Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Kan noen fortelle meg kort om manpower? Det jeg lurer på er følgende: Er dette bare et vikarbyrå eller kan de "gi" deg en fast fulltidstilling på en fast arbeidsplass? Tar de noe av "lønnen" din for det? Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan går man frem?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Kan noen fortelle meg kort om manpower? Det jeg lurer på er følgende: Er dette bare et vikarbyrå eller kan de "gi" deg en fast fulltidstilling på en fast arbeidsplass? Tar de noe av "lønnen" din for det? Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan går man frem? Jeg er vikar pr. i dag via Manpower, enkelte stillinger "formidler" de direkte i faste, men mange stillinger går over i fast etter en "prøveperiode". Jeg kommer til å gå over i fast jobb hos firmaet jeg jobber for etter å ha vært tilknyttet Manpower ett års tid. Manpower har jo en pris som bedriften betaler for å ha folk i jobb, en del går til lønn, resten går jo til Manpower.
Gjest Don Giovanni Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Kan noen fortelle meg kort om manpower? Det jeg lurer på er følgende: Er dette bare et vikarbyrå eller kan de "gi" deg en fast fulltidstilling på en fast arbeidsplass? Tar de noe av "lønnen" din for det? Hvordan fungerer dette i praksis? Hvordan går man frem? Å gå gjennom et selskap som Manpower eller Adecco kan gjøres hovedsaklig på 3 måter: 1) Du leies ut på ubestemt/bestemt tid (de fleste kontrakter er på 6 - 12 mnd). Her får du lønn av Manpower og selskapet du jobber for betaler månedlig til vikarbyrået 2) Du leies ut på såkaldt Try & Hire. Det betyr at du leies ut i 6-12 måneder, hvorpå du går over i fast stilling dersom kunden (bedriften du jobber for) og du selv blir enige om det. 3) Du rekrutteres rett inn i fast stilling. Du blir ansatt fra dag 1, og vikarbyrået får et engangshonorar. I ingen av tilfellene går det ut over din lønn. Selvsagt kan det godt være at oppdragsgiver ville betalt mer enn vikarbyrået du leies utifra, men det er ingen som "tar" noe fra lønnen din. Du får den lønnen du har forhandlet frem med enten vikarbyrået eller der du begynner fast.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Å gå gjennom et selskap som Manpower eller Adecco kan gjøres hovedsaklig på 3 måter: 1) Du leies ut på ubestemt/bestemt tid (de fleste kontrakter er på 6 - 12 mnd). Her får du lønn av Manpower og selskapet du jobber for betaler månedlig til vikarbyrået 2) Du leies ut på såkaldt Try & Hire. Det betyr at du leies ut i 6-12 måneder, hvorpå du går over i fast stilling dersom kunden (bedriften du jobber for) og du selv blir enige om det. 3) Du rekrutteres rett inn i fast stilling. Du blir ansatt fra dag 1, og vikarbyrået får et engangshonorar. I ingen av tilfellene går det ut over din lønn. Selvsagt kan det godt være at oppdragsgiver ville betalt mer enn vikarbyrået du leies utifra, men det er ingen som "tar" noe fra lønnen din. Du får den lønnen du har forhandlet frem med enten vikarbyrået eller der du begynner fast. Kan jeg "velge" hvilke av disse jeg ønsker eller kan jeg risikere at jeg leies ut i 6-12 mnd. Jeg har en fast og grei jobb nå, men pga ugunstig arbeidstid ønsker jeg noe annet med mer faste rammer. Kan jeg f.eks valge nr 3 eller bare håpe på det?
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Du står jo fritt til å takke ja eller nei til eventuelle tilbud. Er du åpen for alt er det lettere å få jobber, er du kresen er det verre men du vil jo da få kun tilbud om jobber du vil ha. Hvilken av disse tre du får tilbud om, avhenger jo av hva det er behov for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå