Gjest Undrer Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Jada, jeg innrømmer det, jeg snoker litt i skattelistene. Men akkurat nå gjøre jeg det pga. lønnsdiskusjoner.... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan så mye om skattereglene, så derfor lurer jeg på hva som ligger i "Nettoinntekt". Er det bruttolønnen minus fratrekk for evt. gjeldsrenter og andre fratrekk, men selvfølgelig uten at skatten er trukket fra? Skikkelig blond akkurat nå. Det er ikke andre ting en lønn som kan være inkludert i nettoinntekt? F.eks. aksjeutbytte e.l.? Jeg snakker nå om normale lønnsmottakere med normale fratrekk.
Gjest Elastica Skrevet 12. oktober 2007 #2 Skrevet 12. oktober 2007 Nettoinntekt, eller alminnelig inntekt som det egentlig kalles, er all lønnsinntekt, kapitalinntekt som aksjeutbytte, (nå etter at det ble skattlagt fra inntektsåret 2006), gevinst ved salg av eiendom eller aksjer, leieinntekter - kort og godt all inntekt man kan ha hatt MINUS gjeldsrenter, tap i forbindelse med salg av aksjer og eiendom (hvor det er fradragsberettiget - tap på salg av egen bolig er normalt ikke fradragsberettiget siden det heller ikke er skattepliktig inntekt - symmetriprinsippet), foreldrefradrag, reisefradrag, fradrag for merutgifter, sykdomsfradrag, eventuelt særfradrag og minstefradraget. Mulig jeg har glemt noe - men tror det skulle være omtrent dette. Og det er ikke gjort fradrag for betalt skatt i det som kalles nettoinntekt.
Gjest Undrer Skrevet 12. oktober 2007 #3 Skrevet 12. oktober 2007 Takk for svar! Da har jeg oppfattet det omtrent riktig. Så dersom vedkommende ikke er stor på aksjespekulasjon eller eiendomsinvesteringer har h*n mye mer lønn enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Men, det kan jo tenkes han har mer gjeld enn deg
Gjest Elastica Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Husk at man kan ha ganske store fradrag også (men da betyr det selvsagt at lønnen i virkeligheten er enda høyere). Jeg ville vært forsiktig med å spekulere for mye i det som fremkommer av den alminnelige inntekten. Ofte vet man svært lite om andre økonomi, selvom man har tilgang til skattelistene.
Gjest Elastica Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Men, det kan jo tenkes han har mer gjeld enn deg Da er lønnen i virkeligheten enda høyere, siden gjeldsrentene kommer til fradrag.
Gjest Undrer Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Nettavisen estimerer bruttoinntekt og for meg stemmer den forbau sende bra. Dersom jeg forutsetter at det gjør det for vedkommende også, har h*n over 250.000 mer enn meg! Uten at jeg vet det tror jeg vi er i ganske lik livssituasjon. Men som sagt trengte jeg dette som innspill i en lønnsdiskusjon mot min sjef.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Husk på at inntekten som vises kan bli veldig annerledes enn i virkeligheten om det er år hvor noen f eks har arvet, fått igjen for å ha betalt for mye avgift tidligere osv, blant annet om det er snakk om verdipapirer/aksjer og realisering av disse - om likningsverdi, inngangsverdi og salgsverdi ikke stemmer overens kan det fort bli pluss eller minus som regnes til nettoinntekt. Dessuten kan det hende at vedkommende har inntekt fra andre steder enn arbeidsplassen, som egen virksomhet. Ektefelles inntekt spiller vel også inn, i hvert fall for fradrag? Men om du mener selv at du har for dårlig lønn er det jo bare å pushe på sjefen.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg ville vært veldig forsiktig med å bruke tall fra likningen i lønnsforhandlinger. Greit nok at du kanskje har tallene i bakhodet, men å slenge de fram under en lønnsforhandling tror jeg bare du taper på. Jeg er ansvarlig for personale hos oss, og har nå etter å ha lest denne tråden sjekket mine ansattes likninger. INGEN av de stemmer med det vi faktisk har betalt ut. Noen har lavere tall, feks fordi de har store lån, mens andre har høyere tall, pga aksjer, verdipapirer ol. Ville ikke tatt disse tallene for god fisk
Gjest s.n Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Goder via jobben regnes vel også i med i ligningen --- som firmabil, telefon etc. Kan se ut som om inntekten da er høyere enn den egentilg er (utbetalt)
Gjest Undrer Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg skal absolutt ikke bruke tallet ukritisk og nå har jeg jo fått innspill her om hva som kan påvirke tallene, men jeg skal ha det i bakhodet under diskusjonen. Jeg har også en som jeg kan rådføre meg med hvordan jeg skal benytte informasjonen slik at det gavner meg mest/best. Takk for innspill!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå