Gå til innhold

Munchausen by proxy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forekommer det veldig lite av munchausen by proxy tilfeller i Norge, eller bare hører vi ikke om dem?

Hva synst dere;

1.At vi skal drite i alt som heter personvern når det kommer til å innstallere skjulte kameraer på barnerommene på sykehus hvis det er mistanke om munchausen by proxy?

2.Pga personvern har vi ikke lov å filme foreldre som mistenkes for dette?

I USA og Storbritannia iallefall har de skjulte kameraer inne på barnerom, hvor foreldre med barn blir plassert, HVIS de har mistanke om denne lidelsen. Det er helt grusomt. Jeg har sett ekte opptak av dette her, men her i Norge har vi ikke lov fordi vi har noe så dumt som personvern. Årh.. Kan vi ikke bare drite i personvern når det kommer til små barn som er helt uskyldige? Hvis de hadde brukt kameraer kunne jo ting vært annerledes for dem som er i denne situasjonen?

Ble litt forskjellige spm her, men jeg har en ting til.

Vil dere si at munchausen by proxy er kun en psykisk lidelse, og at foreldre med denne lidelsen skal kun få psykologisk hjelp, eller fengselsstraff?

Jeg synst nå selv om det er en psykisk lidelse så vet de faktisk at de de gjør er galt, så jeg ville tatt fengselsstraff..men jeg vet egentlig ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm nå vet vel ikke vi hvor mange det er i Norge som har denne sykdommen, da man ikke går ut med sånt i mediene. Det er jo en psykisk lidelse som er ganske sjelden, så det er nok ikke de helt store mengdene med pasienter uansett.

Skrevet

Og når det gjelder kameraer, så er det hovedsakelig på sykehusene de overvåker barna, når foreldrene er med de på rommet etter innleggelse. Det er ikke akkurat lett å komme inn i en families eget hjem og sette inn overvåkingskameraer om man mistenker mishandling...

Skrevet
Og når det gjelder kameraer, så er det hovedsakelig på sykehusene de overvåker barna, når foreldrene er med de på rommet etter innleggelse. Det er ikke akkurat lett å komme inn i en families eget hjem og sette inn overvåkingskameraer om man mistenker mishandling...

I know that;-)

De har vanligvis et rom visst nok med kameraer. De plasserer kun barn som kommer inn gang etter gang med forskjellige sykdommer, men som de aldri finner noe spesielt galt med. Dermed "setter" de dem der, sammen med foreldrene. Så sitter det politi som regel, eller annet sykehuspersonale 24 timer i døgnet og ser på skjermen for å se hva som skjer. Med en gang personalet går ut av rommet gjør som regel mor eller far noe med barnet. Noen kveler dem ved å "kun" holde hender foran munn og nese, eller ved å legge seg oppå ungen sin(det er så fælt og se, en liten unge ligger og kjemper for livet, mens den gigantiske kjempen av en mor eller far ligger på ungen sin :kjefte: ), eller de gjør andre syke ting som å knekke bein på ungen, sprøyte inn sin avføring i blodet(dette har ført til at de nå filmer inne på toalettet og!!).. Så kommer jo personalet inn, for de ser jo dette her på kamera, men på grunn av at de skal ha skikkelige bevis i retten så minst forleldrene få holde på i 20 sekunder, før en av personalet kommer inn. Da fjerner jo foreldrene seg, og later som de trøster den hylendes ungen :kjefte:

Det er helt sykt.. Jeg vet det er en psykisk lidelse, men helt sykt er det!! Hvorfor kan ikke vi drite i personvern når det faktisk går på liv og død for en liten unge?

Skrevet

Det er klart at dette er helt grusomt, men som sagt: Det er fryktelig sjelden.

Det er like ille med alle barn som blir mishandlet fysisk og psykisk i hjemmene sine hver dag over mange år, og disse er det vanskeligere å "overvåke".

Det er vel svært, svært få som ikke syns det er grusomt når barn blir skadet.

Skrevet
Det er klart at dette er helt grusomt, men som sagt: Det er fryktelig sjelden.

Det er like ille med alle barn som blir mishandlet fysisk og psykisk i hjemmene sine hver dag over mange år, og disse er det vanskeligere å "overvåke".

Det er vel svært, svært få som ikke syns det er grusomt når barn blir skadet.

I norge er det svært sjelden, men i USA er det mer tilfeller, men det er jo fordi størrelsen på USA er litt mer enn Norge..

Men allikevel, det betyr vel ikke at vi ikke kan overvåke den sjeldne gangen det er mistanke om slikt? Selv om det kanskje bare er et tilfelle av og til..

Ja, det med mishandling er og sykt.. Det verste er at vi har 4 forskjellige "måter" med mishandling, men de fleste tenker kun over den åpenlyse, den hvor du ser at barnet blir mishandlet.. Ingen tenker over at mishandling også kan være stress i hjemmet. Da tar ikke barnet opp all næringen, og de blir underernært, utvikler angst o.l

Uff! Jeg lærer bare tragiske ting på skolen jeg :tristbla:

Skrevet

Det er flott at man engasjerer seg og vil hjelpe, men jeg tror det beste man som privatperson kan gjøre, er å være oppmerksom og tilgjengelig for barn, om man jobber med disse.

Vær engasjert, vær åpen og holde øynene åpne, og evt kontakte barnevernet med en bekymringsmelding om man har mistanker om mishandling. Munchausen by proxy er noe leger får ta seg av.

Skrevet
Det er flott at man engasjerer seg og vil hjelpe, men jeg tror det beste man som privatperson kan gjøre, er å være oppmerksom og tilgjengelig for barn, om man jobber med disse.

Vær engasjert, vær åpen og holde øynene åpne, og evt kontakte barnevernet med en bekymringsmelding om man har mistanker om mishandling. Munchausen by proxy er noe leger får ta seg av.

Ja det vet jeg, har ikke sagt noe annet :)

Jeg bare klarer ikke å forstå mennesker som skader sine barn. Barna skal jo være de du elsker høyest, de du tar vare på, sørger for at de har det bra osv.. Det er bare så synd når annet skjer :gråte:

Æsj! Jeg blir alt for påvirket av det vi lærer på skolen. Du skulle hørt meg den dagen vi så den dokumentaren om munchausen-jeg ringte hjem for å spørre om min mor visste hva dette var.. (Jeg bor 5 timer vekke). Hun reagerte ikke en gang når jeg fortalte det.. Kan ha noe med yrket da, har sikkert sett litt av hvert der hun er..men jeg ble helt sjokkert over hvor liten reaksjon det, samme med deg bokormen, hehe.. Du reagerte heller ikke omtrent!

Noe som tyder på at jeg er litt yngre enn deg kanskje!

Jeg reagerer alltid slik. Både negativt og positivt kan det være.

Blir så sint for at slikt finnes, og hvor lite vi faktisk gjør for å hjelpe andre medmennesker:-O

..men nå skal jeg slutte med dette fjaset mitt!

Skrevet

Jeg jobber mye med barn selv, og har sett ganske mye som ikke er så hyggelig. Jeg er ikke så voldsomt gammel selv (midt i 20årene), men har lest mye om mishandling av barn.

Det jeg syns er rart, er at du er så opptatt av Munchausen by proxy istedet for av generell mishandling av barn, som er mye vanligere og like ille.

Og du vet jo ikke noe om hvordan jeg reagerer, du kan da ikke se det på måten jeg skriver. Jeg er bare ikke overrasket, da jeg kan endel om dette fra før.

Skrevet
Jeg jobber mye med barn selv, og har sett ganske mye som ikke er så hyggelig. Jeg er ikke så voldsomt gammel selv (midt i 20årene), men har lest mye om mishandling av barn.

Det jeg syns er rart, er at du er så opptatt av Munchausen by proxy istedet for av generell mishandling av barn, som er mye vanligere og like ille.

Og du vet jo ikke noe om hvordan jeg reagerer, du kan da ikke se det på måten jeg skriver. Jeg er bare ikke overrasket, da jeg kan endel om dette fra før.

Hehe.. Det ble litt feil det jeg prøvde å vise hva jeg mente..

Du er eldre enn meg, er mer vandt til slike ting, du sier selv du har sett litt av hvert. Jeg har ikke. Jeg visste ikke at slikt eksisterte en gang omtrent, visste om mishandling, men har aldri tenkt over det, før nå. Det med reaksjonen jeg mente var at du viste på måten du skrev på at visste hva dette her er for noe o.l

Jeg mente ikke noe galt med det!!

Jeg burde lære meg å ikke reagere så voldsomt..

Men det er helt feil det du sier, at jeg bryr meg mer om munchausen by proxy en generell mishandling.. Jeg bryr meg om mishandling, men akkuratt nå så lurte jeg på litt om munchausen..

(men, eh, jeg skrev isted at jeg synst det er sykt at folk ikke vet at det er 4 forskjellige typer mishandling, altså grader osv..Så jeg bryr meg om mishandling, men hvis jeg skulle spørre om alt i et og samme innlegg tror jeg ikke at jeg hadde fått noen svar.. :sjenert: )

Men igjen, jeg mente ikke det med reaksjonen din var feil eller noe slikt! Det er bra at du er litt flinkere enn meg å kontrollere deg, hvis jeg kan si det?

Jeg bør lære meg det..

Skrevet

Syns absolutt bare det er bra jeg, at du blir engasjert og fortvilet over at noen er så grusomme mot barn :)

Det er absolutt ikke negativt! Det er jo mye mer trist at folk (meg inkludert) blir såpass blaserte at man ikke reagerer like kraftig lenger når man hører om mishandlinger osv.

Om du kan fortsette å bli like engasjert, kommer du nok til å gjøre en veldig god jobb om du skal jobbe med barn :)

Jeg blir heldigvis veldig engasjert i hvert enkelt barn, og hvert enkelt tilfelle er jo så forskjellige at man blir sjokkert og trist hver gang.

Skrevet
Syns absolutt bare det er bra jeg, at du blir engasjert og fortvilet over at noen er så grusomme mot barn :)

Det er absolutt ikke negativt! Det er jo mye mer trist at folk (meg inkludert) blir såpass blaserte at man ikke reagerer like kraftig lenger når man hører om mishandlinger osv.

Om du kan fortsette å bli like engasjert, kommer du nok til å gjøre en veldig god jobb om du skal jobbe med barn :)

Jeg blir heldigvis veldig engasjert i hvert enkelt barn, og hvert enkelt tilfelle er jo så forskjellige at man blir sjokkert og trist hver gang.

En kan ikke reagere like tullete som meg hver gang en hører om mishandling.. da vil det ta helt av :sjenert: (Jeg mener ikke at det skal gå hus forbi hver enkelt når barn blir mishandlet, det er viktig å gjøre noe med det, men hadde det vært opp til meg hadde jo foreldrene havnet bak lås og slå med en eneste gang..og det er heller ikke riktig)

Jeg skal jobbe med barn ja :jepp:

Elsker barn(ikke på den ekle måten :ler: ), men jeg synst de er helt geniale. De er så koselige! En kan lære så mye av dem! Alle er forskjellige, og alle er like herlige selv om den ene er hissig av seg eller den andre er skikkelig søt mot deg :ler:

Voksne har masse å lære av barn egentlig.. :ler:

Skrevet

Du kommer nok til å gjøre en kjempeflott jobb :)

Skrevet
Du kommer nok til å gjøre en kjempeflott jobb :)

Hehe.. Får iallefall håpe det da :sjenert:

Skrevet

Det stemmer at Munchausen by proxy ikke er veldig "vanlig", men i farten kommer jeg på to tilfeller som er kjent gjennom media de seneste årene. Grøss!

Skrevet
Det stemmer at Munchausen by proxy ikke er veldig "vanlig", men i farten kommer jeg på to tilfeller som er kjent gjennom media de seneste årene. Grøss!

Jeg er ikke sikker på om dette stemmer, men læreren snakket om at det var mistanker mot ei kvinne for noen år siden, hvor ene sønnen plutselig bare døde uten noen spesiell grunn, og den andre var blitt veldig syk ..

Noe som også er skremmendes er at 1 av 5 krybbedøder blir forårsaket av foreldrene..Ikke sikkert dette har noe med denne lidelesen i det hele tatt..

Skrevet

Jeg synes det er flott at noen tar opp denne problemstillingen. At det ikke er avslørt slike tilfeller så ofte betyr ikke at vi skal unnlate å fokusere på problemet.

Det er mange barn som dør i Norge. Ihht de rapporter som er laget er det sjeldent foreldrene blir vurdert som del i en slik årsaksammenheng. Delvis fordi sykehusene ikke har hatt rutiner eller ikke ønsket å vurdere dette som en mulighet.

"Munchausen by proxy" burde hatt de samme mulighetene til overvåking som andre alvorlige kriminelle handlinger. Det tilsier bl.a. video overvåking eller andre tiltak som kan avsløre det. Men da må helsemyndighetene bli mer aktive mht dette problemet.

Skrevet
Jeg synes det er flott at noen tar opp denne problemstillingen. At det ikke er avslørt slike tilfeller så ofte betyr ikke at vi skal unnlate å fokusere på problemet.

Det er mange barn som dør i Norge. Ihht de rapporter som er laget er det sjeldent foreldrene blir vurdert som del i en slik årsaksammenheng. Delvis fordi sykehusene ikke har hatt rutiner eller ikke ønsket å vurdere dette som en mulighet.

"Munchausen by proxy" burde hatt de samme mulighetene til overvåking som andre alvorlige kriminelle handlinger. Det tilsier bl.a. video overvåking eller andre tiltak som kan avsløre det. Men da må helsemyndighetene bli mer aktive mht dette problemet.

Enig :jepp:

Skrevet

Må si det er kjempebra at du engasjerer deg! Du kommer helt sikkert til og gjøre en god jobb.

Jeg er vel og sånn som tar ting veldig hardt innpå meg når det omhandler forskjellig mishandling av barn. Leser jeg om tilfeller eller ser dokumentarer om det på tv så blir jeg helt fortvila og gråter og gråter. Men føler jeg og må beskytte meg mot det, så er ikke så ofte jeg ser på sånne programmer og prøver og ikke tenke på det i det daglige. Skulle jeg gått og tenkt på det i det daglige så hadde jeg blitt sprø.

Jeg er som deg, og kan ikke fatte og forstå hvordan noen kan gjøre dette mot det alle kjæreste de har.

Jeg har selv 2 barn og jeg elsker jo de over alt på denne jord, og vil jo bare gjøre det beste for de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...