Gå til innhold

Progesteronverdier?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Silja_*
Skrevet

Har etter x antall år med null uttelling begynt på den lange veien med utredning. Har fått tatt blodprøver for å måle progesteronverdier, og fikk resultatene i posten idag. Legekontoret har tatt helg, så jeg får ikke noen forklaring på dette før på mandag, og tenkte derfor at det kunne være noen erfarne hoder her inne som vet hva de prater om.

Progesteronverdi på 46 på dag 21...er det bra eller dårlig? Og hva forteller dette meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Frida*
Skrevet
Har etter x antall år med null uttelling begynt på den lange veien med utredning. Har fått tatt blodprøver for å måle progesteronverdier, og fikk resultatene i posten idag. Legekontoret har tatt helg, så jeg får ikke noen forklaring på dette før på mandag, og tenkte derfor at det kunne være noen erfarne hoder her inne som vet hva de prater om.

Progesteronverdi på 46 på dag 21...er det bra eller dårlig? Og hva forteller dette meg?

Jeg tror du har helt normale verdier.

Hormonlabben på Haukeland Sykehus opererer med disse referanseverdiene:

Follikelfase: < 3.6 nmol/L

Midtsyklus: 1.5 - 5.5 nmol/L

Tidlig lutealfase: 5.5 - 8.5 nmol/L

Midt lutealfase: 19.0 - 76.0 nmol/L

Sen lutealfase: 4.9 - 13.0 nmol/L

Postmenopausalt: <3.2 nmol/L

Lutealfasen er mellom eggløsning og neste menstruasjon. Ordbok:

Lutealfase: den siste delen av menstruasjonssyklus fra eggløsning til menstruasjonens start

Normalt er en syklus ca 28 dager, og man har eggløsning ca 14 dager før neste menstruasjon.

Det betyr at hvis du har en noenlunde normal sykluslengde, har du nok hatt eggløsning før dag 21. Du har altså tatt prøvene i lutelfasen, og en progresteronverdi på 46 i lutealfasen er helt fint.

Står det ikke referanseverdi på brevet du har fått? Ulike sykehus/laboratorier kan ha ulike referanseverdier (det som anses som normale verdier). Men forskjellene er nok ikke store.

Gjest *Frida*
Skrevet
Og hva forteller dette meg?

Høye progesteronverdier etter eggløsning viser vel at du har hatt eggløsning.

(NB: jeg er ingen lege!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...