengende situasjon. Setter du de på aksjer bør det være penger du ikke trenger med det første, og som du har råd til å tape.

Skrevet

Statoilaksjer neste gang de er nede på ca 155 kr pr aksje.

Skrevet

takk for svar. j har ikke bsu nei. hvordan oppretter j høyrentekonto?

jeg ville sette dem i aksjer. vet at man kan tape alt men man kan være heldig og vinne og. enn hva hvis j prøver med 10 000 i aksjer?

Skrevet
takk for svar. j har ikke bsu nei. hvordan oppretter j høyrentekonto?

Du drar til banken din og sier du vil opprette BSU og Høyrentekonto. Enkelt og greit :jepp:

Skrevet

statoilaksjer er like trygt som å sette de i banken og vil nok gi mer avkastning enn en høyrentekonto som bare gir småpenger. bare sørg for at aksjene er lavest mulig når du kjøper. Når aksjene stiger igjen kan du jo selge de med fortjeneste.

Skrevet

10000 er litt i minste laget for aksjer, det går en del bort i gebyr og lignende. Minste børspost er vanligvis rundt 10000. Fond er tryggere enn aksjer, da du slipper mye av risikoen du får ved å velge kun én eller to aksjer.

Ang. å kjøpe når de er billige, så er det som å si at du må passe på å fylle ut alle de 7 rette når du spiller lotto.

Skrevet
er det bra å sette så mye penger på aksjer?

kan dem liksom vokse da? sorry dumt spørsmål. skulle ønske jeg fikk gjort noe ut av de pengene.

Vet du lite om aksjer, så bør du kanskje heller sette de i aksjefond.

Da får du noen som har god peil til å forvalte pengene dine, i henhold til de preferanser du vil ha. Det være seg tidshorisont, høy eller lav risiko.

Går du for å handle aksjer selv, vil jeg anbefale deg å aldri investere mer enn 1/10 av din totale kontantbeholdning, - mindre konsekvens for deg og din privatøkonomi. Samtidig vil jeg også anbefale at du alltid har 4 x brutto månedslønn på høyrente til enhver tid. (pga evt. endret jobbsituasjon, avvente behandling av arb.l.trygd etc). Har du ikke slik kapital, - ikke tenk aksjer.

BSU er vel òg bra, hvis du er under 33. Da øremerker du riktignok pengene til boligformål. Det er en god investering i seg selv, historisk sett. Du bør selvsagt ha en viss inntekt for å få glede av det direkte skattefradraget på max 3 000,- kr p.å, men (max) 150 000 mindre i lån på en bolig kommer også godt med, samt du kan oppnå bedre boliglånsrente.

Du kan forsåvidt bruke BSU-pengene dine til noe anna hvis du MÅ, men da må du huske at du må tilbakebetale eventuelle skattefordeler du har hatt fra du opprettet kontoen.

For å kverulere, så får du neppe kjøpt Statoilaksjer lengre, men STL - StatoilHydro. ;)

• 2 uker senere...
Gjest Økonomen
Skrevet
statoilaksjer er like trygt som å sette de i banken og vil nok gi mer avkastning enn en høyrentekonto som bare gir småpenger. bare sørg for at aksjene er lavest mulig når du kjøper. Når aksjene stiger igjen kan du jo selge de med fortjeneste.

:filer::nei: :nei: :nei:

Det trodde svenskene når de satte sparepengene sine i Ericsson-akskjen som var den svenske folkeaksjen. Trygt som banken ble det sagt. De tapte tilsammen nettopp 100 milliarder kroner. Noe vil jo aksjene stige igjen, men folk får neppe pengene sine igjen. Det er mer sannsynlig at StatoilHydro overlever, men med aksjer er risikoen alltid tilstede. Det samme gjelder forresten fond. Det er kunn innskudd i bank som er garantert av staten.

Jeg sier ikke at man ikke skal investere, bare at man skal vite at risikoen eksisterer, og :rope: INGEN aksjer eller fond er trygge som banken.

Men til TS, min anbefaling er å sette inn i to fond. Ett utenlands- og ett innenlandsfond. Da er risikoen spredd og man har mulighet til å tjene bra om det går bra her og om det går bra ute. Det viktigste i invest er å ikke legge alle eggene i en kurv.

Har du lyst til å lære deg litt om aksjehandel finnes det mange gode bøker man kan lese. Har man råd til å tape det, så kan det være moro å følge litt med og prøve seg frem med ca 10000 kroner. :popcorn:

Skrevet
:filer::nei: :nei: :nei:

Det trodde svenskene når de satte sparepengene sine i Ericsson-akskjen som var den svenske folkeaksjen. Trygt som banken ble det sagt. De tapte tilsammen nettopp 100 milliarder kroner. Noe vil jo aksjene stige igjen, men folk får neppe pengene sine igjen. Det er mer sannsynlig at StatoilHydro overlever, men med aksjer er risikoen alltid tilstede. Det samme gjelder forresten fond. Det er kunn innskudd i bank som er garantert av staten.

