Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 vanlige lønnsmottakere, men som har en halv mill i formue, står vel som regel oppført m reell inntekt i skattelistene? eller
Gjest Elastica Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 vanlige lønnsmottakere, men som har en halv mill i formue, står vel som regel oppført m reell inntekt i skattelistene? eller Nettoinntekten som står oppført i skattelistene er alminnelig inntekt, dvs all type inntekt også kapitalinntekt, minus alle fradrag (inkl. minstefradrag) Så det er ikke et helt riktig bilde, nei.
caso Skrevet 16. oktober 2007 #3 Skrevet 16. oktober 2007 (endret) vanlige lønnsmottakere, men som har en halv mill i formue, står vel som regel oppført m reell inntekt i skattelistene? eller Som Elastika sier, de står oppført med nettoinntekt, etter alle kapitalinntekter og fradrag. (Minstefradrag, lånerenter, foreldrefradrag, aksjetap etc) Har man en halv mill i formue, så kan det tilsi at f.eks vedkommende har en leilighet, men lav lånegrad. I nettoformue viser ligningsverdien på eiendomen er max 30%, mens gjeld og innskudd viser 100%. Innbo, bil etc lignes lavt i forhold til reell verdi. Så formuen er heller ikke "reell" Endret 16. oktober 2007 av caso
Wonders Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Summen som står på sidene er mye lavere enn sannheten, så legg gjerne på litt.
Gjest Helen Parr Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Likningsmessig er det selvsagt "sannheten", men det gir likevel ikke et korrekt bilde av virkeligheten. Grunnen til det er at man kan ha fradrag som ikke fremkommer av skatteoppgjøret, store tap i forbindelse med aksjesalg, salg av eiendom o.l. I tillegg kommer minstefradraget - så jo er likt for alle. Når det gjelder formue er det korrekt som caso sier at den reelle formuen svært ofte er høyere enn det skatteoppgjøret gir inntrykk av, på grunn av at eiendom blir liknet med lavere verdi enn markedsverdi. Jeg synes det er rart at mange går rundt og tror dette er cirka-tall. Dette er selvsagt korrekte tall, men det er som sagt ikke de gir et korrekt bilde av virkeligheten.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Summen som står på sidene er mye lavere enn sannheten, så legg gjerne på litt. Hvilken sannhet da? For mitt vedkommende stemte det nøyaktig, både nettoinntekt, formue og betalt skatt, men jeg sitter ikke på eiendom. Samtidig er det riktig som Elastica sier at ulike fradrag, tap eller inntjening ved salg av aksjer, eiendom osv kan innivrke veldig på hva som står der. Men sant er det, det er bare endel bruttotall vi utenforstående ikke får innblikk i. Faren min hadde f eks et år 0 i inntekt og formue selv om han sitter på tre eiendommer og har vanlig lønnsinntekt - årsaken er lån, og tap ved aksjesalg (i forbindelse med arv). For hans vedkommende har han allerede betalt skatt og avgifter pga for høye likningsverdier, og myndighetene tilbakebetaler på en måte dette ved å sette inntekten til 0 nå så han ikke betaler skatt av denne. (det er vel ikke akkurat slik det foregår tror jeg, men i praksis og på likningen blir det slik)
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 For hans vedkommende har han allerede betalt for mye skatt og avgifter pga for høye likningsverdier Rettelse
bella domina Skrevet 19. oktober 2007 #8 Skrevet 19. oktober 2007 For mitt vedkommende stemte det nøyaktig, både nettoinntekt, formue og betalt skatt, men jeg sitter ikke på eiendom.[...]. Men sant er det, det er bare endel bruttotall vi utenforstående ikke får innblikk i. Det er vel gjerne bruttoinntekt folk vil snoke i da? En del skatt lignes på netoinntekt og en del på bruttoinntekt - For å komme frem til bruttoinntekt fra tallene som er lagt ut, er det nærmeste man kommer uten kompliserte modeller å anta at betalt skatt er ca 28% av bruttoinntekten og regne det derfra. Har testet på meg selv, mann, søster og mor, samt en venninne jeg vet hva har i bruttoinntekt, og det stemte på oss alle. Ikke på krona selvsagt, men på nærmeste 50 000-lapp
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #9 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg søkte opp meg selv og jeg sto bare oppført med kr 248 000,- i inntekt og kr 65 000,- i betalt skatt. I følge den offentlige skattelisten vil det si at jeg hadde en inntekt på kr 313 000,- i 2006. Det stemmer jo dårlig...min brutto inntekt i 2006 var kr 350 000,-
caso Skrevet 19. oktober 2007 #10 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Jeg søkte opp meg selv og jeg sto bare oppført med kr 248 000,- i inntekt og kr 65 000,- i betalt skatt. I følge den offentlige skattelisten vil det si at jeg hadde en inntekt på kr 313 000,- i 2006. Det stemmer jo dårlig...min brutto inntekt i 2006 var kr 350 000,- Legg til minstefradrag, lånerenter + + så kommer det kanskje nærmere Endret 19. oktober 2007 av caso
bella domina Skrevet 19. oktober 2007 #11 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg søkte opp meg selv og jeg sto bare oppført med kr 248 000,- i inntekt og kr 65 000,- i betalt skatt. I følge den offentlige skattelisten vil det si at jeg hadde en inntekt på kr 313 000,- i 2006. Det stemmer jo dårlig...min brutto inntekt i 2006 var kr 350 000,- Du kan jo ikke legge sammen de to tallene. Nettoinntekt er ikke netto etter skatt, men netto etter fradrag. Skatten beregnes så på det beløpet du står igjen med - unntatt trygdeavgift mv. som beregnes på bruttolønn. Så akkurat DET regnestykket gir ingen mening. Dessuten veltet du min tese også
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #12 Skrevet 19. oktober 2007 Merkelig... 1) Hvordan kan millionærer stå med 0,- i inntekt? Hvordan fikser de det? 2) Jeg kjenner folk som tjener lite og mye - men av de som tjener over 700.000,- kan jeg ikke se at de tjener det i skattelisten: han ene står oppført med en inntekt på kr 278.000,- (!) og 0,- i formue: hvordan er det mulig (vet han tjener flere hundre tusen).
Gjest Helen Parr Skrevet 20. oktober 2007 #13 Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Man kan for eksempel ha hatt et stort tap på aksjesalg akkurat ved nyttår, eller andre fradrag som gjeldsutgifter. Endret 20. oktober 2007 av Helen Parr
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #14 Skrevet 20. oktober 2007 Så jo høyere gjeld man har skaffet seg (f.eks. ved å være huseier av 7 hus), desto større fradrag, og desto mindre inntekt oppført i den offentlige skattelisten?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #15 Skrevet 20. oktober 2007 Merkelig... 1) Hvordan kan millionærer stå med 0,- i inntekt? Hvordan fikser de det? 2) Jeg kjenner folk som tjener lite og mye - men av de som tjener over 700.000,- kan jeg ikke se at de tjener det i skattelisten: han ene står oppført med en inntekt på kr 278.000,- (!) og 0,- i formue: hvordan er det mulig (vet han tjener flere hundre tusen). Mange som tjener mye oppretter aksjeselskaper som de sluser inntektene inn i. og tar de deretter enten ut som utbytte, investerer videre eller annet. Dette vil da ikke slå ut på personligningen (før de eventuelt tar ut uybytte, selger aksjene el.l.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå