Mann 42 Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.3740897 I Trondheim vurderer man en rushtidsprising av buss. I rushtiden rundt 8 er det for mange som tar bussen. Derfor skal man sette ned prisen på buss for dem som vil reise litt tidligere, i håp om at det vil redusere trafikken i rushtiden. Man betrakter det altså som et problem at mange tar buss i rushtiden. Man burde heller juble, sette prisene enda mer ned akkurat da, og skaffe noen flere busser. Og dette burde det offentlige være meget interessert i å bidra til. Jeg tenker meg at dersom man begynner med lav pris på tidspkt der det er lite trafikk fra før, så er det en viss fare for at det blir alment akseptert å øke prisene i tider på døgnet da det er mye trafikk, med resultat at bussbruken går ned.
ATV Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 la oss sette opp prisen i bomringen, vi kan bruke som unskyldning at vi vil ha flere over på kolektivt, også skrur vi bare opp prisen på det kolektive, kan jo kalle det et miljøtiltak eller noe da veit du...er ikke vi smarte a dere... og det kuleste er at velgerene forstår ikke en dritt og om de forsto så glemmer de så fort så til neste valg er alt glemt ...
Gjest Ulva35 Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Husker ikke hvor, og har ingen link, men leste i en nettavis i dag at det i Trondheim var foreslått å heve prisene på kollektiv transport i rushtida Ikke skal vi kjøre bil, og så skal vi jammen straffes hvis vi tar bussen også. Henger ikke på greip.
talin Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Henger ikke på greip. Argumentene for hvorfor de ønsker å gjøre det henger faktisk på greip. Problemet er at en ignorere helheten når man kjører argument.
Tabris Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Det høres ille ut. Man burde heller sette inn mer ressurser på å få tak i flere busser slik at det kan gå ekstrabusser i rushtiden!
talin Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Det høres ille ut. Man burde heller sette inn mer ressurser på å få tak i flere busser slik at det kan gå ekstrabusser i rushtiden! Hvorfor tror du at dette forslaget er kommet opp. Fordi de ekstrasjåførene en har er alt satt inn.
Gjest Vilja :-) Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Hvorfor tror du at dette forslaget er kommet opp. Fordi de ekstrasjåførene en har er alt satt inn. Så fordi man alt har satt inn de ekstrasjåførene og bussene man har, er man ute av stand til å rekruttere flere sjåfører til Team Trafikk i Trondheim når situasjonen tydelig tilsier at det trengs? I en tid hvor kollektivtrafikken burde styrkes mht. miljøutslipp og miljøverdier, prioriteres heller å øke kostnadene for de av oss som er avhengig av kollektivtransport for å komme seg på skole og jobb. Det _må _flere busser til på flere ruter i Trondheim. Er lei av å betale 20 kr for å stå i midtgangen på en alt for full buss. Det strider både mot sikkerhet og komfort.
talin Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Så fordi man alt har satt inn de ekstrasjåførene og bussene man har, er man ute av stand til å rekruttere flere sjåfører til Team Trafikk i Trondheim når situasjonen tydelig tilsier at det trengs? Man går til anskaffelse av materiel og personell etter det gjennomsnittlige behovet. Ikke etter hva som kreves i rushtiden. I en tid hvor kollektivtrafikken burde styrkes mht. miljøutslipp og miljøverdier, prioriteres heller å øke kostnadene for de av oss som er avhengig av kollektivtransport for å komme seg på skole og jobb. Valget er å betale i bussen eller over skatteseddelen.
Gjest Vilja :-) Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Man går til anskaffelse av materiel og personell etter det gjennomsnittlige behovet. Ikke etter hva som kreves i rushtiden. Hørt om tilbud og etterspørsel? Nå har det faktisk vært en prekær situasjon for bussreisende i Trondheim på enkelte strektninger, i lengre tid. Bussene er for fulle, og de ankommer for seint fordi mange reisende skal betale for seg. At det totale antall busser ikke er fullastet med folk, burde ikke fungere som bortforklaring for å ikke sette inn ressursen på de rutene med kronisk stappfulle busser, på sentrale tidspunkt av døgnet. Valget er å betale i bussen eller over skatteseddelen. Gjelder dette også for studenter, som gjerne ikke har anledning til å velge betalingsmetode, men må betale i bussen av et allerede slunkent studielån?
talin Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Hørt om tilbud og etterspørsel? Hørt om kjøre og hvile tid, hørt om begrensed midler ifra staten til å kjøpe rutevogner, hørt om begrensed midler til å lønne dine ansatte med. Hørt om å utale deg om saker du ikke har snøring på? At det totale antall busser ikke er fullastet med folk, burde ikke fungere som bortforklaring for å ikke sette inn ressursen på de rutene med kronisk stappfulle busser, på sentrale tidspunkt av døgnet. Siden det er tydelig at en må bruke teskje. Hvis busser er brød og smør tilsvarer sjåfører så vill ditt forslag gjøre at du har to skiver med alt smøret på. Mens resten av brødet ikke har smør i det hele tatt. Gjelder dette også for studenter, som gjerne ikke har anledning til å velge betalingsmetode, men må betale i bussen av et allerede slunkent studielån?Så studenter betaler ikke skatt? Dette er nytt, eller er det en sær trønders sak?
Frey Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Har man førerkort for buss får man jobb hos TT på dagen. Det er mangel på bussjåfører i Trondheim. Da må man spørre seg hvorfor. Og svaret er selvfølgelig at de får for dårlig betalt for dårlige arbeidsvilkår. En bussjåfør i Trondheim kan risikere å måtte på jobb flere ganger på en dag, et skift fra 6 til 10 og et skift fra 16 til 20. Slik som arbeidsmarkedet er i dag trenger man selvfølgelig ikke nobelpris i noe som helst for å skjønne at dette ikke er attraktivt. Men samtidig trenger man ikke nobelpris for å skjønne at dyrere buss i rushtiden heller ikke er veien å gå.
Gjest Vilja :-) Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 Hørt om kjøre og hvile tid, hørt om begrensed midler ifra staten til å kjøpe rutevogner, hørt om begrensed midler til å lønne dine ansatte med. Hørt om å utale deg om saker du ikke har snøring på? Jeg har aldri hørt om busser og sjåfører som øker i antall ved hvile alene Og videre, at Team Trafikk fokuserer på tilbud og etterspørsel tilsier neppe at de skal se bort ifra statelige bevilgninger når de gjør sine kalkyler. Siden det er tydelig at en må bruke teskje. Hvis busser er brød og smør tilsvarer sjåfører så vill ditt forslag gjøre at du har to skiver med alt smøret på. Mens resten av brødet ikke har smør i det hele tatt. Hadde du kjent bedre til busstrafikken i Trondheim ville du visst at flere strekninger er mer eller mindre folketomme kl. 08 mens noen få strekninger er stappfulle. Hva skal man med brød og smør på samme sted når det er ingen som sitter på? Så studenter betaler ikke skatt? Dette er nytt, eller er det en sær trønders sak? Såvidt meg bekjent betaler ikke jeg skatt av inntekten min, hvilket er studielån. Skal man skatte av lånepenger, da? Hvilken skatteklasse er det snakk om for studielån?
talin Skrevet 14. oktober 2007 #14 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har aldri hørt om busser og sjåfører som øker i antall ved hvile alene Og videre, at Team Trafikk fokuserer på tilbud og etterspørsel tilsier neppe at de skal se bort ifra statelige bevilgninger når de gjør sine kalkyler. Igjen hørt om å utale seg om ting en ikke har snøring på? Hadde du kjent bedre til busstrafikken i Trondheim ville du visst at flere strekninger er mer eller mindre folketomme kl. 08 mens noen få strekninger er stappfulle. Hva skal man med brød og smør på samme sted når det er ingen som sitter på? Bare fordi du har sett en buss uten folk så betyr ikke det at alle bussene utenfor rushtiden er tomme. Såvidt meg bekjent betaler ikke jeg skatt av inntekten min, hvilket er studielån. Skal man skatte av lånepenger, da? Hvilken skatteklasse er det snakk om for studielån? 13 og 25 %
Gjest JM Skrevet 14. oktober 2007 #15 Skrevet 14. oktober 2007 De skal sette ned prisen tidlig på morgenen, skal de ikke?? OM det blir dyrere billetter er dette ett dårlig forslag og stiller seg i rekken av unødvendige og unyttige såkalte avgifter som bare bidrar til mer penger i kassen. Men om det faktisk bare blir billigere å ta bussen tidlig på morgenen så applauderes dette, og studentene kan jo få like mye nytte av dette som andre, bare til å reise på skolen ett par timer tidligere. Grei måte å prøve å løse ett problem på, å premiere de som gidder stå opp tidligere. Vanskelig arbeidsmarked om dagen så folk er det nok ikke lett å få tak i.
talin Skrevet 14. oktober 2007 #16 Skrevet 14. oktober 2007 De skal sette ned prisen tidlig på morgenen, skal de ikke?? OM det blir dyrere billetter er dette ett dårlig forslag og stiller seg i rekken av unødvendige og unyttige såkalte avgifter som bare bidrar til mer penger i kassen. Forslaget går ut på å øke billet prisene i rushtiden. Tanken er at dette vill spre belastningen på kollektiv nettet utover en lengre periode.
talin Skrevet 14. oktober 2007 #18 Skrevet 14. oktober 2007 Da synest jeg ikke noe om det. Hvis en da ønsker å lette trykket på kollektiv nettet i rushtiden så gjenstår to muligheter. Enten så må fylket tillate at det blir kuttet i rutetilbudet i perioder utenfor rushtiden eller så må kollektivselskapen få en meget kraftig økning i overføringene.
Gjest beekeeper Skrevet 14. oktober 2007 #19 Skrevet 14. oktober 2007 Hvis en da ønsker å lette trykket på kollektiv nettet i rushtiden så gjenstår to muligheter. Enten så må fylket tillate at det blir kuttet i rutetilbudet i perioder utenfor rushtiden eller så må kollektivselskapen få en meget kraftig økning i overføringene. Vel, jeg tror mye hadde vært bedre enn å sett opp prisene i rushtia. Dette MÅ da vel øke bilbruket? For et idiotisk forslag.
Gjest beekeeper Skrevet 14. oktober 2007 #20 Skrevet 14. oktober 2007 Igjen hørt om å utale seg om ting en ikke har snøring på? Hørt om å argumentere istedet for å være frekk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå