Gå til innhold

Hva sparer du til, og hvor mye sparer du i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sparer til reiser, stort sett 4000 kr pr mnd, fast trekk fra konto.

Elelrs har vi en bufferkonto, med 2000 kr i sparing hver mnd

Reiser mye i jobben, og det jeg får utbetalt i reiseregninger, går også til sparing. (Det er jo penger jeg har lagt ut, men som betales tilbake, derfor virker det som "ekstra") Det går til større innkjøp, f.eks møbler osv.

Og når vi får større lønn enn vanlig, går overskuddet til sparekontoen, denne mnd 6000 kr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før sparte jeg til leilighet og overførte 3000 kroner i mnd til sparekonto. Nå har jeg leilighet (jippi!) og sparer til nytt kjøkken som skal bygges til sommeren: 1000 kr/mnd.

Skrevet
Før sparte jeg til leilighet og overførte 3000 kroner i mnd til sparekonto. Nå har jeg leilighet (jippi!) og sparer til nytt kjøkken som skal bygges til sommeren: 1000 kr/mnd.

Gratulerer med leilighet!

Det er godt å se at når en sparer til noe, så kan en realisere det en har lyst til etterhvert:)

Før var jeg ikke flink i det hele tatt, brukte det meste, og hadde aldri penger til å bruke på ting som kostet mye, og som jeg hadde lyst til.

Skrevet

Dere er heldige som har råd til å spare så mye. Jeg har bare råd til å spare 150 kroner hver mnd og litt ekstra når skattepengene og feriepengene kommer. Prøver å få en buffer på 10 000. Pengene skal kun brukes hvis det er krise. Har klart å spare 8000 på 2 år.

Skrevet

Får lønn på 4000 kanskje litt mer, sparer 2000 per måned.. Sparer til folkehøyskole kanskje..

Gjest Yoletta
Skrevet

Sparer 3000 i måneden. 1500 som skal gå til ny sofa, 500 som jeg sparer i fond til min datter, og 1000 til uforutsette utgifter.

Skrevet
Dere er heldige som har råd til å spare så mye. Jeg har bare råd til å spare 150 kroner hver mnd og litt ekstra når skattepengene og feriepengene kommer. Prøver å få en buffer på 10 000. Pengene skal kun brukes hvis det er krise. Har klart å spare 8000 på 2 år.

Vær stolt av deg selv. Det er utrolig vanskelig å i det hele tatt spare når man har lite. De som klarer det er karaktersterke.

Skrevet

vi sparer sparer 1000 kr til buffer, 750 kr til bsu, 1000kr til sparekontoen, 700 kr til diverse større utgifter i forbindelse med sønnen vår og 200kr på fond som han skal få senere.

Skrevet

Vi har vanligvis ikke så mye å spare, men setter inn 1000 kr pr mnd på kapitalkonto. Pengene som står der blir brukt til uforutsette utgifter, f. eks. når / hvis vaskemaskinen ryker.

Akkurat nå jobber samboeren en del overtid. De pengene han tjener ekstra settes inn med tanke på et bad vi gjerne skulle hatt på loftet...

Skrevet (endret)
Gratulerer med leilighet!

Det er godt å se at når en sparer til noe, så kan en realisere det en har lyst til etterhvert:)

Enig, ikke alltid at de å komme lett til ting er det mest givende. Smaker mye bedre når en har spart til noe over tid, enn når man kan kjøpe det med en gang.

Før var jeg ikke flink i det hele tatt, brukte det meste, og hadde aldri penger til å bruke på ting som kostet mye, og som jeg hadde lyst til.

Jeg var heller ikke flink med penger, og kjøpte det jeg hadde lyst på. Nå holder jeg på å spare til oppussing av bad, så kan jeg drømme meg vekk i brosjyrer mens jeg sparer. Tenker jeg vil bli stolt når badet er ferdig oppusset, fordi jeg ikke kom så lett til det...

Endret av *smak*
Skrevet

Vi sparer ikke så veldig mye egentlig. Sparer 1000 kr mnd nå til bryllup/barn, får se hva som kommer først. Ellers har vi ikke mye å spare desverre. Skulle gjerne spart opp en buffer på 20 000, men det er ikke lett. Vi kjøpte nok en for dyr leilighet, men ett sted måtte vi jo bo, og er heldigvis ferdig med to lån om to år, så da har vi 2500 mer i mnd, så det vil jeg nok tro hjelper så vi får spart mer. Tenk om jeg hadde vinni på lottoen i kveld

Skrevet

Jeg sparer fast 1250 på Bsu i mnd og 1000 til en spare konto... i tillegg setter jeg det som er igjen på kontoen min v lønning inn på spare konto...

Sparer ikke til noe spesielt jeg..

Skrevet

Akkurat nå "sparer" vil til bryllup og nytt kjøkken, vi sparer og bruker litt om hverandre. Men etter bryllupet vil vi begynne å spare mer. Ja, og så har vi et buffer vi kan ta av i tilfelle kriser og bsu'er som vi fyller opp :)

Skrevet

Vi trenger ikke spare. Har så mye på konto hele tiden siden vi tjener så bra, så bufferen ligger der automatisk. :eeeh::hoho:

Nei ærlig talt så syns vi det er utrolig vanskelig å spare.

Vi får aldri fingeren ut, men vi skulle absolutt gjort det. For vi har mulighet nå når vi enda er bare to. Tror det blir værre når vi får barn.

Men faktisk har det ikke vært noe problem å klare uforutsette utgifter, kan godt klare en overasskende reparasjon til 10 000 en måned om det trengs. Bare det ikke er hver eneste måned..

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg har alltid spart uten å sette av noen spesiell sum. Vet ikke helt hvordan jeg har klart det, uten jobb ved siden av studiene eller hjelp hjemmefra. Er vel bare en god, gammeldags gjerrigknark ;) Disse pengene, samt sparekontoen til samboeren utgjorde et godt utgangspunkt da vi skulle kjøpe leilighet.

Fikk meg en ekstrajobb for ikke så lenge siden, for å spare til bryllup. Kjøper rentefond for alt jeg tjener. Tror det er rundt 4000 i måneden.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Jeg bor billig og sparer mellomlegget opp til vanlig husleie på en sparekonto. Har fast trekk på et lite beløp til en fondskonto som jeg har tenkt å "glemme" noen år. Ellers prøver jeg å begrense pengebruken og sparer alt jeg har til overs når neste lønning kommer fordelt 50/50 mellom fond og kontanter. Siden jeg er i en heldig økonomisk situasjon der jeg tjener ok og har lite utgifter prøver jeg å spare så mye som mulig for å bygge opp litt kapital etter en studietid som tømte kontoen.

Skrevet

Jeg har ikke fast spareavtale, men forsøker å sette av litt hver måned, og litt ekstra når jeg har overtid. Ifjor ble det gjennomsnittlig 5000 kr i måneden.

I tillegg betaler både jeg og mannen inn litt ekstra til faste utgifter hver måned som buffer.

Av pengene vi får tilbake på skatten pga rentekostnader går halvparten til reise og halvparten til buffer.

I tillegg sparer vi litt i fond.

Dette ser kanskje litt rotete ut, og det er det vel egentlig også.. vi er iallfall relativt flinke til å spare selv om vi ikke har noen faste metoder å spare på hver måned.

Sparingen er vel hovedsaklig tenkt å finansiere noen flere kvadratmeter bolig etterhvert :) Og selvsagt noe som buffer for uforutsette hendelser...

Skrevet (endret)

Jeg sparer 4000-6000 kr i måneden på min sparekonto til bryllupskjole... fra neste måned skal jeg slutte å legge inn på min konto, forså å legge inn mer penger på felles sparekonto til meg og samboer. (Vi legger inn 250 kr hver der pr måned fra før) som vi skal bruke til bryllup og bryllupsreise...

I tillegg betaler både jeg og mannen inn litt ekstra til faste utgifter hver måned som buffer.

Det gjør vi også..lurt...

Endret av Sympatia
Skrevet

Sparer minimum 500 kr i måneden på bsu, og 1000 kr til alt mulig.

Alt mulig ble nettopp brukt til å betale hele lappen + bil til 19000. Er tom nå, men starter opp igjen neste lønning. Regner med at jeg sparer mest mulig ettersom det ser ut som det er muligheter for hus neste år.

Skrevet

Vi sparer 1500-2000kr hver mnd til bryllup pluss at vi sparer 500kr hver på BSU. Også sparer vi litt av skattepenger og feriepenger, hvis det er noe igjen etter ferie. Og som regel er det en slump igjen.

Skulle gjerne ha spart mer, men som lærling er det ikke mye lønn å hente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...