Jeg sier ikke at man ikke skal investere, bare at man skal vite at risikoen eksisterer, og :rope: INGEN aksjer eller fond er trygge som banken.

Men til TS, min anbefaling er å sette inn i to fond. Ett utenlands- og ett innenlandsfond. Da er risikoen spredd og man har mulighet til å tjene bra om det går bra her og om det går bra ute. Det viktigste i invest er å ikke legge alle eggene i en kurv.

Har du lyst til å lære deg litt om aksjehandel finnes det mange gode bøker man kan lese. Har man råd til å tape det, så kan det være moro å følge litt med og prøve seg frem med ca 10000 kroner. :popcorn:

Hvorfor skal hun sette penger i fond når du selv sier at de verken er 100% trygg i fond og i aksjer?

Min erfaring med aksjer i slike gigantselsakper som nettop Statoil er over det gjennomsnittet trygt å handle.

Og hva med utenlandsfond da som man ikke kjenner i det hele tatt? Er det liksom så mye tryggere?Jeg tror du er en liten husmorøkonom som har ansvaret for matbudsjettet i hustanden jeg, og kanskje burde holde deg til det!

Gjest siviløkonom og finansrådgiver
Skrevet

Håhåhå! Man må virkelig ikke ta svar i slike tråder for god fisk. Folk svarer i hytt og pine uten å ha det grann kompetanse innen det aktuelle området.

Kjære trådstarter, ta deg en tur i banken din og hør med de hvordan du kan plassere pengene på en måte som passer deg best mulig. Om det er aksjer, aksjefond, kombinasjonsfond, rentefond, strukturerte produkter, bsu eller kapitalkonto kan de hjelpe deg med å finne ut av.

IKKE ta imot råd fra folk her uten å konferere med noen som virkelig har peiling.

Sorry folkens, men dette er ikke første gangen jeg blir sjokkert over svarene i dette forumet.

Skrevet
Kjære trådstarter, ta deg en tur i banken din og hør med de hvordan du kan plassere pengene på en måte som passer deg best mulig. Om det er aksjer, aksjefond, kombinasjonsfond, rentefond, strukturerte produkter, bsu eller kapitalkonto kan de hjelpe deg med å finne ut av.

Jeg vil sterkt fraråde det å blindt følge dette rådet. Såkalte "finansrådgivere" er først og fremst selgere. Og de ønsker å selge deg spareprodukter ikke du, men bankene tjener mest på. Forbrukerombudet har jobbet mye for å hindre bankene i å lure kundene til å kjøpe såkalte "garanterte" spareprodukter.

Se f. eks. her.

IKKE ta imot råd fra folk her uten å konferere med noen som virkelig har peiling.

Vær kritisk til å ta imot råd fra folk som hevder de "virkelig har peiling". Gir innlegget jeg siterer deg god magefølelse? Vil du føle deg trygg om en slik person forvalter pengene dine?

Selvfølgelig må du jo gå til banken eller en fondsforvalter en eller annen gang, men jeg vil råde deg til å gå til flere og til å lese litt på egen hånd slik at haiene ikke stjeler all gevinsten din.

Inntil du føler deg trygg, sett pengene på høyrentekonto.

Skrevet

Noen av de beste (og sikreste) aksjene nå om dagen er:

Odim

SubSea 7

Aker Kværner

Skrevet
Jeg vil sterkt fraråde det å blindt følge dette rådet. Såkalte "finansrådgivere" er først og fremst selgere. Og de ønsker å selge deg spareprodukter ikke du, men bankene tjener mest på. Forbrukerombudet har jobbet mye for å hindre bankene i å lure kundene til å kjøpe såkalte "garanterte" spareprodukter.

Se f. eks. her.

Vær kritisk til å ta imot råd fra folk som hevder de "virkelig har peiling". Gir innlegget jeg siterer deg god magefølelse? Vil du føle deg trygg om en slik person forvalter pengene dine?

Selvfølgelig må du jo gå til banken eller en fondsforvalter en eller annen gang, men jeg vil råde deg til å gå til flere og til å lese litt på egen hånd slik at haiene ikke stjeler all gevinsten din.

Inntil du føler deg trygg, sett pengene på høyrentekonto.

Jeg hadde ikke tenkt til å svare på denne egentlig, men jeg blir så ufattelig provosert.

Folk som jobber i bank er personer med samvittighet! Ikke kyniske selgere!

Jeg jobber i bank med fastlønn og tjener absolutt ikke en eneste krone mer om jeg anbefaler en kunde et strukturert produkt enn om jeg anbefaler de å sette pengene på en høyrente konto. Jobben min går ut på å snakke med bankens kunder om hva de ønsker og ikke ønsker, hvilke planer de har på kort og lang sikt. Sammen finner vi en løsning som passer best til det de har sagt.

Jeg må si at jeg blir oppgitt når folk helt ut av det blå sier "kjøp aksjer". Hvordan kan man anbefale det uten å ha snakket med personen først? Å kjøpe aksjer er faktisk en høyrisiko investering. Hvordan kan folk her inne anbefale det ukritisk?!

Dersom du føler deg dårlig, hvem tar du imot råd fra? Naboen som har lest litt her og der om forskjellige sykdommer osv. Eller drar du til en lege?

SNAKK MED FAGFOLK! Hvis du ikke vil gjøre det av en eller annen grunn, så sett de på høyrentekonto eller rentefond. IKKE kjøp aksjer, eiendomsfond, aksjefond eller strukturerte produkter hvis du ikke har fullstendig oversikt over hva dette innebærer.

Gjest Nedfall
Skrevet
Jeg hadde ikke tenkt til å svare på denne egentlig, men jeg blir så ufattelig provosert.

Folk som jobber i bank er personer med samvittighet! Ikke kyniske selgere!

Jeg jobber i bank med fastlønn og tjener absolutt ikke en eneste krone mer om jeg anbefaler en kunde et strukturert produkt enn om jeg anbefaler de å sette pengene på en høyrente konto. Jobben min går ut på å snakke med bankens kunder om hva de ønsker og ikke ønsker, hvilke planer de har på kort og lang sikt. Sammen finner vi en løsning som passer best til det de har sagt.

Fint du er ærlig om hva du jobber med, personlig hadde jeg ikke stolt på en rådgiver som anbefaler produkter banken selv har provisjon på. En annen ting, du har fast og sikker lønn fra arbeidsgiveren din (banken), det samme har sjefene og andre ansatte i banken. Inntektene kommer ikke bare fra provisjon på fond/strukturerte produkter/aksjer og whatnot, men også fra selve bankdriften, dvs banken tjener pengene sine uansett !

En uavhengig rådgiver, som ikke driver bank, livnærer seg bare av provisjonene, det er m.a.o i hans/hennes egeninteresse at produktene de tilbyr virkelig går bra !

Det kan godt være du har god peiling på dette her, men jeg er skeptisk til bakgrunnen din..

Gjest Økonomen
Skrevet
Hvorfor skal hun sette penger i fond når du selv sier at de verken er 100% trygg i fond og i aksjer?

Min erfaring med aksjer i slike gigantselsakper som nettop Statoil er over det gjennomsnittet trygt å handle.

Og hva med utenlandsfond da som man ikke kjenner i det hele tatt? Er det liksom så mye tryggere?Jeg tror du er en liten husmorøkonom som har ansvaret for matbudsjettet i hustanden jeg, og kanskje burde holde deg til det!

Hvis du foreksempel hadde lest innlegget så hadde du sett at jeg svarte på mange av de spørsmål du stiller. Er forresten det å være husmorøkonom så galt da? Stor respekt for de som holder landet i gang. Selvfølgelig er StatoilHydro et relativt trygt selskap, som jeg også sa, men det finnes en viss risiko. Det er viktig å huske på den risikoen. Den minimeres ved at man sprer investeringene. Det forøvrig slik fond virker, men det er en helt annen sak. Jeg foreslo en kombinasjon av utenlandsfond og innenlandsfond for å spre den lille risikoen det er i fond. Utenlandsfond er ofte tilbudt av norske finansselskaper. Man har like god mulighet til å sette seg inn i disse fondene som alle andre.

Det å sette 50 000 i ett selskap er fint hvis alt går bra, men da er alle eggene i en kurv. Ericsson var også et "trygt" selskap helt til de gikk på en smell, noe som kan skje med alle selskap.

Jeg er forøvrig enig med de som sier at en finansrådgiver kan være bra. Både fondsrådgivere og andre kan være god hjelp, og går man til de anerkjente selskapene er det god hjelp å få. Her er det selvfølgelig også en viss risiko og det kan være lurt å lese om "garanterte spareavtaler" f.eks. hos forbrukerrådet.

Men, siden TS lurte på aksjehandel, så kan det være greit å svare på det. Som sagt finnes det mange fine bøker på emnet som kan være god hjelp. Såvidt jeg vet arrangeres det også aksjehandelskurs rundt om i landet. Bl.a. AksjeNorge har slike.

Har venner som har del/helfinansiert studier ved å investere i aksjer, men de har brukt endel tid på dette og satt seg godt inn i gamet. Jeg ønsker TS lykke til :klemmer: , men husk at bak større mulig gevinst gjemmer større risiko seg ofte.

Jeg synes det er synd at en egentlig hyggelig tråd som denne ender opp med litt ufine bemerkninger. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...