Pasha Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg fødte for snart 2 uker siden og snart er det ikke mer igjen av meg. Gikk bare opp 9 kg og har til nå gått ned 10 kg. Og når jeg i utgangspunket ikke var så veldig stor til å begynne med sier det seg selv at jeg ikke bør gå ned så veldig mye. Hva bør jeg spise for å i det minste holde vekta? Forbrenner jo ca 500 kalorier ekstea per dag til amming + at sikkert noe går vekk til trilleturer. Finnes det noen kalorierbomber som er lette å få i seg? Lysten på feit mat og sukker er ikke så stor så er ikke mange kalorier å hente derifra heller.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Få i deg litt olivenolje (extra virgin) hver dag. Det er bra for det gode kolesterolet, og hjelper til med å redusere det dårlige kolesterolet (+ at du vil kunne merke vektoppgang ved hjelp av det). Spis avocado - også sunt fett. Spis mørk sjokolade (min 70%). Det er gode antioksidanter og fetende. Mange innvandrerbutikker har mørk sjokolade opp til noen og nitti prosent. Tror man legger på seg av mais også. Også kan du spise nøtter og mandler - de er proppfulle med sunne ting, men man legger fort på seg av dem (noe som du vil). Tror man legger på seg av solsikkekjerner også - de kan spises rå. -- Også legger du selvfølgelig på deg av en masse usunne ting, men det vet du jo. Lykke til.
Gjest Kristin_ Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 ..Lag gjerne også sunne smoothies med masse søt frukt. Det inneholder en del karbohydrater, og du kan prøve å ha litt smakløs olje oppi den også for å få opp kaloriinnholdet. Avocado, nøtter/kjerner og fet fisk er også sikre vinnere for høyt kaloriinnhold uten at det blir usunt, men som du sa selv, lysten er ikke nødvendigvis der.
Gjest samme gjest Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 For ikke å snakke om honning. Det er jo supersunt. Spis det på brødskiva eller ha det i teen.
Gjest Kristin_ Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Det er delvis sant, honning kan også inneholde en del lumske bakterier så for eksempel for små barn er det ikke å anbefale, men husk at honning faktisk er nærmest rent sukker
Gjest samme gjest Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Det er delvis sant, honning kan også inneholde en del lumske bakterier så for eksempel for små barn er det ikke å anbefale, men husk at honning faktisk er nærmest rent sukker Pasha er ikke noe lite barn. Har du vært inne på tanken om at mitt forslag til honning har med at hun ønsker å legge på seg? Og det gjør man altså av honning (som inneholder mye sunt).
Gjest Kristin_ Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Joda, men enkelte voksne blir dårlige av det også, meg inkludert Det var ikke verre enn som sagt...
eriksen Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Tror man legger på seg av mais også. Også legger du selvfølgelig på deg av en masse usunne ting, men det vet du jo. Lykke til. Hvorfor skulle man absolutt legge på seg av mais?? Hovedsaken er at du får et kalorioverskudd, at du spiser fler kalorier enn du forbrenner. Det er ikke så lett å finne ut av, og å telle kalorier kan være komplisert i starten. Men hvis du nå bare går ned i vekt, må du bare spise/drikke flere kalorier, og ihvertfall få stoppet vektnedgangen. Du legger ikke automatisk på deg av mais, hvis ikke du spiser så mye mais at du får et kalorioverskudd av det. Men mais er mer energitett enn de fleste andre grønnsaker, så i riktige mengder kan det være en kaloribombe ja. Men det er egentlig litt håpløst å gi anbefalinger uten at du skriver noe om hvordan du spiser nå. Kunne du ha beskrevet en typisk dag?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Hvorfor skulle man absolutt legge på seg av mais?? Har du vanskelig for å lese? Og hvis du leser enda litt bedre, så ser du at hun har liten matlyst og ber om tips på matvarer med mye kalorier.
Gjest Pw95 Skrevet 1. desember 2008 #10 Skrevet 1. desember 2008 Hei, det har blitt påhvist i en undersøkelse, at en bruker ca. 1000kcal mer per dag når en er gravid. Jeg har samme problem som deg, men er ikke gravid. Jeg er bare 165cm stor og veier BARE 49Kg. Jeg har planlagt å komme opp til 55-60Kg. Alle venner og familie sier det samme. "Du er alt for tynn! Du burde legge på deg en del!!!" Jeg har prøvd det med potetgull, Hamburgere, ect. Trenger Tipps!!!!!!!!!! mvh Pw95
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #11 Skrevet 1. desember 2008 ikke så smart å prøve å legge på seg med junkfood, prøv heller å spise sunt, ofte og variert, men litt mer av alt. I tillegg kan du gå på apoteket og kjøpe noe tilskudd/"næringsdrikk". forklar problemet. de hjelper deg. generelt kan en tur til legen også være lurt, for å sjekke om det kan ha andre årsaker, evt. få råd der.
jente16 Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Hei:) Jeg er ei jente på 16 år som gjerne vil gå opp i vekt. Er 163 å veier 43kg.. må nesten på barneavdelinga for å finne meg klær å synes det er veldig flaut. så vist noen har nån tips om hvordan jeg kan legge på meg så si ifra.. Er leeei av å være for tynn..:/
bergans Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Kvinner som ammer bruker en god del mer energimessig, og spesielt karbohydratmessig, for å kunne supplere barnet med nok melk. Brystmelk består av i hovedsak lactose (melkesukker) og en del fett, og den ammende benytter sin egen glukose for å danne laktosen. Dette er en relativt krevende prosess som gjør at energiforbruket går opp sammnelignet med det under graviditeten. Simple stoichiometry requires that the mother must consume excess calories when compared with her prepregnancy intake to maintain normal energy balance and body stores of fat and protein during lactation 1) glucose production was 33% higher in the fasting lactating than the nonlactating women, and 2) during a short-term fast (24 h), the lactating women did not adapt to these increased glucose demands created by lactose synthesis by increasing their rates of gluconeogenesis, altering hormone secretion or rates of lipolysis or ketogenesis Kilde: http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/87/1/302 En god del kvinner opplever derfor at de går ned i vekt, samtidig med at de forbruker mest protein og fett som energikilder fordi glukosen går til laktoseproduksjonen. Som du sikkert vet så er inntak av vitamin D og kalsium svært viktig etter en fødsel. Dette fordi kroppen prioriterer barnet ved at brystmelk inneholder mye kalsium, vit D, mineraler og fett (i tilegg til IgA, essensielle fettsyrer og mye annet uvurderlig som ingen melkeerstatning er i nærheten av å gi). Du tærer dermed på dine egne ressurser, og det er ikke uvanlig at feilernærte kvinner som har født flere barn med tett mellomrom blir osteoporotiske (benskjøre). En frisk, normalvektig kvinne som ammer har behov for ca 300-500 kcal mer per dag, og fire måneder med amming forbruker like mye energi som et helt svangerskap på ni måneder. Kilde: http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/6/1997S/T2 Meieriprodukter er fine kilder til både kalsium og energi. Ikke nøl med å unne deg en god plate sjokkis eller en stor bolle med is og frukt. En 100 grams melkesjokolade vil gi deg ca 500 kcal, så dette er enkurant målestokk for hva du bør få i deg på toppen av ditt normale inntak 8som bør ligge rundt 2000 kcal, litt avhnegig av høyde, aktivitetsnivå og helse ellers). Nyt tida til å kunne få "lov" tilå stappe i deg mye som ellers må begrenses, og så lenge du har et balansert kosthold ellers så har ikke det mettede fett her s mye å si. Du skal tross alt holde vekten, og helt øke den, og da er kaloribomber veldig lov. Og du må ha appetitt og lyst på det som skal spises, for det er litren vits med en perfekt rett hvis den ikke appellerer til hode og mage. Umettede fettsyrer er også veldig viktig å få i seg, men der er mer vanskelig å spise større mengder av det. Laks med pesto er en god kombinasjon av både umettet fett, protein og energi. Gulrotkake (som lages med olje) med et tykt lag ostekrem er en god kombinasjon av alt. Unn deg gjerne et gedigent stykke av dette Knask også på alt av frukt og grønt, og ha det med deg overalt. Unntak kan være løkplanter, kål, selleri og blomkål, da endel føler at dette gir barnet luftsmerter. Det samme gjelder en del krydder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå