Gå til innhold

Klippe tuja nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For første gang i mitt liv eier jeg en hage. :) Vi må klippe noen tujaer som har fått vokse seg ekstremt høye. Kan vi gjøre dette nå, eller bør vi vente til våren igjen?

Skrevet

Du kan klippe tujaer akkuar når du måtte ønske. Men ikke klipp mer enn du hadde tenkt høyden skulle være, for når du klipper av toppen, vokser det ikke nytt skudd ut på toppen, hvis du skjønte... så ikke klipp høyden før treet har den høyden du vil at det skal ha.

Skrevet

Oj, det var godt du sa! :) Jeg hadde nok fort endt opp med å klippe for mye.

Skrevet

he he ja det er fort gjort det....

jeg sliter med fristelsen med vår tujahekk nå, den er så skjevvokst og ujevn, så jeg har lyst til å klippe de lengste for at det skal se penere ut. Men det er IKKE lurt, så jeg får nok bare leve med skjev hekk en stund......

ja ja de vokser fort da, de jeg satte ned i fjor høst har vokst nærmere en meter på ett år! :)

Skrevet

Når jeg ser etter, så er noen av tujaene for brede. Har du noe tips til hvordan jeg skal gå frem for å "slanke" noen av dem?

Skrevet
når du klipper av toppen, vokser det ikke nytt skudd ut på toppen

Det avhenger av type. En søyletuja vil oppføre seg slik du sier. En Brabant derimot, vil få flere stammer i form av grener som konkurrerer om å være leder. De blir ofte tettere og penere enn enstammede Brabanter.

Det viktigste er at de klippes slik at de får lys hele veien. Normalt vil det si at de må være bredere nede enn oppe.

Skrevet
Når jeg ser etter, så er noen av tujaene for brede. Har du noe tips til hvordan jeg skal gå frem for å "slanke" noen av dem?

Tuja bryter ikke på brune kvister. Det vil si at du bare kan klippe i det grønne hvis du vil at de skal vokse til igjen. Tujaer bør skiftes ut når de blir for grove i stammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...