pøbelsara Skrevet 12. oktober 2007 #1 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er vokst opp med bøker selv.....og hadde en mamma som var kjempeflink til å lese for oss. (Hun gjorde alt så spennende og morsomt!!) Jeg er av den oppfatning at barn ikke kan få for mye kjærlighet....eller for mange bøker. Bokhyllene hjemme hos oss bugner av barnelitteratur. I går begynte pøbelprinsessen og jeg på SVK av Roald Dahl. Jeg elsker barnebøkene hans...de er rampete og utrolig fantasirike....og så MORSOMME!!! Og så slemme og stygge noen av karakterene er.... Også bare digger jeg illustrasjonene til Quitin Blake.....de er helt fantastiske. Vi har allerede lest "Giraffen og Pelli og jeg", "Den fantastiske Mikkel Rev", "Georgs magiske medisin" og nå har vi altså begynt på "SVK" ....Charlie og sjokoladefabrikken" og "Mathilda" sparer vi til hun blir litt eldre. Vi har "Den store Roald Dahl-boken" og "Slyngelmat og ramperetter" også. Mat er sentralt i alle Roald Dahl's bøker, og det er utrolig morsomt a lage noen av rettene i "Slyngelmat...." Jeg må innrømme at så lenge JEG er den som leser, så er det jeg som velger bøker...jeg velger noe jeg tror passer for henne, men som også jeg synes er morsomt. Jeg leser mye bedre da.....etterhvert som hun skal lese selv, kommer jeg ikke til å legge meg opp i bokvalget. Jeg var selv altetende på bokfronten som liten, og det håper jeg virkelig hun også blir. Vi har også lest masse Thorbjørn Egner for henne. Jeg liker ham kjempegodt, synes han har et fantastisk morsomt språk, og liker de litt naive illustrasjonene hans. Hva leser du for barna dine?
Nemesis Skrevet 16. oktober 2007 #2 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg har ikke akkurat barn selv, men husker en bok mamma leste for meg og min søster da vi var yngre. Boken heter Ekornløven og er skrevet av Kari Vinje. Både jeg og min søster hygget oss med denne boken, og ikke minst mamma! Kanskje en ide å ta en titt på denne boken http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....6709&rom=AK En liten anmeldelse av boken inne på bokklubben.
Cæsar Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Her i huset går det i Roald Dahl også for tiden... Charlie og sjokoladefabrikken. Georgs magiske medisin står for tur!:-)
Kayli Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Vi er ganske altetende her i huset - leser veldig mye, og masse forskjellig. Vi har lest mye Astrid Lindgren, f. eks. "Lotta fra Bråkmakergata", "Barna i Bakkebygrenda, "Pippi", "Emil", "Brødrene Løvehjerte" og "Karlson på taket". Vesla på 8 år har elsket Lindgrens bøker fra hun var ganske liten. Vi har også vært innom Anne -Cath. Vestly, men det slo ikke så godt an hos mine små. Andre populære forfattere er Roald Dahl og Laura Ingalls ("Huset på prærien"-serien). Vesla leser også mye selv - alt fra barnebibel til "Vi på Saltkråkan". Minsten på 4 år synes "Kardemomme By" og andre Torbjørn Egner-bøker er helt topp! "Pulverheksa" har også en høy stjerne hos han. I tillegg til dette leser vi en del fakta-bøker. Særlig 8-åringen synes dette er spennende. Det kan være bøker om verdens dyr, kroppen eller verdensdelene.
Gjest *Mim* Skrevet 18. oktober 2007 #5 Skrevet 18. oktober 2007 Fint at dere leser klassikere for barna deres, men husk at det finnes mye spennende moderne litteratur også! Bruk bibliotek og bokhandelen, og sjekk gjerne barnebok.no
Gjest Raptuza Skrevet 30. oktober 2007 #6 Skrevet 30. oktober 2007 Jenta mi er blitt så stor at ho byrjar å lesa sjølv, men det siste eg leste for ho var ei Hannah Montana pocketbok frå super'n....ikkje akkurat Nobelpris i barnelitteratur....
Matty Skrevet 31. oktober 2007 #7 Skrevet 31. oktober 2007 Naar jeg vokste opp var det mye Anne Cath Vestly og astrid Lindgren, tror jeg vil viderefore dette ja. Roald Dahl var litt for urealistisk for min del. Men det som var helt topp hos meg var litt historiske boker, var en fantastisk bok om barn som vokste opp paa en gaard, skrevet av Marie Hamsun, fem aar paa Nutilla likte jeg, virkelig sterkt inntrykk satte bokene om Sofie og Katrine, to jenter gjennom krigen. Tror alle disse historiske bokene satte paraleller med oppveksten til besteforeldre og slik kom gjennkjennelsen. Uansett alle barn fortjener vellfylte bokhyller paa rommet
Gjest Sj Skrevet 4. november 2007 #8 Skrevet 4. november 2007 Har lest alle 6 bøkene om Knerten og Lillebror høyt to ganger Både bøker av Thorbjørn Egner, Anne-Cath Vestly og Astrid Lindgren Har vært gjengangere her. Mio, min Mio har en særstilling hos meg. Alle de 11 (?) bøkene om den vesle vampyren har jeg lest meg igjennom. Ekstra morsomt når jeg var forkjølet og hes. Siste bøkene jeg leste var om Harry Potter. Kom vel til den tredje boka. Ble syk og hadde ikke ork til å fortsette jevnlig. Endte med at sønnen leste resten selv. Har lest mye annet også da. Noe fenget et barn, men ikke det andre. Er veldig glad for at jeg har vist ungene mine gleden ved å lese bøker. Har tro på at du faktisk må lese en bok som er ok for deg selv også. Jeg har virkelig kost meg alle disse årene.
Nigo-san Skrevet 4. november 2007 #9 Skrevet 4. november 2007 Oi- hva vi leser for noe... Alt mulig, egentlig! De har to hele bokhyller fulle av bøker, så det er litt å velge imellom... For Minsten er de sikre vinnerne Pulverheksbøkene, bøker om Mummitrollet og litt diverse bøker fra da jeg var liten selv. "I morgentåkedalen" er vel en av de vi har lest aller mest, det er en super bok! Thorbjørn Egner er også en gjenganger her, mens Anne Cath Vestly ofte kan bli litt... jeg vet ikke om jeg tør si "kjedelig"? De litt større har elsket Roald Dahl, diverse Leseløvebøker (Otto Monster er for eksempel morsom), Harry Potter selvfølgelig, og bøkene om Molly Moon. Og gamle klassikere: Anne fra Bjørkely, og bøker om Robinson Crusoe, Oliver Twist osv i barneutgave (men her er jeg nøye før jeg kjøper, for det finnes noen utgaver som er altfor barberte og med dårlig språk). "Historien om.... "-bøkene er også poppulære. Nå er eldstemann på vei over i fantasy-sjangeren, og jeg er i ferd med å miste oversikten der... De to eldste er også veldig glad i gamle folkeeventyr. Minsten forstår ikke så mye, for det er gamle utgaver med et litt kronglete språk, men det er morsomt for de eldre barna. Det hadde jeg ikke kommet på selv, det var mormor som leste Asbjørnsen og Moe høyt en gang de var på hytta, og det var overraskende nok kjempestas!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2007 #10 Skrevet 4. november 2007 Kjempefint å lese klassikere, men det må være bøker som tåler tidens tann. Anne Cath Vestlys bøker synes jeg var utdaterte og kjedelige allerede da jeg var ung. Det skjer ikke så mye spennende i dem etter min mening. Roald Dahls bøker derimot er en utømmelig kilde av fantasi og glede. Husker spesielt jeg elsket Den Kjempestore Krokodillen. Når de blir litt eldre finnes det også mye godt i Gyldendals Gode Barnebøker-serien. Men så må man ikke glemme de nye bøkene. Det er så viktig at foreldre ikke blir fanget i en nostalgitrip og glemmer at det ikke er sikkert barna deres liker det samme som de gjorde. Tidene forandrer seg.
Filur Skrevet 4. november 2007 #11 Skrevet 4. november 2007 Nå har jeg ikke barn selv, men en liten skokk med tantunger som trenger barnevakt i blant. Når de legger seg har jeg alltid pleid å lese for de. Jeg har "tilfeldigvis" tatt med bøker som jeg ville at de skulle få med seg mens de var små. Deriblant har det vert ganske mange av mine egne yndlingsbøker.. Harry Potter, Kabalmysteriet av Jostein Gaarder, Hobbiten, Mathilda, mange av Grimms eventyr og så klart verdens vakreste eventyr; Nattergalen av H.C. Andersen. +++
Anglofil Skrevet 4. november 2007 #12 Skrevet 4. november 2007 (endret) Jeg har ingen barn selv, men ble mye lest for da jeg var liten. Elsket bøker fra jeg var liten, i tillegg til at jeg fikk det ukentlige Donald som pappa leste for meg. Mamma har mange fortellinger fra jeg var liten og hvordan jeg kunne sitte med bøker og finne opp historier bare ved å se på bildene. Mamma glemmer visstnok aldri den gangen min bestevenn og jeg delte seng i Spania og jeg skulle lese for han. Han var 4 år, jeg var knapt fylt 6 år. Moren hans hadde ikke tid til å lese for han akkurat da, men han maste innmari på henne fordi han ville høre resten av "Vi på Saltkråkan"-boka. Det ble til at jeg tok meg av det og jeg da leste etter hvordan bildene så ut. Mamma husker hun sto utenfor døra og lo fordi jeg hadde slik god fantasi - slik gjorde jeg nemlig også når jeg leste Donaldblader hjemme. Men bestevennen min kunne jo selvsagt boka utenatt og begynte å klage "at det er ikke slik boka er!". Jeg svarte da: "men nå er det jeg som leser!". Og slik ble det. Selv elsket jeg bøkene til Roald Dahl, Verdens vakreste eventyr-bøkene, Andemor på tur/Bjeffe Hund og spøkelset osv. Når jeg ble eldre syntes jeg Jostein Gaarder og Kabalmysteriet var superspennende. I tillegg til Grøsserne osv. Husker ikke alt jeg leste, men mamma, pappa og jeg satt alltid og leste mye sammen. I tillegg sang vi nattasanger og pappa fortalte sitt eget eventyr han fant på. Tror at vi brukte sikkert en time bare på å dette hver kveld, men det var liksom vår hyggekveld og jeg likte å legge meg ekstra tidlig bare for å få med meg dette. Mvh Yvonne Endret 4. november 2007 av yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå