Gjest lissi32 Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Hvor ærlig tørr du være? Hvor obs er man på at man hersker? Manipulasjon fins i mange forhold. Driver du bevisst med hersketeknikk? Jeg innrømmer at jeg har presset fram noen tårer Å for å være ærlig, han hater det, og det funker IKKE. Han får ikke mer sympati for meg om jeg griner. Noen ganger når jeg griner er det beretiget, av frustrasjon. Men et par ganger har jeg kjempet dem fram Driver partneren din med hersketeknikk ovenfor deg?
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg er veldig dårlig på hersketeknikk. Tårene kommer enten jeg vil eller ikke når jeg blir både sint og lei meg. Så de er jeg dårlig til å utnytte. Jeg kan nok strekke meg til at jeg har spillt litt på samvittighet når han har vært mye borte en periode og skal ut på tur igjen, for å holde han hjemme hos meg
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Har ikke prøvd ettersom de gangene det faktisk er noe så har han ikke gitt etter. Ikke engang den gangen jeg var dritsyk å ikke kunne ta vare på meg selv så dro han på byen og var borte til langt på natt.. Egentlig burde det ha funka ettersom jeg faktisk hadde kastet opp i senga og ikke fått i meg mat/vann siden han hadde dratt. Må legge til at han egentlig skulle være borte til 11 og ble borte til halv fire..
Gjest lissi32 Skrevet 14. oktober 2007 #4 Skrevet 14. oktober 2007 Har ikke prøvd ettersom de gangene det faktisk er noe så har han ikke gitt etter. Ikke engang den gangen jeg var dritsyk å ikke kunne ta vare på meg selv så dro han på byen og var borte til langt på natt.. Egentlig burde det ha funka ettersom jeg faktisk hadde kastet opp i senga og ikke fått i meg mat/vann siden han hadde dratt. Må legge til at han egentlig skulle være borte til 11 og ble borte til halv fire.. Det var slemt syns jeg!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #5 Skrevet 14. oktober 2007 Nei, driver ikke med hersketeknikk! Vi er vanligvis enige om det meste, og de gangene han er uenig med meg er det sjeldent så viktig for meg at noen hersketeknikk er nødvendig.
Filur Skrevet 14. oktober 2007 #6 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg griner, han furter. Eller, han furter til jeg begynner å "grine", og da får han så dårlig samvittighet at han blir blid igjen. Her herskes det i hytt å vær..
Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #7 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg ville nå ikke si at jeg bruker hersketeknikk når jeg tenker over det, jeg bare bestemmer, rett og slett hehe.. Mens han er i england nå, så skal jeg ha noen her til å se på leiligheten, og hvor mye vi får for den hehe..
Gjest lissi32 Skrevet 14. oktober 2007 #8 Skrevet 14. oktober 2007 For å være ærlig tror jeg mange ikke er bevisst på at de bruker hersketeknikk. Det er veldig vanlig. Bare det å spille på rette kortene for å gi samboern dårlig samvittighet er en måte å herske på. Kritikk innpakket som ros. Leste en artikkel om hersking, kjente meg igjen i noe. Men som hun ene her sa: hun bestemmer bare Jeg er nok veldig åpen og direkte og pakker sjelden inn noe. Sier det som det er. Dette er mitt første samboerskap, så trenger nok å lære noen tips
Sans Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Ehm... Med eksen min gråt jeg nesten hver dag, men det var ikke fordi jeg prøvde å herske over ham. Det var til slutt den eneste reaksjonen jeg hadde igjen ift hans måte å behandle meg på. Men joda, jeg bruker hersketeknikker jeg. Spiller på dårlig samvittighet, f.eks. Men jeg kan nok manipulere på andre måter for å gjøre meg selv mer attraktiv... Kommer ikke på noe i farta, men har helt sikkert mye på lager!!!! Men en ting jeg ALDRI kommer til å bruker, er sexnekt. Er det vanlig?
Gjest lissi32 Skrevet 14. oktober 2007 #10 Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Har hørt mange som driver med sexnekt. Jeg ville aldri ha gjort det. Da skjønner jeg nesten at noen går å er utro i sinne. Endret 14. oktober 2007 av lissi32
LilleLy Skrevet 14. oktober 2007 #11 Skrevet 14. oktober 2007 Nå er ikke jeg ekspert på alt som egentlig inngår i begrepet hersketeknikk, men noen ganger må jeg ta meg selv i det... Til en viss grad tror jeg alle driver med det... Jeg er liksom ikke helt hun dama i"tatt av kvinnen" for å si det sånn...
