Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som egentlig opptar meg aller mest er musikken. Uten den ble livet en misforståelse.

Jeg vil derfor benytte anledninget til å be den som finner å kunne bidra, om anbefalinger på CD-utgivelser av kvinnelige artister. Nå tenker jeg ikke på de som kjøres fram i rampelyset med store PR-budsjett og fokus på det ytre og hvordan dette ytre beveger seg under hissige rytmer.

Jeg tenker mer på de som skaper sin artist-tilværelse på kvalitet i framførelse eller komposisjon.

Jeg vil på forhånd takke alle som tar seg tid til å komme med innspill! :smile:

Videoannonse
Annonse
Gjest marihan
Skrevet

Jeg vil anbefale Marit Larsen på det sterkeste. Hun er ei dame med virkelig sangstemme og kvalitet i låtene. Albumet "under the surface" kjøpte jeg i fjor høst tror jeg, og det er det albumet som er oftest spilt her i huset :)

Skrevet

Tori Amos - Tales of a librarian. Veldig bra samlealbum.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Vil anbefale Jewel. Alle albumene egentlig, men spesielt det første (som er ganske gammelt nå, 97 tror jeg) "Pieces of you" :)

Skrevet

Joni Mitchell, Dolly Parton (!), Norah Jones, Joss Stone, Amy Winehouse, Marit Larsen, Ella Fitzgerald, April March, Tori Amos... lang lang lang liste hvis jeg tenker meg om. Mange bra musikalske damer der ute!

Skrevet

Da vil jeg anbefale Sarah McLachlan på det varmeste.

Skrevet

Lydia Lunch og Mary Margaret O'Hara, kanskje.

Skrevet

Joni Mitchell, Nathalie Imbruglia og Janice Joplin.

Skrevet

den kan hørs/ses på you tube.

Synest også at Imogen Heap har en spesiel stemme:)

Skrevet (endret)

Signerer Malous innlegg :) Norah Jones er også behagelig å høre på synes jeg. Heather Nova har også mye bra.

Endret av Julie
Skrevet

Glimrende respons så langt! Tusen takk!

En av forslagene er allerede omsatt i innkjøp. Joni Mitchell`s siste er innkjøpt og den har snurret jevnt og trutt idag. Jeg vet ikke hva det er med den damen, men hun skaper så spesielle stemninger og gir gåsehud på de rette plassene. Plata er kjøpt, og jeg er solgt.

Flere tilbakemeldinger kommer etterhvert. Nora Jones og Joss Stone er allerede godt representert i hylla, og de tas fram ganske ofte. Janis Joplin likeså. Ellers er det mye spennende og upløyd mark for meg her.

Og så kan jeg kanskje tillate meg å nevne at Christel Alsos sin debut-cd er en av de fineste debuter jeg noen gang har hørt.

Skrevet

Hvis du liker Christel Alsos og Joni Mitchell (bra valg!!), kan du også vurdere Maria Solheim? Finfin nordnorsk artistjente. Og så glemte jeg helt Kari Bremnes, som står i en særstilling her hjemme! Og Anne Grete Preus, kanskje?

Skrevet (endret)

Å, men da vil jeg anbefale svenske Sophie Zelmani. Oppdaget henne for et par år siden og syns hun har så behagelig, god og enkel stemme. De fleste av sangene hennes har sånne små hooks som gjør at de fester seg på hjernebarken. Stilen er vel "singer/songwriter/folksy/melankolsk/underfundig" ;)

Her er et klipp fra you tube, syns ikke dette er en av hennes beste sanger (men det er kanskje en av hennes mer kjente) men stemmen er så fin!

http://www.youtube.com/watch?v=ZNjZedfkU4A...%20going%20home

Ei annen svensk ei som jeg syns er flink er Stina Nordenstam.

Og Natalie Merchant fra 10 000 maniacs:

http://www.youtube.com/watch?v=EHF2qQjnkI0

Rilo Kiley er min siste "oppdagelse":

http://www.youtube.com/watch?v=h6-W3fCUok8

Endret av Nicky B
Skrevet
Hvis du liker Christel Alsos og Joni Mitchell (bra valg!!), kan du også vurdere Maria Solheim? Finfin nordnorsk artistjente. Og så glemte jeg helt Kari Bremnes, som står i en særstilling her hjemme! Og Anne Grete Preus, kanskje?

Kari Bremnes har hedersplassen i en av hyllene mine. :) Den siste live-plate er bare helt flott.

Gjest Ansjoni
Skrevet (endret)

.

Endret av Ansjoni
Skrevet (endret)

Jewel vil jeg anbefale på det sterkeste, men også Tori Amos, Tracy Chapman, Randy Crawford, Marit Larsen, Eva Cassidy, Sarah Brightman, Ane Brun, Norah Jones, Diana Krall, Alanis Morisette, Lisa Ekdahl, Kate Bush, Sheryl Crow og Dina Carroll.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Siden du liker Norah Jones og Joni Mitchell, så kan Eva Cassidy ogå være noe for deg. Her og her er eksempler. Og kanskje Ane Brun.

Ellers så må jeg bare kommentere at kvinnelige artister er så mangt, og de kan deles i langt flere kategorier enn avkledde pop-damer og noe mer sjelfulle syngedamer. Å skulle begynne å ramse opp noen uten videre kriterier enn kjønn, var litt vanskelig før du nevnte hva du likte i det andre innlegget ditt ;)

Skrevet

Norske Kristin Asbjørnsen er fantastisk!

Ellers: Tori Amos, Martha Wainwright og selvfølgelig Joni Mitchell som er nevnt flere ganger her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...