Gå til innhold

Jeg vil kjøpe aksjer!

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe noen aksjer. Ikke for å bli rik (for det har jeg ingen tro på at jeg blir :fnise: ), men som et tidsfordriv fordi jeg er syk og sengebunden og trenger noe å drive med innimellom. Tenkte å kjøpe for bare noen få hundrelapper og se hvordan det går, og har bestemt meg for hva jeg skal kjøpe. Men hvor og hvordan kjøper jeg disse aksjene (og eventuelt selger dem også)? Det må være via nettet, da jeg ikke kan komme meg ut noe sted.

Noen som kan hjelpe meg igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal kjøpe børsnoterte aksjer må du vel ha en verdipapirkonto i banken (enten din faste bank eller en annen), så jeg anbefaler deg å høre med banken om dette. Tror du kan kjøpe aksjer via denne kontoen, enten pr telefon eller nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal kjøpe børsnoterte aksjer må du vel ha en verdipapirkonto i banken (enten din faste bank eller en annen), så jeg anbefaler deg å høre med banken om dette. Tror du kan kjøpe aksjer via denne kontoen, enten pr telefon eller nett.

Takk for svar!

Da ser det ut til at det ikke kan ordes helt hjemmefra, da. Får neppe opprettet en slik konto uten oppmøte? Får ringe banken i morgen og høre, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du konto i Skandiabanken kan du kjøpe aksjer uten å forlate senga, du trenger bare å opprette aksjedepot. Hvis du skal kjøpe aksjer for små beløp bør du finne en bank som ikke flår deg på kurtasjen. Skandiabanken har f.eks 79kr i kurtasje, men jeg tror at bl.a. Netfonds(9kr) og Nordnet er en del billigere, men da må du sende inn bekreftet kopi av legitimasjon og det er jo litt mer stress selv om du slipper å stille opp i banken personlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må belage deg på å bruke mer enn et par hundrelapper. Tror det er vanlig praksis å ha et minimum antall aksjer. Feks Statoil aksjer via skandibanken ligger til minimum 50 aksjer. Mulig det ikke er slik andresteder men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Takk for svar!

Da ser det ut til at det ikke kan ordes helt hjemmefra, da. Får neppe opprettet en slik konto uten oppmøte? Får ringe banken i morgen og høre, men...

Alt du trenger er en pc og en telefon. Banken har eget aksjemeglerbord som kan hjelpe deg med dette. Nå skal det sies at de beste aksjemeglerne er helt andre steder enn i en bank, men for så små beløp som du prater om her vil banken din være rett sted. Å gå til et rent aksjemeglerforetak med små beløp betyr at du ikke blir prioritert.

Når det gjelder størrelsen på investeringen bestemmer du ikke dette selv. De fleste steder må du kjøpe for minimun 10.000 og oppover. Selvsagt finnes det aksjer du kan kjøpe så lite du vil i kanskje ned til etpar tusenlapper men det er som regel disse aksjene du skal holde deg unna.

Skal du gjøre litt mer utav dette bør du opprette et eget selskap (AS) som eier aksjene du kjøper. På den måten vil all kapitalinntekt (utbytte og gevinst) kunne investeres videre uten at du behøver å skatte for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...