Hoppetaujenta Skrevet 15. oktober 2007 #1 Skrevet 15. oktober 2007 (endret) --- Endret 10. november 2015 av Hoppetaujenta
Gjest StockDama Skrevet 15. oktober 2007 #2 Skrevet 15. oktober 2007 Ikke når man flytter sammen, så lenge man ikke er gift blir man ansett som to individer "uavhengig" av hverandre. Må da vite at ingen er et par ifølge staten med mindre man er gift =p Gjør ikke meg noe...så slipper samboeren min hvertfall å bli trekt for penger bare fordi jeg ikke får meg jobb.
Gjest Samboende Skrevet 15. oktober 2007 #3 Skrevet 15. oktober 2007 Ikke når man flytter sammen, så lenge man ikke er gift blir man ansett som to individer "uavhengig" av hverandre. Må da vite at ingen er et par ifølge staten med mindre man er gift =p Gjør ikke meg noe...så slipper samboeren min hvertfall å bli trekt for penger bare fordi jeg ikke får meg jobb. Ikke helt riktig det vel? Min samboer har et barn. Når vi hadde bodd sammen i ett år mistet hun en god del fordeler både i forhold til Nav og barnehage.
Gjest StockDama Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Vi har ikke fått noen problemer eller noe med det hvertfall, bodd sammen over et år nå. Men nå har ikke vi barn, så det vet du nok mer om enn meg. Nav irriterer vettet av meg, de krever at man tar jobber der man har så og si null inntekt, så nav kan nekte å betale ut mer penger. Og så skal det ikke lønne seg for par med barn å bo sammen? Kjenner jeg har lyst til å riste hardt i de. Unnskyld Margareth, skal ikke avspore tråden din mer.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Ikke helt riktig det vel? Min samboer har et barn. Når vi hadde bodd sammen i ett år mistet hun en god del fordeler både i forhold til Nav og barnehage. Det har vel noe med at hun fikk stønader som aleneforsørger. Der forsvinner en del når man har vært samboer i ett år. Trådstarter snakker om to stykker som begge har uføretrygd. Det er noe helt annet.
Mrs. K Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Er ikke satsen på uføretrygd beregnet etter inntekt før sykdom og ikke husstandens samlede inntekt?
Gjest Raga Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 På NAV sine sider står det at full grunnpensjon for enslig tilsvarer grunnbeløpet (1 G). For ektefeller og samboere utgjør full grunnpensjon 85 % av G. Så det betyr vel at samboere får mindre utbetalt enn enslige.
Hoppetaujenta Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) --- Endret 10. november 2015 av Hoppetaujenta
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #9 Skrevet 21. oktober 2007 Vel, nå er det uansett billigere å bo to sammen enn å bo alene. Det stemmer at grunnpensjonen blir redusert når man har samboer. Grunnpensjonen har ingenting med det du har tjent opp å gjøre, så man kan ikke si at NAV "tar" noe fra noen. Det er ganske enkelt sånn at når man har samboer har man rett til 85 % av grunnbeløpet i grunnpensjon. Bor man alene har man rett til 100 %. Jeg synes det er helt rimelig siden det koster mer å bo alene.
Gjest vimselot Skrevet 23. oktober 2007 #10 Skrevet 23. oktober 2007 Vel, nå er det uansett billigere å bo to sammen enn å bo alene. Det stemmer at grunnpensjonen blir redusert når man har samboer. Grunnpensjonen har ingenting med det du har tjent opp å gjøre, så man kan ikke si at NAV "tar" noe fra noen. Det er ganske enkelt sånn at når man har samboer har man rett til 85 % av grunnbeløpet i grunnpensjon. Bor man alene har man rett til 100 %. Jeg synes det er helt rimelig siden det koster mer å bo alene. Mulig jeg tar feil, men gjelder dette ikke kun for samboere som har barn sammen? Dvs at da gjelder 85%-regelen, mens ellers ikke? Trodde også at når et ektepar som mottar alderspensjon, da vil kun den ene miste 15 % av pensjonen og i de fleste tilfeller er det da kvinnen som mottar 85 %, siden menn flest har mest pensjonspoeng. Vet ikke så mye om dette, men hvis du er f.eks. uføretrygdet og bor i ett kollektiv, hvordan kan NAV da vite om dette er et kollektiv eller om noen i et evt. kollektiv er samboere? Mener ikke man skal lure til seg penger man ikke har krav på, men hva om f.eks. en i ett kollektiv er trygdet, skal da de andre i samme kollektiv, måtte forsørge denne personen i ett tenkt tilfelle? Ingen har forsørgelsesplikt, om man ikke er gift, eller har barn sammen og lever i et samboerforhold...men jeg kjenner ikke alle disse reglene.
Gjest Lorem Ipsum Skrevet 24. oktober 2007 #11 Skrevet 24. oktober 2007 Mulig jeg tar feil, men gjelder dette ikke kun for samboere som har barn sammen? Dvs at da gjelder 85%-regelen, mens ellers ikke? Du tenker på meldepliktige samboere? Det er et uttrykk som brukes i forbindelse med skatt. I forbindelse med trygd regnes samboere som gifte, når de har bodd sammen 12 av de siste 18 månedene. Vet ikke så mye om dette, men hvis du er f.eks. uføretrygdet og bor i ett kollektiv, hvordan kan NAV da vite om dette er et kollektiv eller om noen i et evt. kollektiv er samboere? Du er fortsatt enslig selv om du bor i kollektiv. Når du mottar trygd er du pliktig til å melde i fra om endret sivilstand. Systemet er altså basert på at folk er ærlige. NAV kan jo ikke gå rundt å løfte dyner heller.
Hoppetaujenta Skrevet 29. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. oktober 2007 (endret) --- Endret 10. november 2015 av Hoppetaujenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå