Tabris Skrevet 14. oktober 2007 #1 Del Skrevet 14. oktober 2007 For et par måneder siden ble jeg spurt - jeg tror det var av Blondie65 - om økologisk landbruk kan fø kloden. Der og da visste jeg ikke, og jeg tvilte egentlig på at det var mulig, men jeg har nå i ettertid funnet ut at det med stor sannsynlighet er mulig. Økologisk landbruk gir noe mindre avlinger enn konvesjonelt landbruk i i-land, men kan gi dobbelt eller tre ganger så stor avling i u-land. Mer om dette - og kildehenvisninger - kan de som er interessert lese bl.a. i en blogpost på miljøbloggen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2007 #2 Del Skrevet 15. oktober 2007 Fint å vite. Jeg har også lest at selv om økologisk drift gir noe mindre avlinger, er det likevel andre faktorer som gjør driften mer lønnsom alt i alt (kommer sikkert an på art; øko-poteter er mer utsatt for infeksjonssykdom en ei ku som slipper produksjonslidelser pga mindre melkemengde). Det er også vel verdt å tenke på at selv om man kan presse opp avlingene i industrielt jordbruk, bruker man desto mer av kunstgjødsel som til en viss grad ikke er fornybar, og som krever mye energi for å utvinnes, i tillegg til at f eks vann- og strømforbruket er stort. Man har vel blitt mer bevisst på at disse ressursene ikke er uuttømmelige eller gratis. Ofte ødelegger man jordsmonnet over tid også. Jeg lurer ellers litt på hvor mye energi som brukes pr år for å gi meg (halvveis bevisst nokså ung kvinne i i-land) mat, sammenliknet med hvor mye som brukes for å dekke mine andre behov som klær, reise, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleLy Skrevet 22. oktober 2007 #3 Del Skrevet 22. oktober 2007 Jeg har ikke oppdaget miljøtrådene her før nå jeg! Synes det er veldig fint å ha et sted å dele erfaringer/kunnskap/tanker om slike temaer! Økologisk landbruk er veldig viktig, men jeg har veldig mye mer å lære om det, så setter pris på slike tråder! Enn så lenge er jeg heldig å ha en god venninne som er nærmest ekspert å regne på området! Jobber med å bli litt mer bevisst selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse på erten Skrevet 24. oktober 2007 #4 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg kom selv over denne linken for ikke så lenge siden. Veldig interessant lesning. New Scientist Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå