Gå til innhold

Barneidrett, transport med bil og fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min som er 9 år skal spille kamp i helgen. Vi skal kjøre 12 mil og reise tidlig søndag morgen. Hvorfor må de spille kamp så langt vekk? Det er mange håndball lag i nærheten.

* Det er unødvendig forurensing. Har hørt om barn på omtrent samme alder som har tatt fly fra sør til nord for å spille cup. Hvilke holdninger skaper dette hos barn? Vi lærer barna om miljø, men teori og praksis er i konflikt.

* Jeg liker ikke å ha ansvar for andres barn når jeg kjører langt på glatte vinterveier. Jeg liker heller ikke at mine barn sitter på med andre på lange strrekninger og dårlig føre. Kjenner ikke deres kjøreferdigheter, kjørekultur og bilens trafikksikkerhet.

* Det blir dyrt.

* Barna gruer seg til å kjøre så langt.

Det forventes at barnet stiller opp hvis man ikke har en veldig god grunn. Grunnene over er ikke gode nok. Man ødelegger liksom for hele laget hvis man ikke stiller opp. Er det slik overalt? Kan man si at barnet bare kan delta på kamper i nærområdet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Finnmark
Skrevet

Joda, grunnene dine er greie de, men kanskje det er gode grunner til at kampene foregår mot lag langt unna? Jeg kan ikke tro at det er gjort med overlegg i forhold til tid og penger? har du spurt hvorfor det er sånn?

Uansett, her i Finnmark kunne ikke barna drevet idrett i serier hvis vi ikke ville sende dem avgårde på lange vinterveier, det er et valg foreldre og barn må ta.

Vil ikke ungene dine kjøre langt får de tenke på om de vil fortsette eller slutte, kanskje finne en annen idrett.

Velger de å fortsette får du stille deg disponibel til kjøring hver gang, så er du trygg.

Skrevet

Enten er man med 100% ellers får man slutte.

Kamper langt unna har nok en god begrunnelse fra kretsen. Ofte er det ikke mange nok lag i nærområdet til at man kan kjøre full serie, og da må man spille mot lag lenger unna. Jeg kommer fra bygde-Norge, og vi hadde mange kamper langt unna. Da jeg begynte med fotball var den lengste reisa 15 mil hver vei. Vi var 10 år, og reiste på kamp etter skoletid. Foreldre kjørte. Hørte ingen surmuling for det - vi syntes det var superstas å få reise så langt, vi, og spise middag ute!

Da vi ble eldre hadde vi stort sett alle kampene i høstserien (kretsserien) i nærmeste storby (18 mil unna). Siden vi da var blitt så gamle og deltok på dugnader, fikk vi satt opp buss til disse kampene. Foreldre, jevnaldrene gutter og andre supportere fyllte opp bussen, enten det var ukedag (natt) eller helg. Vi syntes aldri det var slitsomt, selv om vi reiste etter skoletid og var hjemme igjen på natta en gang. Det var stas, rett og slett, og foreldrene våre var stolte av oss som gjorde det så bra og kombinerte dette med skole og andre fritidsaktiviteter.

Gjest Sportsmor
Skrevet

Da bør du vel være glad for at hun ikke drive med langrenn, for da hadde du måtte kjøre land og strand rundt HELE vinterhalvåret.

Skrevet

Synes ikke 12 mil er så langt jeg da. Men det kommer kanskje litt ann på hva man er vant med... Gå det ikke tog/buss dit da?

men synes du det blir for mye kjøring /langt så får barnet ditt heller finne seg en annen idrett/hobby.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar.

Stemmer nok at det er på grunn av serien. Skjønner bare ikke at det er nødvendig å spille serie. Barna synes trening og lokle cuper er like morsomt. Det er ikke bare mine barn som ikke liker lange kjøreturer. Det gjelder vennene også. Datteren min og noen venninner vurderer faktisk å slutte på grunn av all kjøringen. Etter min mening hører ikke trening og bilkjøring sammen. Så mulig at vi dropper håndball, selv om hun synes selve spillet er kjempegøy og hun begynner å bli flink etter et år med trening. Vi får nok bytte ut ballen og organsisert idrett med skiturer og sykkelturer i nærmiljøet.

Håper miljøforurensing som følge av transport til idrettsarngementer blir satt på dagsordenen. Dette er i høyeste grad unødvendige utslipp av klimagasser.

Det ekskluderer også barn som kommer fra hjem som ikke har råd til bil. Kollektivtransport blir enda dyrere. I vårt tilfelle måtte vi byttet buss 3 ganger hver vei på søndag. I tillegg går det sjelden busser på søndager.

Skrevet

Er ikke dette noe dere kan ta opp, for eksempel på foreldremøte i klubben?

På den ene siden er det jo et poeng at barna får delta på mange arrangementer, men hvis det blir så voldsomt at flere vurderer å slutte pga mengden med kjøring, så er det jo ikke til det beste for laget heller. Vårt lag har bestemt seg for (i hvert fall inntil videre) å droppe cup'er som er for langt borte, selv om de har et bra opplegg, nettopp for at ikke kjøring, henting og logistikk skal "spise opp" engasjementet fullstendig. Nå er dette ganske små barn da, og vi holder til i Oslo, så det er kanskje litt mer å velge imellom her. Men likevel, hva med å høre litt med andre foreldre, og se om det er flere som er enige- og evt ta det derfra?

Skrevet

Jeg kan godt forstå at det er slitsomt for foreldre når deres små skal reise langt for å drive med sport.

Men jeg er evig takknemlig for at mine egne foreldre gadd å engasjere seg i mine idretter, som nettopp var håndball og langrenn. Jeg vet ikke hvor mange helger faren min var ute og reiste med lagene våre.

Personlig så vil jeg strukke meg langt for at mine barn skulle være aktive i idrettsmiljøer. Det er kjempesosialt, utviklende og ikke minst beskyttende mot fjortissfyll..

Barnet ditt er nå 9 år...hvis hun fortsetter med håndball, så vil det bare bli mer og mer reising. Lokale cup'er er ikke mye moro etterhvert.

Gjest Sportsmor
Skrevet

Bilkjøring og trening hører ikke sammen???

Min sønn blir kjørt 5 mil en vei bare for å komme på trening han. Buss går det ikke så her er det bilen som gjelder.

Vil bare legge til at min mor ikke hadde bil da jeg vokste opp. Men jeg fikk alltid sitte på med andre i de 7 årene jeg var aktiv i idretten. Dette innebar desverre at min mor ikke kunne være med hver gang og følge opp slik som hun hadde lyst til.

Og hvis du synes det er pes med all reisingen, smitter du dette over til barnet ditt som vil slutte med idretten fordi hun føler at hun er en byrde for deg.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at barn ikke har kunnet delta selv om foreldrene ikke hadde bil/lappen. De foreldrene ble rett og slett ikke satt opp på kjørelistene, men bidro litt ekstra i forbindelse med dugnader eller lignende. Og enkelte barn hadde ikke foreldre som var i stand til å stille opp, noe resten av foreldrene respekterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...