Gå til innhold

Jeg holdt på å bli bevisst påkjørt av aggressiv trailer


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Kjørte hjem med bilen min å da jeg var nede i arendalsområdet måtte jeg på en trailer som har sinnsykt truende og agressiv. Jeg kjørte i fartsgrensa, men han presset seg opp i meg og slo på fjernlysene så jeg ble blendet og ikke så en dritt. Han slakket ned for å ta å kjøre fort mt meg igjen å han hadde fortsatt fjernlysene opå. Meg å veninna mi ble livredde og han var utrolig truende i kjøringa si. Hvorfor er han irritert? Er det fordi jeg holder fartsgrensa? Han presset meg opp i 100 og hadde jeg vært nær bremsa hadde han smelt i meg. Det er mange fotobokser på den strekningen, men det blinket heldigvis ikke. Til slutt kjørte han fordi meg når det bare 2 gule sperrelinjer. Han kjørte vinglete å ta jeg skulle plage han litt med å blinke med fjernlysene så bremsen at kraftig ned å vinglet. Samme skjedde med en bil foran litt senere og sambo hadde møtt på en trailer som mest sannsynlig er han samme etter oppførselen. Jeg tråkket på gassen å fulgte etter og jeg fikk registreringnummeret så i morgen ringer jeg til DHL og legger inn klage på en farlig sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør helt rett i å ringe arbeidsgiveren hans.

Om jeg var deg ville jeg også tatt en tur innom politiet og anmeldt ham.

Antakelig blir saken lagt til side, men det kan også hende at akkurat DIN anmeldelse er det som skal til for at fyren får den smekken han fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo sa jeg bare fikk tilhengernr. siden det var et tall for lite, men jeg tror/håper det er nok. Jeg kommer nok bare til å ringe arbeidsgiver i første omgang å se hva som skjer. Han burde så absolutt ikke vært på veiene med med kjøringen, som om jeg ikke er redd nok fra før av trailere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

telefonsamtale jeg overhørte på ferjen i dag:

"ja hei det er meg. nei jeg kommer nok ikke hjem før i morgen. forbannet, jeg ble stoppet, og tvunget til å ikke kjøre på så og så mange timer. forbannet at de sjekker de bøkene altså, rett før jeg pælmer den ut vinduet. forbannet drittbok."

:nei:

skummelt å tenke på. trøtte overarbeidete sure tungtransportsjåfører som vil fortest mulig hjem og driter i regelverket.

tjohei.

ring og raporter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
"ja hei det er meg. nei jeg kommer nok ikke hjem før i morgen. forbannet, jeg ble stoppet, og tvunget til å ikke kjøre på så og så mange timer. forbannet at de sjekker de bøkene altså, rett før jeg pælmer den ut vinduet. forbannet drittbok."

:overrasket:

Tweek: jeg synes du skal ringe politiet også, tviler på at arbeidsgiveren kommer til å ta dette alvorlig nok. Trailersjåføren hørtes jo full ut...

Endret av Veronica Mars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du fikk tatt nummeret hans! - Slike sjåfører må lukes ut, de har ingenting i trafikken å gjøre.

Og den episoden på ferja,BK, sier jo ganske mye om holdningen til enkelte. De bøkene er der for at vi skal ha uthvilte sjåfører på veiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du sier fra :jepp:

Har en mistanke om at arbeidsgiver og trang økonomi ofte er grunnen til at sjåførene har det så travelt; jeg synes det høres ganske behagelig ut å skulle jobbe i et yrke hvor jeg er pålagt å ta lange pauser og må kjøre etter forholdene, og sånn tror jeg egentlig mange av sjåførene også hadde tenkt - om det hadde funket sånn i virkeligheten; jeg tror en del arbeidsgivere presser på for at sjåførene skal jobbe fortere, enten fordi de selv vil ha høyere profitt eller fordi de rett og slett må bryte reglene for å overleve økonomisk.

Meld gjerne fra til politiet også, i tilfelle arbeidsgiver er en sånn som ser mellom fingrene når sjåførene bryter reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der gjest. Det er jo ofte at dem har for mye å gjøre i forhold til hva dem har tid til og derfor er det så enkelt å tråkke litt ekstra på gassen så føles det som det går fortere selv om det ikke hjelper noe særlig egentlig. Men jeg ringte i dag til kundeservice og hun spurte hva som skjedde og hva registreringsnummeret var. Det virker som hun tok det veldig seriøst og at hun skulle si ifra til kjøreleder for å finne ut hvem som kjørte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med barna på firefelts motorvei. Jeg holder fartsgrensen, og de som ikke liker det kan jo bare kjøre forbi i venstrefeltet. Jeg hører et voldsomt fløyt og i speilet ser jeg vinduet på en trailer. Han ligger så nært bilen min at jeg ikke ser annet enn fronten på bilen hans i bakvinduet... SLik ligger han lenge, og han ser barna i baksetet. De sover heldigvis, så de ble ikke redde. Men hva om han hadde kjørt på oss? Da kunne han lett ha drept oss alle tre.

Til slutt svingte han ut i venstre fil. Hva var poenget hans? Om han syntes jeg kjørte sakte, hadde han noe med det? Ikke når han ahdde mulighet til å kjøre forbi.

Jeg fikk ikke tatt nummeret, og det angrer jeg på. Jeg skulle gjerne anmeldt dette. Blir så sint når jeg tenker på den faren han utsatte mine barn for :-(

Så til dere andre i lignende situasjoner: ta nummeret, og ring politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du sier fra :jepp:

Har en mistanke om at arbeidsgiver og trang økonomi ofte er grunnen til at sjåførene har det så travelt; jeg synes det høres ganske behagelig ut å skulle jobbe i et yrke hvor jeg er pålagt å ta lange pauser og må kjøre etter forholdene, og sånn tror jeg egentlig mange av sjåførene også hadde tenkt - om det hadde funket sånn i virkeligheten; jeg tror en del arbeidsgivere presser på for at sjåførene skal jobbe fortere, enten fordi de selv vil ha høyere profitt eller fordi de rett og slett må bryte reglene for å overleve økonomisk.

Meld gjerne fra til politiet også, i tilfelle arbeidsgiver er en sånn som ser mellom fingrene når sjåførene bryter reglene.

Du har rett i at en del arbeidsgivere presser på for å få gjort mest mulig på minst mulig tid, og at kjøretidsbestemmelsene er der for sjåføren og andre traffikanters sikkerhet.

Men dessverre er disse reglene så veldig lite fleksible, og så utrolig urealistisk å klare å følge de i det daglige.

Tenk deg selv, du har kjørt i x antall timer, 20 minutter hjemmefra blir du trett.

Du stopper bilen i 15 minutter, går ut strekker litt på bena, får deg litt frisk luft, setter deg inn i bilen igjen, og kjører de siste 20 minuttene hjem for å få deg en god natts søvn i din egen seng.

'Denne muligheten har ikke en yrkessjåfør om h*n skal overholde reglene.

Om h*n har blitt litt forsinket på grunn av trafikk-kork, og selv om h*n er bare 20 minutter hjemmefra må h*n på grunn av bestemmelsene parkere bilen, ta døgnhvilen/sove i bilen, og spise i bilen, i stedet for å ta en pause, kjørt hjem, fått en god middag, og sovet natten i sin egen seng, og kjørt videre neste dag, våken, frisk og uthvilt.

Det er ikke alle yrkessjåfører som er ute i dagevis om gangen, og som har seng og kjøleskap i bilen, og jeg vil si at den sjåføren som må sove 8 timer sittende i førersetet, for så å starte på neste dag, er en farligere sjåfør enn h*n som brøt reglene og kjørte 20 minutter ekstra for å sove natten i sin egen seng.

Og dessuten, i en slik situasjon vil en privatbilsjåfør være en like farlig sjåfør som yrkessjåføren er, kanskje også farligere, men det er ingen regel som pålegger dem å sove natten i bilen når de har nådd grensen for hva som anses for å være forsvarlig...

Men til deg Tweek, flott at du meldte ham. Håper det får konsekvenser for sjåføren! Det er slike som ham som gir yrkessjåfører et dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinduskarmen

Tips til neste gang du eller noen andre opplever å bli presset:

Stopp og la de kjøre forbi så slipper du å havne i en farlig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du sier fra :jepp:

Har en mistanke om at arbeidsgiver og trang økonomi ofte er grunnen til at sjåførene har det så travelt; jeg synes det høres ganske behagelig ut å skulle jobbe i et yrke hvor jeg er pålagt å ta lange pauser og må kjøre etter forholdene, og sånn tror jeg egentlig mange av sjåførene også hadde tenkt - om det hadde funket sånn i virkeligheten; jeg tror en del arbeidsgivere presser på for at sjåførene skal jobbe fortere, enten fordi de selv vil ha høyere profitt eller fordi de rett og slett må bryte reglene for å overleve økonomisk.

Meld gjerne fra til politiet også, i tilfelle arbeidsgiver er en sånn som ser mellom fingrene når sjåførene bryter reglene.

Det er desverre slik situasjonen er i mange transportfirmaer rundtom i landet. Sjåførene presses til å kjøre lengst og fortest mulig for å tjene mest mulig penger. Bilene er i mange tilfeller livsfarlige på veiene. Dekk er nedslitte, evt. så kjøres det på sommerhjul, de har ikke kjettinger, dårlige bremser..you name it. En bekjent av meg opplevde å befinne seg uten bremser i det han skulle ned Kåringen i Nordland for dem som er kjent i det området. Det er "stas" når du har 30 tonn som løper løpsk.

Og sier man fra, er svaret fra mange arbeidsgivere "Er ikke du interessert i å kjøre, så er det alltids andre som er det". Desverre så er slik. Spesielt er det mange 18-21 åringer fra transportlinjene rundtom i landet som er på jakt etter sin første jobb. Det er synd at mange møter en slik bransje.

Sånn ellers så holder jeg med trådstarter ang. å rapportere denne sjåføren. Slike folk gir bransjen et enda dårlige rykte.

x-sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte i fartsgrensa, men han presset seg opp i meg og slo på fjernlysene så jeg ble blendet og ikke så en dritt.

Fordi, hvis speedometeret ditt står på fartsgrensen så betyr det at du ligger noe under fartsgrensen

Hvorfor er han irritert? Er det fordi jeg holder fartsgrensa?

Fordi du ligger under fartsgrensen og fordi du ikke skjønner de allmene aksepterte slipp meg forbi signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, hvis speedometeret ditt står på fartsgrensen så betyr det at du ligger noe under fartsgrensen

Fordi du ligger under fartsgrensen og fordi du ikke skjønner de allmene aksepterte slipp meg forbi signalet.

Man skal ikke kjøre i 85 fordi da er det egentlig 80. Det er jo en grunn til at det er sånn. Uansett så er det ingen grunn til å oppføre seg som han gjorde om jeg så kjørte i 78. På min bil er nemlig den feilmargingen 2 km. Det virker som du forsvarer han, og dessuten kjørte jeg opp i 100 fordi han presset meg i høyere fart. Hvor gøy hadde det vært for meg om jeg hadde fått bot p.g.a det?

Jeg kunne ha stoppe ja og sluppet han forbi, men det som sto i hodet mitt da var å ikke slippe speeden fordi da hadde han kjørt i meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, hvis speedometeret ditt står på fartsgrensen så betyr det at du ligger noe under fartsgrensen

Fordi du ligger under fartsgrensen og fordi du ikke skjønner de allmene aksepterte slipp meg forbi signalet.

Det er ikke alle biler som har en feilmargin. En del biler har det, men ikke alle. Min bil er målt til å ha en feilmargin på 1 km/t. Man skal ikke ha mer feil enn 10 km/t, og speedometeret skal aldri vise at man kjører saktere enn det man gjør.

Det er ikke alltid man har anledning til å slippe folk forbi. Hvis det ikke er noe sted å svinge inn til siden er jo eneste muligheten å senke farten på en oversiktlig strekning så den bak kan kjøre forbi. Men dette forutsetter at den som ligger bak ikke ligger klistret så nært oppi en at han kjører på deg hvis du sakker på farten. Samt at det faktisk finnes en rett oversiktlig veistrekning man kan kjøre forbi på, og her på Vestlandet er slike strekninger faktisk mangelvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tips til neste gang du eller noen andre opplever å bli presset:

Stopp og la de kjøre forbi så slipper du å havne i en farlig situasjon.

Teit svra. Hva med henne/han i firefelts motorvei, hvor det var bare å kjøre ut for trailerjævelen? Kanskje du bør rette rådene dine mot de idiotiske sjåførene istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit svra. Hva med henne/han i firefelts motorvei, hvor det var bare å kjøre ut for trailerjævelen? Kanskje du bør rette rådene dine mot de idiotiske sjåførene istedet...

Hva ved å heller la være å terge opp yrkesjåførene med slik idiot kjøring som privatbiler driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle biler som har en feilmargin. En del biler har det, men ikke alle. Min bil er målt til å ha en feilmargin på 1 km/t. Man skal ikke ha mer feil enn 10 km/t, og speedometeret skal aldri vise at man kjører saktere enn det man gjør.

Nåja hvis det er slik at speedometeret ikke hvis for lite så er det jævlig mange folk som er livende redd for fartsgrensen.

Det er ikke alltid man har anledning til å slippe folk forbi. Hvis det ikke er noe sted å svinge inn til siden er jo eneste muligheten å senke farten på en oversiktlig strekning så den bak kan kjøre forbi. Men dette forutsetter at den som ligger bak ikke ligger klistret så nært oppi en at han kjører på deg hvis du sakker på farten. Samt at det faktisk finnes en rett oversiktlig veistrekning man kan kjøre forbi på, og her på Vestlandet er slike strekninger faktisk mangelvare.

Busstop, rasteplasser, avkjørsler og kansje lære seg å holde fartsgrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kjøre i 85 fordi da er det egentlig 80. Det er jo en grunn til at det er sånn. Uansett så er det ingen grunn til å oppføre seg som han gjorde om jeg så kjørte i 78. På min bil er nemlig den feilmargingen 2 km.

Du bør nok også tenke på hvordan du kjøre før lastebilsjåføren gikk til slike skirt for å få din oppmerksomhet.

Det virker som du forsvarer han, og dessuten kjørte jeg opp i 100 fordi han presset meg i høyere fart. Hvor gøy hadde det vært for meg om jeg hadde fått bot p.g.a det?

Igjen, du bør nok også tenke på hvordan du kjøre før lastebilsjåføren gikk til slike skirt for å få din oppmerksomhet.

Jeg kunne ha stoppe ja og sluppet han forbi, men det som sto i hodet mitt da var å ikke slippe speeden fordi da hadde han kjørt i meg..

Bruk blinklysene til å indikere at du skal vill stoppe på første plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...