Gå til innhold

Plassbesparelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en tråd for alle oss som bor trangt og må tenke deretter :)

Så, alle dere som sliter litt med hvordan man skal gjøre ting i forhold til plass, kom med dine tips i denne tråden!

Jeg og sambo bor på 29 kvm med et bad som spiser 1/3 av leiligheten og det er omtrent ingen skapplass her, og har derfor funnet et par løsninger for å få plass til alle tingene våre;

- kaste unøvendige ting (f.eks har vi kjøpt en gammeldags tekanne og har derfor kvittet oss med den store vannkokeren som har tatt mye plass i skapet)

- skapet under vasken er ment for søppelkasse har vi alle panner og gryter i, mye bedre utnyttelse av plassen

- vi har tre Malm kommoder oppå hverandre på badet (ikke plass til en stor kommode, men plass til mer i høyden)

. i hjørnet mellom sofaene våre har vi et bord, og siden ingen kan se under bordet uansett så har vi pappesker under det fylt med ulike ting, f.eks en til verktøy og en til album som ikke har plass i bokhyllen

Det var vel det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor på en 47kvm liten 2-roms leilighet.

Det vi har gjort for å spare plass er at vi har kjøpt plastkasser som vi har ting i, og har satt dem under senga. Det sparer utrolig mye plass.

Men soverommet vårt ser ikke ut, det ser rett og slett ut som en bod. Vi må også ha tørkestativet der inne.

Gjest Blondie65
Skrevet

Utnytt takhøyden, plassen under sengen, etc.

Skrevet

Klappstoler og klappbord slik at man kan ta imot besøk uten å leve for trangt ellers.

Kjøpe noen pene (papp)esker som kan settes på toppen av skap. Her kan sommertøy oppbevares om vinteren og vintertøy om sommeren.

Kjøp kun kopper og glass som kan stables, slik at man får utnytte plassen i kjøkkenskapet best mulig. Er det for lite skapplass på kjøkkenet monteres hyller på veggene der det er mulig. Her kan mel, bønner, ris og andre ting oppbevares i glasskrukker.

Bygg bokhyller i høyden i stedet for å bruke vanlige bokhyller. Bruk hele takhøyden, og sett mindre brukte bøker øverst.

Plass under hyller og skap kan også brukes til oppbevaring om man finner passende esker man kan sette der. her passer det best å oppbevare tyngre ting.

Skrevet

Mange gode tips her :) Det er bare å komme med flere.

Skulle gjerne hatt plass til kjøkkenbord og to stoler, men det er faktisk så lite at det har vi ikke plass til.

http://www.skapsenger.no/produkter.htm

briliant ide til trangbodde eller som extra seng

Veldig lurt det. Hadde vi ikke hatt seng allerede (og madrass til gjester som ligger under sengen) så tror jeg at jeg ville vurdert det. Dessuten ser det jo pent ut, både sammenslått og utslått.

Gjest marihan
Skrevet

Vi bor også i en liten leilighet, og jeg har nettopp vært på ikea og kjøpt sånne hvite, fint esker.. Her har jeg alt mulig, og de har jeg plassert oppå klesskapet vårt :) jeg har også kjøpt sånn "oppbevaringspose" fra ikea som "gjør ting mindre" hehe.. hvis dere skjønner hva jeg mener. Putter ekste sengklær oppi der, og vips så er den flat som en pannekake og kan gjemmes under senga :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Skulle gjerne hatt plass til kjøkkenbord og to stoler, men det er faktisk så lite at det har vi ikke plass til.

Veldig lurt det. Hadde vi ikke hatt seng allerede (og madrass til gjester som ligger under sengen) så tror jeg at jeg ville vurdert det. Dessuten ser det jo pent ut, både sammenslått og utslått.

Ulempen med slike skapsenger og sovesofaer der du skal slå opp en seng foran sofaen er jo nettopp det tomme området du må ha foran. Når man har liten plass har man ikke rom for å ha et område tomt foran sengen når den ikke er i bruk.

Gjest -eline-
Skrevet

Du har ikke plass til et klaffebord da? IKEA har feks dette som er minimum 26 cm dypt, og det finnes feks "retrobord" designet av den norske designeren Bengt Winge som er ned til 21 cm dype. Et annet alternativ er veggmonterte klaffebord som knapt bygger når de ikke er i bruk. Kombinerer du dette med klappstoler som du feks henger på veggen så har du plutselig en fin spiseplass :)

Gjest Elastica
Skrevet
Hadde vi ikke hatt seng allerede (og madrass til gjester som ligger under sengen) så tror jeg at jeg ville vurdert det.

Ligger gjestene under sengen? :klø:

Skrevet

Er ikke så trangbodd lenger, men tidligere fikk vi masse oppbevaringsplass ved å sette opp en bred hylle som gikk fra vegg til vegg over vinduet på soverommet. Den ble plassert så høyt som mulig uten at det ble for liten plass oppå.

På denne hylla fikk vi plass til 8 store IKEA-esker med klær og sko som ikke var i bruk pga årstid.

I tillegg var en 2 kjøpmannsdisker en god investering. En sto i gangen og den andre i stua. Den ene rommet alt fra kosmetikk, votter, luer, nøkler og annet som lett ligger rundt og flyter mens den andre rommet papirer og slike ting man helst ikke vil ha i bokhylla (og som gjerne ikke passer inn i bokhylla heller).

Vi hadde et spisestuebord som hadde to innleggsplater.

Til daglig sto bordet uten platene helt inntil en vegg og 2 av stolene var plassert på soverommet (til å slenge fra seg klær på). Når vi fikk besøk dro vi bordet ut på gulvet og satte på plass alle stolene.

Salongbordet vårt hadde hjul og masse oppbevaringsplass inni. Dette kunne enkelt flyttes når vi hadde gjester og måtte slå opp gjestesengen.

Vi hadde smale kommoder i stedet for nattbord og hyller langs taket der det var mulig.

Kjøkkenskapene ble innredet med flere hyller for å romme mer. "Penserviset" ble sjelden brukt og ble derfor pakket bort og plassert på toppen av kjøkkenskapene i passende esker. Der havnet også andre ting som sjelden var i bruk på kjøkkenet. Så ikke så pent ut, men det var nødvendig.

Skrevet

Oi, oi, her var det mange gode tips som kommer godt med :)

Ulempen med slike skapsenger og sovesofaer der du skal slå opp en seng foran sofaen er jo nettopp det tomme området du må ha foran. Når man har liten plass har man ikke rom for å ha et område tomt foran sengen når den ikke er i bruk.

Selvsagt. Men om man har en ett-roms så kan man kanskje ha plass til et kjøkkenbord på det tomme området hvor sengen slås ut, og et kjøkkenbord kan man alltids dra helt inn til veggen o.l.

Du har ikke plass til et klaffebord da? IKEA har feks dette som er minimum 26 cm dypt, og det finnes feks "retrobord" designet av den norske designeren Bengt Winge som er ned til 21 cm dype. Et annet alternativ er veggmonterte klaffebord som knapt bygger når de ikke er i bruk. Kombinerer du dette med klappstoler som du feks henger på veggen så har du plutselig en fin spiseplass :)

Veldig gode tips!

Jeg satt faktisk i morges og så på klaffbord, da vi har lyst på spiseplass. Her vi bor nå er det ikke plass til noe fordi vi har presset inn en salong her, men vi flytter på onsdag til et sted som er 15 kvm større, og da ser det ut til at vi har plass til et bord som går ann å slå sammen og sette inntil veggen når det ikke brukes.

Ligger gjestene under sengen? :klø:

Selvsagt :sjarmor:

I tillegg var en 2 kjøpmannsdisker en god investering. En sto i gangen og den andre i stua. Den ene rommet alt fra kosmetikk, votter, luer, nøkler og annet som lett ligger rundt og flyter mens den andre rommet papirer og slike ting man helst ikke vil ha i bokhylla (og som gjerne ikke passer inn i bokhylla heller).

Det trikset bruker vi også. Har kjøpt en stor Malm kommode med seks skuffer, og bruker blandt annet de to øverste skuffene til ting som regel bare lager rot i leiligheten (og det er ikke plass til rot på 29 kvm), alt fra nøkler og halstabletter og votter og sikkerhetskort og mp3-spillere og fotoutstyr..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...