Gå til innhold

Syltynne stakkars jenter som vil bli modeller

Anbefalte innlegg

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Det spiller ingen rolle for et ukritisk ungt publikum om Angelina Jolie blir eller ikke blir omtalt som spiseforstyrret, syk eller attpåtil stygt tynn, og evnt hvorfor hun er blitt så tynn, når hun fortsatt i overveiende stor grad fremstilles som verdens mest sexy i kombinasjon med syltynnheten sin. Angelina passer inn i en trend blant mange kjendisjenter. Hadde hun ikke gjort det, ville nok flere stemplet henne som stygt tynn, enn "veldig tynn, men fortsatt verdens mest sexy".

Å gå dramatisk ned i vekt kan ha mange årsaker. Jeg synes det likevel er påfallende mange kjendis-damer som er spinklere enn før. Nicole Kidman er et eksempel, og hun er såvidt meg bekjent ikke småbarnsmor. Et ungt publikum presenteres uansett med jenter som framstilles som idealer, uavhengig om de er ekstremt tynne eller ikke fullt så ekstremt tynne. De er uansett nesten alltid tynnere enn en normalvektig norsk jente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser hva du skriver, jeg sier bare at Agelina ble omtalt som verdens vakreste lenge før hun ble unormalt tynn. NÅ spekuleres det i om hun er syk.

Når Keira Knightley nå har blitt tynnere blir hun omtalt som syk og anorektisk, ikke som slående vakker og sexy. Det samme leser jeg om Nicole Richie da hun var på sitt tynneste, og Nicole Kidman likedan... jeg ser ikke noen steder at de blir omtalt som vakre i norske medier når de kommer under sin normale vekt og slik vi er vant til å se dem.

Det jeg hele tiden ser i norske medier er at de omtales som sykelig tynne så fort kragebena synes.

Personlig er jeg av den oppfatning at så sant ikke ribbena synes så er man helt normalt slank. Og selv om ribbena synes kan det godt være man er fullstendig frisk, men har en voldsom forbrenning.

Ja, det er mange som slanker seg tynne, men jeg tror allikevel at de fleste av de syltynne unge jentene er sånn helt naturlig rett og slett fordi de er unge. Og jeg blir provosert over at folk hele tiden skal sykeliggjøre det.

Ja, mange unge mennesker slanker seg uten å behøve det, men det er enda flere som burde slanket seg som ikke gjør det.

Gjest Jenna88
Skrevet
Hele serien er tragisk ekkel!

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=174174

Er dette underholdning? Er dette bra for så unge jenter? Er dette med på å forhindre spiseforstyrrelser?

Ja sier vel de som følger ivrig med, men dette er ikke bra i det hele tatt!

Hvem er dette programmet for?

Alle har ikke forutsetninger for å bli modeller, sånn er det bare.

Personlig anser jeg ikke "Top Model" som noen stor "synder". Greit nok, modellene er tynne, men de har i alle fall skinn på beina, i motsetning til mange catwalkmodeller.

Forøvrig synes jeg det er fint at modellbransjen har våknet opp på mange områder, og stiller vektkrav til modellene.

Men personlig har jeg ikke reagert veldig på Top Model, altså. Vil også gjerne presisere at mange modeller er pene, men det er ikke nødvendigvis de mest billedskjønne menneskene som får prøve seg som modeller. Jeg synes f.eks diverse skuespillere er penere enn mange modeller.

Jeg tror de fleste modellbyråer er ute etter modeller med særpreg, ikke blonde, søte, piker med orinære ansikter som "forsvinner i mengden". Jeg kjenner til en som har deltatt i Top Model, som er ganske pen, men har et relativt "vanlig utseende". Hun har faktisk uttalt at dette er et hinder for henne...

Skrevet

Jeg synes begrepet slanking er uheldig når man omtaler nødvendigheten av at unge overvektige får redusert fettprosenten sin.

Slanking er ikke noe unge mennesker i en voksefase burde sysle med, uavhengig av om de er overvektige eller normalvektige. Definisjonen på slanking er å under en periode innta mindre kalorier enn hva kroppen forbrenner, i den hensikt å gå ned i vekt. En kropp i vekst og utvikling trenger tilstrekkelig med kalorier. Men vi må få i oss kaloriene i form av næring, ikke unyttige matvarer som klusser med forbrenning og blodsukker. Årsaken til at mange unge idag blir tykke, skyldes ikke primært et større inntak mat. Kalori-inntaket vårt er ikke totalt sett større enn hva det var før fedmeepidemien bredte seg. Men vi spiser andre matvarer enn før. Nesten all ferdigmat har tilsetningsstoffer i seg i form av mye salt og sukker.

Aller mest legger vi på oss pga. en inaktiv livsstil. Et stor antall nordmenn har rapportert å gå mindre enn 10 minutter sammenhengende pr. dag.

Spiser man riktig mat i riktige mengder og er i nok aktivitet, er det for de fleste ikke nødvendig å slanke seg. Da vil kroppssammensetningen hos de fleste regulere seg selv.

Ett av mine poenger er at Top Model o.l. ikke har som hovedbudskap å være sunn, men derimot å være tynn. Vi ser i utgangspunktet tynne jenter trene og spise sunt for å bli enda tynnere. For de fleste jentene som ser på, oppfattes ikke treningen og kostholdet som en verdi i seg selv. Det er dessverre kun tynnheten som tilllegges verdi.

Og igjen; at media spekulerer i hvorvidt kjendisene har utviklet spiseforstyrrelser, blir ikke for allerede slankeopptatte jenter særlig relevant. Fordi slanking ikke handler om sunnhet i utgangspunktet, men om tynnhet. Sykelig tynne jenter er faktisk et ideal for mange, til tross for at folk via fornuften vet at idealet ikke er bra. Det er ikke sykdommen som er ønskelig, men resultatene av den i form av en tynn kropp.

Skrevet
Aller mest legger vi på oss pga. en inaktiv livsstil. Et stor antall nordmenn har rapportert å gå mindre enn 10 minutter sammenhengende pr. dag.

Spiser man riktig mat i riktige mengder og er i nok aktivitet, er det for de fleste ikke nødvendig å slanke seg. Da vil kroppssammensetningen hos de fleste regulere seg selv.

Ett av mine poenger er at Top Model o.l. ikke har som hovedbudskap å være sunn, men derimot å være tynn. Vi ser i utgangspunktet tynne jenter trene og spise sunt for å bli enda tynnere. For de fleste jentene som ser på, oppfattes ikke treningen og kostholdet som en verdi i seg selv. Det er dessverre kun tynnheten som tilllegges verdi.

Og igjen; at media spekulerer i hvorvidt kjendisene har utviklet spiseforstyrrelser, blir ikke for allerede slankeopptatte jenter særlig relevant. Fordi slanking ikke handler om sunnhet i utgangspunktet, men om tynnhet. Sykelig tynne jenter er faktisk et ideal for mange, til tross for at folk via fornuften vet at idealet ikke er bra. Det er ikke sykdommen som er ønskelig, men resultatene av den i form av en tynn kropp.

Pleier du å se på Top Model egentlig?

Der legges det ikke mye vekt på vekt og kosthold, men det nevnes vel i løpet av serien dersom noen prøver å hoppe over måltider eller leve på salat for ikke å legge på seg. Da får de beskjed om å spise. De lærer også at de skal trene og holde seg i form fordi sunnhet er pent. Det hjelper ikke å være tynn hvis man ikke ser frisk ut. De får også endel oppdrag hvor de må være sterke både fysisk og psykisk og dette vektlegges som egenskaper en modell faktisk må ha.

Ellers legges det vekt på allsidighet, kontakt med fotografen, litt skuespillerpresentasjoner og det å ta gode bilder.

Ja, vi legger på oss fordi vi sitter for mye stille, og ungene våre blir feite fordi de kjøres og hentes overalt.

I tillegg spiser vi feil. Fellesmiddagen er snart en saga blott, og det påstås at Grandiosa er det folk flest spiser mest av her i landet.

Så er det hamburgere og pommes frites, cola i bøtter og spann osv...

Jeg mener at dette er et MYE større problem for helsa til unge mennesker enn at noen få av dem får dårlig selvbilde og helse pga noen få tynne mennesker som jobber som modeller.

Er det farligere at noen få slanker seg for mye enn at en haug unge jenter og gutter spiser på seg diabetes. I think not.

Begge deler er et problem, men jeg synes fokuset på de tynne modellene tar litt av i forhold til fokuset på alle de som er skadelig overvektige.

Skrevet

Du sier at det ikke hjelper å være tynn, så lenge man ser syk ut. Men det er greit å være syk, så lenge man ser tilstrekkelig sunn ut? Eller så lenge man passer inn i "kleshenger"-størrelsene på catwalken? Tror du virkelig at alle de modeller som er så tynne at ribbein og hoftebein stikker ut, er slik av naturlige, medfødte årsaker? Et kjent moteshow fikk besøk av helsepersonell , hvorpå 30% av modellene ble sendt hjem pga. undervekt. Å være undervektig trenger ikke bety at man ser fysisk syk ut utover det å være svært tynn. Iallefall ikke med et dusin stylister som fresher opp en etter alle kunstens regler. Men kroppen går på sparebluss, immunforsvaret svekkes, man kan utvikle mangelsyksommer etc.

Noen få ja. Tror du de 2/3 av norske unge jenter, hvor 70% av disse ikke er overvektige, trives med sine stadige slankekurer? Med å hele tiden fokusere på å nå et mål mht. utseendet? Ser du det ikke som uheldig at såpass mange unge jenter i voksefasen stadig tilfører kroppen sin mindre energi enn den trenger?

Det spiller ingen rolle hvor få modeller som finnes, så lenge modellkroppen, verdens mest eksponerte kroppstype, blir et ideal for nesten alle.

En del av helseproblematikken til unge overvektige er jo nettopp den psykiske belastninga med å være så langt unna et urealistisk ideal. De psykososiale konsekvensene av overvekt kan være svært dramatiske. Nesten alle overvektige har et dårlig selvbilde fordi de overhodet ikke passer inn i egen eller andres mal på fysisk vellykket. Derfor kan man ikke kun ha fokus på kroppsfett og fysiske årsaker til at folk blir feite, når man skal diskutere overvekt. Man må også diskutere tynnhetsidealet.

Skrevet

Både overvekt og spiseforstyrrelser er store problemer. Hvorfor ikke innse det istedet for å krangle om hvilke av lidelsene som er verst. Spiseforstyrrelser er den vanligste psykiske lidelsen blandt unge kvinner i europa/vesten, unge blir utsatt for slankepress. Samtidig er folk mer overvektige og beveger seg mindre enn før. Begge deler er skadelig, og begge deler er problemer man må ta på alvor.

Skrevet

Amen, imli. Det blir feil å vurdere det ene opp mot det andre ift. alvorlighetsgrad. Men både slanking og overvekt er relatert til et konstruert ønske om å være tynnest mulig, dog på forskjellige måter.

Skrevet
Du sier at det ikke hjelper å være tynn, så lenge man ser syk ut. Men det er greit å være syk, så lenge man ser tilstrekkelig sunn ut? Eller så lenge man passer inn i "kleshenger"-størrelsene på catwalken? Tror du virkelig at alle de modeller som er så tynne at ribbein og hoftebein stikker ut, er slik av naturlige, medfødte årsaker? Et kjent moteshow fikk besøk av helsepersonell , hvorpå 30% av modellene ble sendt hjem pga. undervekt.

Å være undervektig behøver heller ikke bety at man er syk. Da jeg var i tenårene veide jeg 45kg på min 170cm høye kropp. Det feilte meg ingen ting og jeg spiste like mye som hvem som helst annen, og det jeg vil frem til er at dette er ganske vanlig når man er så ung. Jeg var ikke alene om å være så tynn for å si det sånn. Og mine unger har arvet dette fra både meg og sin far, han var også skrapmager til han kom opp i tjueårene. Den gangen vi vokste opp var det ikke noe som het spiseforstyrrelser, men jeg kan love at ungene mine har fått slengt det etter seg og blitt mistenkeliggjort pga sin smale kroppsbygning og høye forbrenning.

Noen få ja. Tror du de 2/3 av norske unge jenter, hvor 70% av disse ikke er overvektige, trives med sine stadige slankekurer? Med å hele tiden fokusere på å nå et mål mht. utseendet? Ser du det ikke som uheldig at såpass mange unge jenter i voksefasen stadig tilfører kroppen sin mindre energi enn den trenger?

Jeg ser ikke på det som noe større problem enn det er at minst like mange tilfører kroppen sin langt MER enn den trenger, noe som jeg påpekte tidligere kan og på sikt VÎL føre til diabetes2.

(Forskning har forøvrig vist at dersom man tilføres et minimum av energi i forhold til hva man MÅ ha så holder man seg friskere og lever lenger, uten at jeg vil anbefale det for ungdom i vekst).

Nå skal en hel foreldregenerasjon ta sin del av skylda for slankehysteriet til unge som vokser opp i dag. De ser på mor som hele tiden er på diett og som har foret opp ungene sine på mager- og lettprodukter fra fødselen av.

Det spiller ingen rolle hvor få modeller som finnes, så lenge modellkroppen, verdens mest eksponerte kroppstype, blir et ideal for nesten alle.

En del av helseproblematikken til unge overvektige er jo nettopp den psykiske belastninga med å være så langt unna et urealistisk ideal. De psykososiale konsekvensene av overvekt kan være svært dramatiske. Nesten alle overvektige har et dårlig selvbilde fordi de overhodet ikke passer inn i egen eller andres mal på fysisk vellykket. Derfor kan man ikke kun ha fokus på kroppsfett og fysiske årsaker til at folk blir feite, når man skal diskutere overvekt. Man må også diskutere tynnhetsidealet.

kroppsidealene er under forandring hele tiden. I dag er det å være tynn som er idealet.

For noen få tiår siden skulle modellene være formfullendte med hofter og pupper ála Marilyn Monroe. Du tror ikke all verdens flatbrystede jenter med den guttefasongen som i dag er moderne, led under det idealet som var den gangen?

Du har helt sikkert rett i at de fleste overvektige har lavt selvbilde pga sin manglende likhet med idealet, på samme måte som jeg og mine tynne medsøstre hadde dårlig selvbilde fordi vi stadig fikk kommentarer om at de hørte skranglingen i skjellettene våre lenge før de så oss komme osv osv...

De ekstremt tynne jentene som vokser opp i dag har sannsynligvis også den manglende selvtilliten pga manglende fasong og pupper som vi hadde da jeg var i den alderen. Det ser jeg på min datter og hennes venninner som har gjemt seg i store klær for å skjule sine "mangler". Og det til tross for at catwalkmodellene ser slik ut alle sammen.

Hadde folk, foreldre og tenåringer tatt ansvar for kostholdet og helsa si så ville vi kanskje ikke hatt denne diskusjonen engang.

Det er nå de siste årene når så mange er overvektige at hysteriet rundt de tynne modellene har kommet. Og hvem er det som hyler høyest om de "anorektiske" modellene? Jo nettopp de som har noen kilo for mye å dra på selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...