Gå til innhold

Lasagne

Gjest Jente18

Anbefalte innlegg

Gjest Jente18

Er det noen her som vet hvor mange kalorier det er i en posjon lasagne? (ca.)

Hvor mange gram inneholder en vanlig middagsposjon? (ca.)

Vil det utgjøre noen forskjell om jeg spiser minimalt med ost i lasagnen? Isåfall hvor mye ca.? (er ikke så glad i smeltet ost).

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_

Det skal stå på pakken :)

I en toropakke blir det 1200 gram ferdig lasagne, som blir 2160 kalorier. Det vil si at det blir 540 kalorier per porsjon, om man deler lasagnen på fire, det vil si 300 gram. Men det er helt umilig å gi noe bra anslag, for mengdene folk spiser varierer veldig.

Og ja, det gjør en forskjell at du ikke spiser ost. Det er ikke verre enn å finne ut hvor mange kalorier det er x antall skiver ost av typen ost du bruker, og trekke det fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Måten å finne det ut på (sånn ca)

Ta kaloriinnholdet i det du hiver i lasagnen. Det står stort sett alltid på pakken, eller er et googlesøk unna. Deretter plusser du det sammen, og deler på antall porsjoner. Sånn ca :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har prøvd å lage mager lasagne ved å redusere mengden ost og halvere mengden kjøtt (erstatte med gulrot) osv.

Den ble likevel alt for "feit" og smakte bæsj.

Lasagne og pizza er enten godt og kaloririkt eller dårlig og medium kalorikt. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lage mager lasagne ved å redusere mengden ost og halvere mengden kjøtt (erstatte med gulrot) osv.

Den ble likevel alt for "feit" og smakte bæsj.

Lasagne og pizza er enten godt og kaloririkt eller dårlig og medium kalorikt. Dessverre.

Fy deg! Nå underbygger du myten at "sunne ting smaker vondt".

Men jeg er delvis enig. Jeg synes det er bedre å lage maten ordentlig, enn at man skal inngå kompromisser og få et dårligere resultat. Men til syvende å sist man kan jo lage det med så mye kcal som man bare vil. Det er bare å ta litt mindre på fatet.

Men lasagne kan lages sunnere. Ved at man lager det selv og IKKE fra en pakke.

Først og fremst, skal du bruke farse, bruk den med minst fett og mest proteiner i (kylling, karbonadedeig, svin).

Bruk fullkornspasta. Lag sausen selv ved å bruke hakket tomat på boks, krydder og kanskje litt soyafløte.

La være å bruke ost, eller bruk så lite som overhodet mulig.

Dette blir et sunnere alternativ, uten at det går på bekostning av smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage spinatlasagne istedenfor vanlig lasagne. Det er veldig godt og sunt! Ingrediensene er: fullkornspelt plater, gryn, litt feta ost, spinat, tomatsaus. Ved siden av er det veldig godt med en grønn salat med litt rødløk, agurk og tomat i. (Dette er en "åpen" lasagne vel og merke, som ikke ligner så mye på den klassiske.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke slik. Jeg er nemlig enig med Blondie65 i at enkelte retter, som f.eks. lasagne og fløtegratinerte poteter bare er godt hvis det har nok ost, fløte osv. Det er nesten det som er poenget med disse rettene. Det finnes imidlertid et vell av retter som er både sunne og gode. Det gjelder bl.a. mye thai-mat (spesielt retter uten kokosmelk), mye mat fra Middelhavslandene, mange typer salater, grønnsaksgratenger, linseretter, kyllingretter, fiskeretter, osv. osv.

Hvis jeg skal lage sunn mat lager jeg ikke lasagne eller pizza. Da finner jeg heller på noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Uff ... slemt av meg. Men jeg foretrekker å nyte feit, kaloririk mat en gang i mellom fremfor å lide meg gjennom dårlige etterligninger.

Lasagne uten ost blir for meg som ... tja ... Pinnekjøtt uten pinnekjøtt.

Ellers er jeg enig i at man f.eks. kan bruke magre varianter av kjøttdeig/karbonadedeig, ha i mer grønnsaker (oliven, raspet gulrot, sopp, papirka, tomat, etc). Men ostesaus og ost må være der og ikke da ost av type sans som smaker plastflak.

Jeg lager forøvrig alltid lasagne fra grunnen, med unntak av Dolmioglass som jeg bruker fra tid til annen. Har aldri skjønt vitsen med pakke-lasagne (bortsett fra de som er helt ferdige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Du kan lage spinatlasagne istedenfor vanlig lasagne. Det er veldig godt og sunt! Ingrediensene er: fullkornspelt plater, gryn, litt feta ost, spinat, tomatsaus. Ved siden av er det veldig godt med en grønn salat med litt rødløk, agurk og tomat i. (Dette er en "åpen" lasagne vel og merke, som ikke ligner så mye på den klassiske.)

Ble litt nysgjerrig nå: byggryn, havregryn, sagogryn :D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke slik. Jeg er nemlig enig med Blondie65 i at enkelte retter, som f.eks. lasagne og fløtegratinerte poteter bare er godt hvis det har nok ost, fløte osv. Det er nesten det som er poenget med disse rettene. Det finnes imidlertid et vell av retter som er både sunne og gode. Det gjelder bl.a. mye thai-mat (spesielt retter uten kokosmelk), mye mat fra Middelhavslandene, mange typer salater, grønnsaksgratenger, linseretter, kyllingretter, fiskeretter, osv. osv.

Hvis jeg skal lage sunn mat lager jeg ikke lasagne eller pizza. Da finner jeg heller på noe helt annet.

Men hva er det som målet for hva som er sunt da? Kalorifattig?

Ost, fløte, kokosmelk, poteter, pasta, sjokolade er ikke usunt i seg selv. Det er mengden folk spiser som gjør den usunn.

Nå sier jeg ikke at alt er sunt, men når man lager en rett helt i fra bunnen, så pleier de å score relativt høyt når det gjelder innhold av vitaminer, mineraler og andre næringstoffer vi bør ha i oss for å leve et langt og sunt liv.

Ingen regel uten unntak selvsagt. Enkelte ting er usunt pga mengden vi trenger før det blir godt. Som feks salt, mettet fett (i feks pinnekjøtt) osv.

Men jeg er enig med deg. Hvis jeg skal lage übersunn mat, så tenker jeg i baner av grønnsaker og annen relativt kalorifattig mat. Jeg serverer ikke delfiakake på fedmekonferansen med påskrift om bare å spise et lite stykke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er det som målet for hva som er sunt da? Kalorifattig?

Ost, fløte, kokosmelk, poteter, pasta, sjokolade er ikke usunt i seg selv. Det er mengden folk spiser som gjør den usunn.

Nå sier jeg ikke at alt er sunt, men når man lager en rett helt i fra bunnen, så pleier de å score relativt høyt når det gjelder innhold av vitaminer, mineraler og andre næringstoffer vi bør ha i oss for å leve et langt og sunt liv.

Ingen regel uten unntak selvsagt. Enkelte ting er usunt pga mengden vi trenger før det blir godt. Som feks salt, mettet fett (i feks pinnekjøtt) osv.

Men jeg er enig med deg. Hvis jeg skal lage übersunn mat, så tenker jeg i baner av grønnsaker og annen relativt kalorifattig mat. Jeg serverer ikke delfiakake på fedmekonferansen med påskrift om bare å spise et lite stykke ;-)

Vi er egentlig helt enige. Jeg hadde dessuten ikke lest det forrige innlegget ditt ordentlig da jeg svarte.

Jeg er enig med deg i at et sunt kosthold gjerne kan inneholde fløte, sjokolade, bacon, og til og med pinnekjøtt. Det er sammensetningen av kostholdet i det store og hele som teller. Man bør derfor fokusere mer på hva man bør spise lite av og hva man bør spise mye av, snarere enn på hva man kan spise, og hva man ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er egentlig helt enige. Jeg hadde dessuten ikke lest det forrige innlegget ditt ordentlig da jeg svarte.

Jeg er enig med deg i at et sunt kosthold gjerne kan inneholde fløte, sjokolade, bacon, og til og med pinnekjøtt. Det er sammensetningen av kostholdet i det store og hele som teller. Man bør derfor fokusere mer på hva man bør spise lite av og hva man bør spise mye av, snarere enn på hva man kan spise, og hva man ikke kan spise.

Ja, det er det verste jeg hører. "ikke spis ditt, ikke spis datt".

Jeg er imidlertid fan av å lage en liste over ting man klarer å lage, som man synes er godt, og riktige mengder for riktig porsjonstørrelse. ;-) Tallerkenmodellen er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Et hverdagskosthold bør være sunt. Det bør inneholde de næringsstoffer vi trenger - som vitaminer, mineraler, proteiner etc.

Til fest bør man med god samvittighet kunne spise noe usunt uten å ha dårlig samvittighet for det.

Skal man ta av noen kilo bør man også tenke på at hverdagskostholdet må være kalorifattig, eller at man kommer i kaloriunderskudd. Selv om man ønsker å ta av noen kilo bør man likevel kunne nyte maten som man serverer/blir servert til fest.

Veldig mange spiser et usunt kalorifattig kosthold - en venninne gikk på cola light kuren (jepp hun "spiste" bare cola light) og ble dårlig av det selvsagt. Hun trodde hun skulle bli like tynn som venninnen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...