Nabodama Skrevet 14. oktober 2007 #12 Skrevet 14. oktober 2007 Han har prøvd seg på det, ja. Han har prøvd både med press og furting, men det er lenge siden nå. Resultatet ble motstand og tap av respekt fra min side, så det førte ihvertfall ikke fram. Jeg kan ikke huske å bvisst ha brukt hersketeknikker, men det kan godt hende det har skjedd likevel.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #13 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg har aldri bevisst brukt hersketeknikk men min expartner oppfattet det som hersketeknikk hvis jeg f.eks begynte å gråte, så "stopp, ta en timeout, nå blir jeg redd" eller hvis jeg ble lei meg. Tror det er stor forskjell på hersketeknikk og det å uttrykke følelser.... Det må vel være rom for det siste uten at det skal bli oppfattet som hersking?
Bobeline Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg bruker ikke hersketeknikker på hjemmebane. jeg har en jobb der det brukes mye og mange forskjellige former for hersketeknikk, og enkelte dager er det nesten i ferd med å slite meg ut. Så jeg bruker det ikke bevisst mot noen på fritiden. Jeg bruker ikke samvittighetsteknikker, eller sexnekt (for det går jo ut over meg selv også). Men det hender jeg bruker belønnings-teknikken. Som å lokke med at jeg lager middag eller kake hvis noen kan gjøre meg en tjeneste.
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg bruker det ikke bevisst. Ville f.eks. aldri ha presset fram tårer for å få sympati (det er heller motsatt, at jeg skjuler det hvis jeg begynner å gråte når vi krangler). Det eneste jeg kan komme på, er at jeg sikkert kan virke litt arrogant noen ganger når vi krangler, men det er ikke bevisst. Ønsker ikke å krangle ved bruk av hersketeknikker, selv om jeg ser at de sikkert lett kan dukke opp når man er frustrert. Blir veldig provosert når jeg oppfatter at andre bruker hersketeknikker, så prøver å være litt bevisst på det når det gjelder meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #16 Skrevet 15. oktober 2007 Bli litt overrasket over at så mange bruker offer-rollen som hersketeknikk..slipp aggresjonen ut, det gjør som mye mindre vondt enn gråt! Jeg kan ikke så mye om hersketeknikker, men de jeg tror jeg benytter meg av selv er å "kneble" motparten, ved f.eks nekte eller forby adferd som jeg ikke kan håndtere, som roping og svært negativ kritik. Sier at dersom du fortsetter med dette, ønsker jeg ikke å snakke mer med deg. Tror ikke det er riktig av meg å bruke hersketeknikker, bruker det vel i mangel av noe smarter. Opplever ofte at folk som begynner å komme til kort i en diskusjon begynner å si ting som: nå begynner du å gjøre meg irritert/provosert/skuffet...dette er veldig smålig og lett å gjennomskue. Har også opplevd bekjente som ikke får viljen sin og skal begynne å latterliggjøre og dumme ut.
FantasDick Skrevet 17. oktober 2007 #17 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Jeg kan finne på å spille på samvittigheten hans i noen situasjoner - det skal jeg innrømme. Lurer på om jeg kanskje skulle prøvd å presse fram noen krokodilletårer neste gang, for han blir helt fra seg og gjør alt for meg hvis jeg begynner å gråte. Nei, den var slem! Endret 17. oktober 2007 av Zaphireh
Gjest Catwoman Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg bruker sikkert herkseteknikk ubevissta ja - det gjør vel de fleste. Jeg har også brukt det bevisst - men ikke i form av å gråte, det er etter min mening ingen hersketeknikk, fordi jeg er helt sikker på at det ikke ville funke.
Dalila Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Vet ikke om jeg bruker noen hersketeknikker, men gråten prøver jeg uansett å holde for meg selv. Å gråte foran andre er ydmykende. Tror ikke jeg er noe typisk offer
Jalp Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 Kan jeg si noe om hersketeknikker inne på dette forumet også? OK? Jeg er den første som innser at det er lett å ty til dette når debatten blir opphetet og man synes noen av sine meddebattanter er dustete. Jeg har selv gjort det, og angrer. Det er for øvrig ikke noe poeng å forsøke å vinne diskusjoner. Men jeg kan med glede si at det er mange her inne som har fått meg til å reflektere. Uansett: Den mest irriterende hersketekninikken er når noen kaller en argumentasjon for SUTRETE. Det er en nedrig måte å devaluere noen på, og da kjenner jeg at jeg må konsentrere meg for ikke a la meg rive med. Eller beslektet, som jeg selv også har benyttet, er å si at noen tiltar seg offer-rollen. En annen hersketeknikk er å latterligjøre noen eller argumentene til noen. Og så har vi personangrepene. Jeg prøver å huske at folk ikke trenger å være idioter fordi de har andre meninger enn deg jeg har. Jeg håper å bli bedre på å unngå å skrive ting som kan minne om personangrep.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå