Gå til innhold

Leve et sunt liv når det kommer til fysisk aktivitet og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med hvordan jeg ser på meg selv, utseendemessig. Har vanligvis ikke de største problemene, men når det kommer til sommer og vår hvor vi har litt kortere og litt mindre klær kommer angsten!

Jeg har prøvd flere ganger, men gir hele veien opp. Klarer ikke å få meg til å gi 100%.. what to do?

Jeg er større kg-messig enn hva jeg burde være. Det vet jeg veldig godt, men jeg får ikke til å gjøre noe med det. Alt bygger ifra at jeg ble mobbet i 10 år, og slet med meg selv deretter..Dermed ble god mat en form for trøst når en ikke tør å spør om hjelp, men jeg vil virkelig gjøre noe med det. Fordi dette er et større problem for meg enn at jeg ble mobbet..

Hva kan jeg gjøre?

Jeg trenge konkrete forslag. Den dagen gjør du dette, og spiser dette, og ikke: vær i fysisk aktivitet og spis sunt. Det vet jeg, men får det jo ikke til.

Hvilken mat skal jeg absolutt ikke spise?

Hvilke treningsmetoder kan jeg gjøre for meg selv, jogging.. ??

Tenkte å prøve å få til å jogge annenhver dag, men jeg er skikkelig dårlig til å få meg til å gjøre det..

Men jeg bør gjøre andre ting enn å bare jogge?

Noen som følger et progam f.eks?

Hvor du fører opp forskjellige ting.. ?

Takker for alle svar, fordi jeg har veldig lyst til å forandre meg til en sunnere og friskerer person, både innvendig og utvending.

Kan legge til at jeg ikke røyker, drikker alkohol og jeg går mest mulig fra før av.. Blir 18 om et halvt år!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det noen øvelser som hjelper på styrketrening, som jeg kan gjøre hjemme?

Intervalltrening: forslag?

Kan det være å spurte, så jogge forsiktig, spurte, jogge osv..

Noen som kan hjelpe meg å bygge opp et skikkelig treningsprogam med øvelser, og eventuelt hvordan jeg utfører dem? Samt et bra kosthold?

Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg skal tygge litt på den, gi meg 10 min :)

Gjest Kristin_
Skrevet
Jeg sliter veldig med hvordan jeg ser på meg selv, utseendemessig. Har vanligvis ikke de største problemene, men når det kommer til sommer og vår hvor vi har litt kortere og litt mindre klær kommer angsten!

Uff, det er skikkelig kjipt å føle det sånn, jeg kjenner det så alt for godt igjen selv. Du får trøste deg med at du faktisk har ganske mange påkledde måneder foran deg der du kan gjøre en bra innsats, og kanskje få endret litt på kroppsbildet ditt før neste vår? (Hvordan man oppfatter egen kropp sitter 95% i hodet hos de fleste føler jeg, og svært lite på hva man ser i speilet. Er man usikker, er man også usikker etter 10 kg mindre)

Jeg har prøvd flere ganger, men gir hele veien opp. Klarer ikke å få meg til å gi 100%.. what to do?

Det som gjør at mange gir opp er en alt-eller-ingenting mentalitet. Mange tenker at dersom man ikke løper 2 mil til dagen og bare spiser brokkoli og tunfisk, så vil det ikke gi effekt, og da kan man liksågodt gi opp. Resultatet blir naturlig nok at målene blir uoppnåelige og oppleggene nærmest umulige å gjennomføre i praksis. Så sprekker man, med den psykiske knekken det medfører. For mange er det lurt å rett og slett gi 80% fordi man kanskje kan gi 80% i noen måneder, mens 100% bare holder i noen dager. Det sier seg selv hva som gir best effekt :)

Jeg er større kg-messig enn hva jeg burde være. Det vet jeg veldig godt, men jeg får ikke til å gjøre noe med det. Alt bygger ifra at jeg ble mobbet i 10 år, og slet med meg selv deretter..Dermed ble god mat en form for trøst når en ikke tør å spør om hjelp, men jeg vil virkelig gjøre noe med det. Fordi dette er et større problem for meg enn at jeg ble mobbet..

At mobbing kan føre til trøste/tvangsspising er ganske vanlig, og veldig trist. Mye av vektproblemene kan rett og slett ligge i at man ikke spiser når man er sulten, men erstatter et eller annet følelsesmessig behov med å spise noe. Deretter får man dårlig samvittighet, og spiser gjerne enda mer for å "reparere" det også. Det skal ikke mye til for å skjønne at det er en relativt nedadgående spiral etter hvert. Jeg har svart litt tidligere i en annen tråd på måter man kan (til dels i allefall) kontrollere noen av "triggerne" for overspising. Skal se om jeg kan finne det frem til deg.

Hva kan jeg gjøre?

Jeg trenge konkrete forslag. Den dagen gjør du dette, og spiser dette, og ikke: vær i fysisk aktivitet og spis sunt. Det vet jeg, men får det jo ikke til.

Okei, vil du ha et opplegg? Det er vanskelig å lage noen fornuftige opplegg uten å vite hva du spiser, eller hvor godt trent du er eller hva slags treningsmetoder du liker. Så jeg ser at du nevnte at du likte å gå, da har jeg et tips som kan gi en liten kick-start:

45 minutter, gå såpass fort at pulsen går opp og man svetter litt, gjerne i litt opp- og nedoverbakker slik at man får tatt seg litt ut.

Det er ikke et must å jogge for å kunne gå ned i vekt, og det virker ikke som det er en treningsform du liker heller. For å si det sånn: hvis jogging hadde vært den eneste måten å gå ned i vekt på, så hadde jeg vært over 10 kg tyngre i dag. Begynn med å gå du, gjerne i ulendt terreng. Sykling er også fint, eller svømming, om du har mulighet til det. Hardt nok til at du får satt igang kroppen, men ikke så hardt at du gir opp eller ikke holder det ved like.

Hvilken mat skal jeg absolutt ikke spise?

Jeg synes det blir litt for brutalt å sette opp absolutt ja- og nei-mat. Det sier seg selv at det er bedre å spise grønnsaker enn godteri. Men for all del, det er ingen som har dødd av å ikke drikke brus og spise godteri og snacks. Blir dette derimot så uoverkommelig at du sprekker omtrent av tanken kan det kanskje være greit å ha en dag det er "lov" for eksempel på lørdagen?

Noen som følger et progam f.eks?

Hvor du fører opp forskjellige ting.. ?

Jeg har trent en styrkesplitt fordelt på 3 dager en stund nå, skal over på en 4-splitt senere. Det er vel et "program" kanskje. Problemet med programmer som forteller deg eksplisitt hva og når du skal spise og trene, er at det ruster deg overhodet ikke for hverdagen etterpå. Det er ofte lurt å sette seg inn i ting litt selv :)

Kan legge til at jeg ikke røyker, drikker alkohol og jeg går mest mulig fra før av.. Blir 18 om et halvt år!

Flott, ikke begynn når du er 18 da;)

Spøk til side, det er nok av dine medsøstre og medbrødre for den saks skyld som gjør stor skade på helsen sin med å drikke masse alkohol og røyke. Du gjør et klokt valg i å styre unna.

Finnes det noen øvelser som hjelper på styrketrening, som jeg kan gjøre hjemme?

Selvsagt. Både knebøy, utfall, situps, "planken", supermann (ryggøvelse) og armhevninger kan man gjøre hjemme, og funker flott for å øke styrken, i hvertfall i begynnelsen. Etter hvert må man ofte få litt vekt inn i bildet også for å få full effekt.

Intervalltrening: forslag?

Kan det være å spurte, så jogge forsiktig, spurte, jogge osv..

Er du ikke i spesielt god form kan det å gå og jogge vekselvis i ulendt terreng være mer enn nok. Det ligger masse intervalltreningsprogrammer der ute, også for nybegynnere, så det er bare å bruke google for alt det er verdt.

Noen som kan hjelpe meg å bygge opp et skikkelig treningsprogam med øvelser, og eventuelt hvordan jeg utfører dem? Samt et bra kosthold?

Dette blir jo litt generelt da, men en guide til de fleste enkle styrkeøvelser finner man f.eks. inne på basistrening.no, som er en flott ressursside for treningsøvelser etc. Der er det masse øvelser (med video) som du kan bla og kose deg med :)

Et bra kosthold er ikke så vanskelig

Magert protein (kylling, karbonadedeig, kesam, tunfisk, hvit fisk)

Sunt fett (nøtter, laks, avocado, kjerner)

Sunne karbohydrater (grovt fullkornbrød (skikkelig grovt), fullkornspasta, upolert ris, grove knekkebrød, frukt)

Og i tillegg masse grønnsaker, selvsagt

Halvparten grønnsaker på tallerkenen, ca 1/4 protein og 1/4 karbs

Kutt ned på melkefett (fet melk, rømme, fet ost etc),

sukker, salte og fete snacks og hvitt brød

Skrevet

Tusen takk! Du var full av masse kloke svar:-D

Skal se om jeg ikke får til å skrive det ned på ark i morgen(har ikke printer :ler: ).

For min del tror jeg bare jeg skal slutte og spise godteri og snacks, fordi jeg knekker så fort på en måte. Spiser jeg litt, spiser jeg plutselig masse..så det beste for meg er å bare ikke spise! Det funker. Har prøvd det før. Hvis jeg virkelig vil klarer jeg å la være.. :)

Det du skrev om at 95% sitter i hodet.. Mhm! Det vet jeg..Jeg har 0 problemer å takle med at jeg ble mobbet, det er alt dritten etterpå, det med hvordan jeg kom meg gjennom det å bli mobbet, følgene etterpå(jeg takler ikke følelser! Kan ikke vise følelser, kun når jeg er glad. Det er så gale at jeg gråter ikke i begravelserer). Det påvirker meg veldig når det kommer til utseende og, helt merkelig egentlig, fordi følelser har ingenting med utseendet å gjøre trodde jeg..

Å nei, jeg har ikke de største planene om å begynne når jeg er 18 heller(røyking og slikt:P) :ler:

Skrevet

Ville bare si at du ikke må føle deg truet av å trene et styrkeprogram som tilsynelatende er for gutter. Du kommer aldri til å se ut som en bodybuilder.

Tenkte bare jeg skulle tipse om en blekke med et trening- og kostholdsprogram som jeg har hatt god erfaring med selv.

Det skal sies at programmet inneholder en del skjult reklame for produktene produsenten lager. Men det er bare til å spørre og grave mer her inne hvis du lurer på noe annet.

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=106

Skrevet

Hvordan er forholdet ditt til grønnsaker? Jeg kan godt gi noen fine middagstips, men hvis du brekker deg av brokkoli og spinat så er det kjekt å vite det først.

Har du et 'vanlig' måltidsmønster med frokost, lunsj og middag + mellommåltider?

Skrevet
Hvordan er forholdet ditt til grønnsaker? Jeg kan godt gi noen fine middagstips, men hvis du brekker deg av brokkoli og spinat så er det kjekt å vite det først.

Har du et 'vanlig' måltidsmønster med frokost, lunsj og middag + mellommåltider?

Jeg takler grønnsaker, men er ikke så flink til å spise det :sjenert:

Bambusskudd og vannkastanjer er jeg flink til å spise når jeg husker det :ler: Men gulerøtter, blomkål osv..off, det husker jeg aldri!

Har vanlig måltidsmønster ja, frokost klokken 7, så spiser jeg som regel litt igjen klokken 10, men det er et eple eller ei banan, så er det lunsj klokken 12, middag en eller annen gang når jeg kommer hjem-kan være alt fra 4-8, kvelds varierer, ikke alltid jeg gidder å spise, spørs hvor sein jeg var den kvelden...kanskje jeg bare tar ei frukt eller noe slikt :jepp:

Jeg elsker salat da. Det er bare det at jeg eier ikke kreativitet, så til nå har jeg hatt salat med pasta av og til(pastaskruer oppi salaten:P) eller kyllngfilet. Kyllingfilet er dødsgodt da :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...