Gjest Gjest_Shabana_* Skrevet 16. oktober 2007 #21 Skrevet 16. oktober 2007 Vårt bryllup kommer ikke til å være før i 2010, og dato er ikke satt enda. Vi har nå vært forlovet i 10 måneder, og det var meningen å ha bryllupet sommeren 2008. Problemet er da meget uforutsette utgifter som tok alle oppsparte midler til bryllup I 2009 skal søsteren til min forlovede gifte seg og derfor ble det 2010. Ikke noe å gjøre med det, men meget trist for vår del. Så... poenget er at slike ting akn være grunn for at folk setter datoen så langt frem i tid.
Saeria Skrevet 16. oktober 2007 #22 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg er en av de langtidsforlovede og har til og med blitt utskjelt på grunn av at vi ikke har satt en dato. Vi har prioritert andre ting enn den luksusen bryllup er. Vi ønsker å feire med familie og venner og det koster penger og er litt luksus. Derfor har vi valgt å kjøre utdannelse, kjøp av leilighet og det å spare før vi gifter oss. Vi føler oss som et gift par, og mange vil vel si at vi oppfører oss som et. Vi har tross alt vært sammen i over sju år. At andre ikke synes at vårt forhold virker seriøst fordi vi ikke springer til kjerka innen det vedkommende selv mener er innen rimelig tid, driter vi i.
Gjest Jenna88 Skrevet 16. oktober 2007 #23 Skrevet 16. oktober 2007 Vårt bryllup kommer ikke til å være før i 2010, og dato er ikke satt enda. Vi har nå vært forlovet i 10 måneder, og det var meningen å ha bryllupet sommeren 2008. Problemet er da meget uforutsette utgifter som tok alle oppsparte midler til bryllup I 2009 skal søsteren til min forlovede gifte seg og derfor ble det 2010. Ikke noe å gjøre med det, men meget trist for vår del. Så... poenget er at slike ting akn være grunn for at folk setter datoen så langt frem i tid. Ei i gamleklassen min forlovet seg for to år siden, og visste ikke om hun i det hele tatt ville gifte seg. For å sitere henne "vi gjorde det fordi vi ønsket å forplikte oss, hvis vi noen gang kommer til å gifte oss, blir det antakeligvis ikke før 7-8 år frem i tid". Slike uttalelser synes jeg blir ganske banale. Hvis en først skal forlove seg, bør en ta sikte på giftermål. Jeg skal innrømme at jeg aldri hadde forlovet meg fem-seks år i forveien, men jeg reagerer ikke veldig på folk som ønsker å vente såpass lenge. Det er kanskje ikke den optimale måten for mitt vedkommende, men jeg føler ikke at jeg har rett til å dømme andre par av den grunn. Jeg ønsker å forlove meg ganske nært inntil bryllupet, og så lenge andre godtar det, godtar jeg at de ser saker og ting i et litt annet tidsperspektiv enn meg. Når det er sagt, jeg synes det blir for dumt å inngå en forlovelse kun for å forplikte seg. Skal en forlove seg, bør en ta sikte på å gifte seg en eller annen gang i fremtiden. Mener jeg.
Knøttet Skrevet 16. oktober 2007 #24 Skrevet 16. oktober 2007 Når man forlover seg så er det jo et løfte om at man skal gifte seg med hverandre. Jeg synes det blir for dumt å forlove seg, og ikke sette noen dato, ikke velge året man skal gifte seg eller noe som helst. I mine øyne blir det litt umodent og typisk fjortisforlovelse. Jeg mener at hvis man ikke kan bestemme et år man kan gifte seg, så hvorfor forlove seg? Da kan man mye heller vente, istedet for å være forlovet uten noen fastsatt dato, i lange tider. Det er greit nok å være forlovet og bestemt seg for en dato fram i tid, men bestem iallfall en dato. Selv synes jeg man ikke bør vente så mange år fra man forlover seg til man gifter seg, det faller litt i fjortisforlovelseskategorien da også...
Gjest nextlife Skrevet 16. oktober 2007 #25 Skrevet 16. oktober 2007 Når man forlover seg så er det jo et løfte om at man skal gifte seg med hverandre. Jeg synes det blir for dumt å forlove seg, og ikke sette noen dato, ikke velge året man skal gifte seg eller noe som helst. I mine øyne blir det litt umodent og typisk fjortisforlovelse. Jeg mener at hvis man ikke kan bestemme et år man kan gifte seg, så hvorfor forlove seg? Da kan man mye heller vente, istedet for å være forlovet uten noen fastsatt dato, i lange tider. Det er greit nok å være forlovet og bestemt seg for en dato fram i tid, men bestem iallfall en dato. Selv synes jeg man ikke bør vente så mange år fra man forlover seg til man gifter seg, det faller litt i fjortisforlovelseskategorien da også... Jaså, det synes du?
Lilywhite Skrevet 16. oktober 2007 #26 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg og samboer forlovet oss for halvannet år siden, og hadde først tenkt å ha bryllupet neste år, men pga vi er studenter og ville ha tid til å spare mer og ikke gå til familiene våre og nærmest "kreve" at de skal betale alt, utsatte vi det til 2009. Jeg ser ikke noe galt i dette, synes normen om å gifte seg innen et år etter forlovelse er litt utgått på dato...men skal innrømme jeg synes det er litt merkelig med de som er forlovet i 15 år før de gifter seg, det ser jeg ikke helt vitsen med. Men, alle er forskjellige, og er ikke meningen å tråkke noen på tærne... Det eneste jeg er litt gammeldags på er at jeg vil være gift før jeg får barn, hehe... men jeg fordømmer på ingen måte de som ikke er gift når de får barn, jeg har ikke et livssyn som tilsier at det "må" være sånn, er bare det som er riktig for meg...selv om samboere etterhvert begynner å få litt mer rettigheter er det juridiske litt mer ordnet når man er gift...
Lilywhite Skrevet 16. oktober 2007 #27 Skrevet 16. oktober 2007 Så nå at et av spørsmålene var om vi ikke var "klar" for å gifte oss. Jo, jeg er klar og har vært klar lenge, helt siden vi hadde vært sammen i 3 mnd omtrent!! MEN, jeg var bare 17 når vi ble sammen, og for meg har det alltid vært uaktuelt å gifte meg før jeg hadde vært samboer med kjæresten, uansett. Vi flyttet sammen når jeg var 19 og forlovet oss et halvt år etter. Fordi vi var så unge når vi ble sammen har vi brukt lang tid, men har egentlig ikke noe med å være sikker å gjøre, for det tror jeg vi begge har vært omtrent så lenge vi har vært sammen. Økonomi er altså hovedgrunnen for oss. Selv om vi regner med å få endel støtte av familien, så vil vi spare så mye som mulig selv også og siden vi begge er studenter nå, så blir det først anledning til å spare skikkelig neste år, når samboer er ferdig utdannet. Forlovelsen er for oss, som andre påpeker, en fin måte å vise at vi hører sammen på. VI vet det uansett, men kjekt å vise det til omverdenen også
Gjest ikke forlovet men vi har ringer Skrevet 17. oktober 2007 #28 Skrevet 17. oktober 2007 Hvorfor må alle gifte seg? Vi har ringer, men er ikke forlovet. Vi har lovet hverandre at vi vil dele livet sammen, men ingen av oss ser noe poeng i å gifte seg. Vi har fått mange umodne kommentarer etter min mening om hvor vidt vi ikke snart skal gifte oss? Dette er en privatsak. Hvorfor skal folk kommentere at vi går med ringer og dermed synes at vi skal sette en dag for bryllupet? Vi er jo IKKE forlovet. Tror det er mange dere kommenterer her som har gjort som oss. Hvorfor er dere så opptatt av andre uansett? Har dere ikke nok å ta dere til eller? Har også fått kommentarer på at ringen min ikke ser ut som en forlovelsesring, man bruker visst "ikke" store diamantringer i Norge. Hva om de bare kunne akseptert at vi ikke er forlovet. Synes ingen har noe med hva andre har bestemt seg for. Eier dere ikke skam når alt dere kan ta dere til er å mene noe om andre, det finnes viktige saker i verden som trenger mer engasjement. Kanskje dere heller skulle bruke energien på noe av disse!?
Duracella Skrevet 17. oktober 2007 #29 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg likte den oppom meg :-) Jeg synes flere skulle hatt et mer friere syn på det hele. Jeg og min mann ser for oss resten av livet sammen, bor sammen, vi vil ha barn sammen. Har vært kjærester i snart 2 år. Vi er veeeldig liberale og avslappet til giftemål. Kan skje om flere år, kan skje om 2 år, kan hende det aldri skjer. Vi vil i alle fall alltid være sammen
Knøttet Skrevet 17. oktober 2007 #30 Skrevet 17. oktober 2007 Jaså, det synes du? Nei, jeg gjør ikke det, men jeg fikk så lyst til å skrive det likevel... eh?!
Saeria Skrevet 18. oktober 2007 #31 Skrevet 18. oktober 2007 Det jeg lurer på nå er om man kan ha et ordentlig seriøst forhold, selv om man i andres øyne er fjortisforlovet og umoden?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 18. oktober 2007 #32 Skrevet 18. oktober 2007 Det jeg lurer på nå er om man kan ha et ordentlig seriøst forhold, selv om man i andres øyne er fjortisforlovet og umoden? Tja, hvem skal bestemme det? En selv eller andre?
Gjest nextlife Skrevet 18. oktober 2007 #33 Skrevet 18. oktober 2007 Nei, jeg gjør ikke det, men jeg fikk så lyst til å skrive det likevel... eh?! Ble bare veldig lattermild når jeg leste innlegget ditt, syntes du hadde noe vel bombastiske utsagn der. Ikke akkurat rom for varisjoner der, nei
Saeria Skrevet 18. oktober 2007 #34 Skrevet 18. oktober 2007 Det bestemmer man naturligvis selv, men vil de som mener at noen har en fjortisforlovelse også mene at selve forholdet til de parene også er useriøst og fjortis.
Helen Skrevet 18. oktober 2007 #35 Skrevet 18. oktober 2007 Da jeg og mannen forlovet oss planla vi samtidig bryllup sommeren etter (forlovet oss i oktober), men kort tid etter skjønte jeg at jeg var gravid. Så den sommeren ble det fødsel i stedet for bryllup. Vi giftet oss i stedet sommeren etter Så vi var forlovet i 1 år og 10 mnd.
Fotgjengeren Skrevet 18. oktober 2007 #36 Skrevet 18. oktober 2007 Hvorfor det? de som forlover seg og ikke setter dato men er FORLOVET, de...har jeg ofte lite tro på desverre! hm. mye konservativ i trådene for tiden
messy Skrevet 19. oktober 2007 #37 Skrevet 19. oktober 2007 Mine foreldre har vært "forlovet" i snart 20 år, de hadde vel planer om å gifte seg i utgangspunktet, men det drøyde vel utover. Det er vel ingen som kan kalle deres forhold "useriøst" "fjortisforlovelse" eller liknende. De er nok like mye "gift" (forholdsmessig) som andre som har gått igjennom de formelle prosedyrene. Jeg synes ikke man skal legge seg opp i måten andre mennesker lever sitt liv på- vil de være forlovet lenge- så er det ikke opp til oss andre å dømme.
Titti72 Skrevet 19. oktober 2007 #38 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg syns deter rart at man blir sett på som mer seriøse om man er gift. Jeg kan liksom ikke elske min samboer like mye som nabo-Petra som giftet seg i fjor. Hun er mer seriøs en meg og elsker sin mann høyere, bare fordi hun giftet seg etter 1 år, mens vi ugifte etter 10 år ikke er seriøse. Drit i om vi har 2 millioner i gjeld sammen. Drit i at vi oppfostrer barn, og har dyr sammen. Vi er ikke gift og ergo ikke seriøse med hverandre.... Det er logisk?!!! Mens naboPetra som møtte mannen i sitt liv, og var gift etter i år. Hun mener virkelig at hun har større rettigheter en meg til å kalle sitt forhold "bra, sammensveiset, seriøst for ikke å glemme hvor tydelig de viser sin kjærlighet!" Har sett at dette går igjen i andre tråder på KG også. Skjønner ikke at noen virkelig kan mene det, og ser på de som bridzillas som MÅ gifte seg for at det offisielle bildet skal være "perfekt".
Abraxas Skrevet 19. oktober 2007 #39 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) ..... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #40 Skrevet 19. oktober 2007 Skjønner ikke at noen virkelig kan mene det, og ser på de som bridzillas som MÅ gifte seg for at det offisielle bildet skal være "perfekt". Ingen har sagt at noen andre MÅ gifte seg. Men å gifte seg er faktisk den eneste måten å høre "max sammen" på offesielt. Det ER å i større grad si til samfunnet at man ønsker å bli sett på som en henhet enn om man bare bor sammen. Ingen sier at du skal ville dette. Men dersom dette er det du ønsker deg, så er det å gifte seg måten å gjøre det på.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå