Gå til innhold

Syltynne stakkars jenter som vil bli modeller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nurse_*
Skrevet

Hele serien er tragisk ekkel!

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=174174

Er dette underholdning? Er dette bra for så unge jenter? Er dette med på å forhindre spiseforstyrrelser?

Ja sier vel de som følger ivrig med, men dette er ikke bra i det hele tatt!

Hvem er dette programmet for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er dette med på å forhindre spiseforstyrrelser?

Altså, ingenting ved modellbransjen er med på å forebygge spiseforstyrrelser, og det er nok heller ikke deres intensjon, derfor litt urelevant i denne sammenhengen.

Spørsmålet er jo om oppgavene de får går over en grense, og de gjør kanskje det i den norske modellverden. Men det er endel internasjonale produsenter og designere som bruker slike oppsiktsvekkende virkemidler i sin promotering.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Hvem er dette programmet for?

Jeg har ikke sett programmet...men det er til for moteinteresserte?

Det er en del av moteverdenen å posere som lik osv. Det høres kanskje skrekkelig ut men det er visst ganske vanlig i bransjen. Det hører med til slikt arbeid at modellene forventes å være tynne. Jeg synes det er merkelig om det ville ha kommet et politisk vedtak som sier at det er feil med et slikt program.

De som har lett for å utvikle spiseforstyrrelser finner alltids et annet program dersom dette ble fjernet. Tilgjengelig er også internett og parabol/kabel/satelitt som kan ta inn TV-kanaler fra hele verden.

Derfor har jeg egentlig lite til overs så store oppslag i media og blant politikere for denne saken.

Skrevet

Modellverdenen er som den er, og de som bruker modellene er som de er. Det vil ikke endre noe som helst at TV3 tar dette programmet av plakaten, eller får restriksjoner om hva de kan og ikke kan sende.

Det jentene i dette programmet skal igjennom er jo nettopp oppgaver av bl.a. denne typen, fordi de kan forvente at de vil få nettopp dette ute i den virkelige verden også. Og modellene der ute ER så unge, derfor er det ikke et yrke for en hvilken som helst syttenåring.

Jeg synes vi bør slutte å mene at alt mulig er så skummelt for norske barn og tenåringer. De skal tross alt lære å leve i den verden som faktisk er der ute, og å beskytte dem mot den med nebb og klør vil neppe gjøre dem veldig sterke og selvstendige.

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Det ER skummelt at skjønnhetstyranniet, som media i stor grad fronter, gir oss stadig flere barn og unge med et problematisk forhold til kropp og utseende. Verden blir som den blir fordi vi ikke trår på bremsen. Den har jo blitt såpass utseendefiksert bl.a. takket være programmer ala Top Model. Ved å fjerne programmer som dette gjør vi ikke barn en bjørnetjeneste. Derimot gir vi barn en større sjanse til å utvikle positive selvbilder.

Hvor selvstendig og sterkt er det egentlig å gå rundt med et selvbilde som styres av idealer man ikke slipper unna, bl.a. fordi modellseriene ruller på tv, og fordi ungdommer er sårbare mht. påvirkning.

Modellverdenen bør ikke få en særstilling ift. å kunne tillate seg ting som resten av samfunnet finner forkastelig og har dokumentert som skadelige. Særlig ikke fordi modellverdenen ikke er nevneverdig avslåret fra folks dagligliv. Når et såpass påvirkelig medie som tv serverer modellverdenen inn i stua til folk, blir ikke de ekstreme kravene til utseende noe kun modellene i Top Model må forholde seg til. Alle må forholde seg til disse kravene. Og mange unge mennesker gir etter for de.

Skrevet
Altså, ingenting ved modellbransjen er med på å forebygge spiseforstyrrelser, og det er nok heller ikke deres intensjon, derfor litt urelevant i denne sammenhengen.

Spørsmålet er jo om oppgavene de får går over en grense, og de gjør kanskje det i den norske modellverden. Men det er endel internasjonale produsenter og designere som bruker slike oppsiktsvekkende virkemidler i sin promotering.

:Nikke:

Skrevet

Nå ser ikke jeg på jentene i Top Model som sykelig tynne. De ser naturlig slanke ut, alle sammen.

Det som slår meg i dag er at det nesten har blitt det normale å være overvektig og at de få som er naturlig slanke/tynne får masse pes og mistanker om spiseforstyrrelser på seg.

Da jeg gikk på ungdomskolen for drøyt tretti år siden, hadde vi et par elever på skolen som var overvektige. (Jeg gikk på en av landets største skoler, bare for å belyse antallet elever) Ser du på ungdomskolene og videregående i dag, ser du at det er minst like mange overvektige, om ikke fler, enn det er tynne ungdommer. Dette synes jeg er skremmende, og minst like skremmende og helsefarlig som det motsatte.

Ja, samfunnet har blitt eksremt utseendefiksert, men modellverdenen er et resultat av dette, tror jeg, og ikke grunnen til det. Ellers skal vel tynnhetstyraniet i Hollywood kanskje ha sin del av æren for at det er blitt om å gjøre være så tynn og fasongløs som mulig.

Jeg tror også at alt er en kombinasjon av flere faktorer. Det har hersket så mye overvekt de siste årene, at det å være sunn har blitt ensbetydende med det å være tynn. Og så kan man nesten ikke bli tynn nok, som et resultat av dette. Det er en grunn til at unge mennesker tror de blir sunne av å spise så lite som mulig, holde seg langt unna ALT som heter fett og sukker, osv.

Vi har jo faktisk hatt en hel foreldregenerasjon nå som har foret opp ungene sine på lettprodukter, skummet melk osv for at de ikke skal få i seg fett... dette er et mangesidig problem, og vi som foreldre får starte med oss selv. Vi har også ansvar for å gi barna våre et godt selvbilde og gi dem et sunt syn på livet.

Skrevet

Hva med en mellomting...?

Jeg synes for øvrig ikke at flertallet av ungdomsskoleelevene er overvektige - synes det ser ut som om de fleste er slanke.

Selv om det er bra å ha en sunn livsstil og å være (forholdsvis - vi mennesker kommer jo i forskjellige fasonger) slank, betyr ikke dette at det er bra med det store utseendefokuset i dag. Det er ikke "normalt" å være overvektig, men det er ikke "normalt" å være sykelig tynn heller. Ikke rart at ungdom sliter med selvbildet, når reklamen og motebransjen viser klær for kvinnekropper som ikke en gang er i stand til å menstruere. Hvor naturlig er det?

Skrevet
Det ER skummelt at skjønnhetstyranniet, som media i stor grad fronter, gir oss stadig flere barn og unge med et problematisk forhold til kropp og utseende. Verden blir som den blir fordi vi ikke trår på bremsen. Den har jo blitt såpass utseendefiksert bl.a. takket være programmer ala Top Model. Ved å fjerne programmer som dette gjør vi ikke barn en bjørnetjeneste. Derimot gir vi barn en større sjanse til å utvikle positive selvbilder.

Hvor selvstendig og sterkt er det egentlig å gå rundt med et selvbilde som styres av idealer man ikke slipper unna, bl.a. fordi modellseriene ruller på tv, og fordi ungdommer er sårbare mht. påvirkning.

Modellverdenen bør ikke få en særstilling ift. å kunne tillate seg ting som resten av samfunnet finner forkastelig og har dokumentert som skadelige. Særlig ikke fordi modellverdenen ikke er nevneverdig avslåret fra folks dagligliv. Når et såpass påvirkelig medie som tv serverer modellverdenen inn i stua til folk, blir ikke de ekstreme kravene til utseende noe kun modellene i Top Model må forholde seg til. Alle må forholde seg til disse kravene. Og mange unge mennesker gir etter for de.

Helt klart!! Samtidig bør vi sensurere/forby Idol (hvor mange unge blir ikke ødelagt av denne mobbingen?), Cæsar og andre fordummende såpeserier, BigBrother og andre realityserier hvor deltagerne eksponerer seg selv for omverdenen, alle filmer med for høyt innhold av vold og/eller sex (farlig må vite), alle nyhetssendinger (mye skummelt ute i verden vi bør skjermes for), barne-tv uten pepagogisk innhold (man kan jo ikke bare ha det gøy) og sportssendingene (bare dop og penger)...

Skrevet

Det løses enkelt, Frey. NRK1 ;)

Jeg stemmer for å legge ned alle de andre kanalene.

Skrevet (endret)

Masse sport på NRK1 da!

Endret av Frey
Skrevet
Helt klart!! Samtidig bør vi sensurere/forby Idol (hvor mange unge blir ikke ødelagt av denne mobbingen?), Cæsar og andre fordummende såpeserier, BigBrother og andre realityserier hvor deltagerne eksponerer seg selv for omverdenen, alle filmer med for høyt innhold av vold og/eller sex (farlig må vite), alle nyhetssendinger (mye skummelt ute i verden vi bør skjermes for), barne-tv uten pepagogisk innhold (man kan jo ikke bare ha det gøy) og sportssendingene (bare dop og penger)...

Målsettingen er ikke å totalbeskytte unge mennesker fra realiteter vedr. virkeligheten, som krig, doping og vold. Om du leser dette ut av innleggene i denne tråden, må du lese de på nytt. Målsettingen bør være å skåne unge fra framstillinger og idealer vi faktisk vet har direkte negativ effekt på utviklingen av barns selvbilde.

Top Model går kun på utseende. Har man ikke det rette utseendet blir man diskvalifisert. Idol fokuserer ikke bare på utseende, men også prestasjoner, i år er det f.eks. flere deltagere enn noensinne som ikke har et typisk kjendis-ytre. Idol har ingen mal på hvordan deltagerne skal se ut eller hvordan de skal låte. Det var både overvektige og folk over 30 som fikk delta i år. Men Top Model kjører stram linje mht. snevre kriterier.

Ellers synes jeg de andre sammenligningene du kommer med blir for fjasete.

Nyhetssendingene er ikke utformet på en slik måte at unges selvbilde tar direkte skade. Blir de presentert med ubehageligheter går det hovedsakelig ut på andre menneskers lidelse, og dette gjør vel helst sitt til at unge blir mer solidariske. Om skjønnhetsidealene mottar kritikk i media, er det hovedsakelig via nyheter og debattprogrammer, ergo har nyhetene en viktig funksjon mht. å videreformidle kritisk tenkning hos unge. Barne-tv med pedagogisk innhold har jeg til gode å komme over dokumentasjon om at fører til psykisk sykdom hos unge. Det samme med sportsnyhetene, som riktignok tar for seg doping-saker, men da alltid med kritisk søkelys.

Skrevet

Masse sport på NRK1 da!

Hiv ut tv`n :popcorn:

Skrevet

Kjære deg vilja, at det er utseende som spiller hovedrollen i modellverdenen bør ikke komme som et sjokk for noen, men det er faktisk ikke bare utseende som teller. Modellene gjør en jobb som er relativt fysisk krevende.

Det lille jeg har sett av disse programmene synes jeg ikke oppfordrer til spiseforstyrrelser eller nedgraderer jentene. Tvert i mot egentlig: det oppfordres til å spise sunt og trene, jenter som er for tynne får hele tiden oppfordringer til å spise bedre, og samtidig gir det et greit innblikk i hva som forventes i dette yrket - hvorfor man skal skjermes for hvordan modellyrket er men ikke skjermes for vold osv er meg dog ganske uforståelig. Kanskje du kan gi meg et godt svar på det?

Skrevet

Dette er slettes ikke noe sjokk for verken meg eller andre at utseende er viktig når man satser på modellkarriere. Det som er sjokkerende er at et økende antall norske ungdommer utvikler et problematisk forhold til kropp og utseende, særlig fordi media i større grad prioriterer fokus på utseende i reportasjer og sendinger til tross for at vi vet hvilke effekter dette har. Det er et lineært forhold her. Dette er det tragiske. Og modellyrket har et par kriterier: utseende og en arbeidssom/føyelig personlighet. Det stilles overhode ikke andre kriterier. Det er ganske snevre definisjonsgrunnlag for å i både egne og andres øyne bli idealisert som et vellykket menneske, synes du ikke?

Selvbilde er èn ting. Frykt for vold og krig noe ganske annet. Uten et godt selvbilde blir vi ulykkelige mennesker. Utseendefikseringen medfører at unge identifiserer det å være vellykket og tilfreds med å være pen og ha en slank kropp. Filmene, såpeseriene, Idol og nyhetene er i det minste mer differensierte. Der er det sjelden nok å være slank.

For et par år siden så jeg en modellserie på TV Norge, fra Storbritannia. Der ble det gjort til et spenningsmoment hvor mange gram et par av jentene klarte å gå ned til neste episode. Ei jente jogget rundt med et molefunkent ansiktsuttrykk. Er det dette du definerer som "relativt fysisk krevende"? For dette er situasjonen for mange modeller.

Skrevet

Jeg registrerer at du tydeligvis ikke vet hva du snakker om. Eller tror du det er "a walk in the park" å stå i 20 minus i badedrakt og holde vanskelige og unaturlige poseringer så lenge som det passer fotografen? Eller å bade i ballkjole i kaldt vann samtidig som det ser pent ut?

Og du kan da i anstendighetens navn ikke kritisere dette tv-programmet for noe som har foregått i et annet program?

Modellyrket er et yrke som står som en drøm for mange unge jenter. Det må da være bedre at de ser hva som faktisk foregår enn at de bare ser glansbildene på trykk i et blad? Du tror kanskje at selvbildene blir bedre av bare å se det ferdige produktet på trykk uten at man har noen som helst forståelse for hva som må til for å få til dette resultatet?

Skrevet

Frey: Jeg vet nok hva jeg snakker om når jeg refererer til det faktum at en del av hverdagen til en modell, er å holde seg slank. Og da må det oftest trening til. Fotosessions i 20 minusgrader med bikini er ikke daglig kost for noen modell. Unaturlige poseringer, samt timer i sminkestolen, vil også være en smal sak sammenlignet med hva de fleste andre yrker her i verden krever av både utdannelse og arbeidsinnsats.

Top Model kjører samme konsept som de fleste modell-serier, det blir i så måte helt fair å kommentere tilsvarende serier, også de produsert i andre land. Du sammenligner selv Top Model med sportsnyhetene på NRK 1. Hvor er sammenligningsgrunnlaget der, i anstendighetens navn? :P

Det er en grunn til at modellyrket anses som en drøm blant mange jenter. Og drømmen skapes og vedlikeholdes av stadige serier ala Top Model. Modell-livet er i så måte den ultimate annerkjennelse på at man ser bra ut. Hvorfor skal vi ha serier som får jenter til å drømme om fokus på utseendet, og lite annet? Hvor mange av de jentene som ser på Top Model o.l., når egentlig opp til modelldrømmen? Hva skjer med de som får drømmen sin knust fordi de har en kraftig benbygning, eller skjev nese? Det er ikke kun de med gode sjanser for å bli modell, som ser på Top Model. Og for disse, hvilket vil være det overveiende flertall, vil det spille liten rolle å få kunnskaper om at glansbildene ikke kommer av seg selv. Hovedkriterier er fremdeles utseende, og der kommer de fleste jenter til kort mht. modellkrav.

At du ikke erkjenner den negative effekten slike serier har på unge mennesker, er uforståelig.

Skrevet

Modellyrket har vært en ungpikedrøm så lenge jeg har levd, og jeg har levd i snart femti år. Det er ikke noe nytt i dag, og modellene gjennom tidene har alltid hatt utseender som ikke har vært oppnåelig for alle. Sånn er livet - alle kan ikke oppnå alt. Vi må alle lære oss hvor vi har våre begrensninger, og finne ut hvor vi har våre styrker, og så jobbe utifra det og med det vi har.

Skrevet

Et lite tillegg: I dag er det overvekt som er det største problemet blant folk i den vestlige verden, og i takt med overvekten har det negative fokuset på tynne modeller tatt helt overhånd.

Skrevet

Jeg registrerer at også ironi er ukjent for deg..

Jeg kan forøvrig nevne en drøss med yrker som er mindre fysisk krevende med samme utdanningsnivå om du mener dette er relevant. Noen yrker ekskluderer på utseende, noen på fysikk og atter andre på utdanningsnivå. Jeg skjønner ikke hvorfor det er verre å ekskludere etter utseende enn etter intelligens f eks. Tror du det er bedre for et selvbilde å få beskjed om at man er dum kontra ikke har modellutseende? Eller at man er talentløs?

Poenget mitt er at om man kritiserer et program av den typen så må det jo gjelde andre slike programmer også. For en som har som sitt store mål å bli sangstjerne er det verre å høre at stemmen ikke holder mål enn at utseendet ikke holder reklamenivå.

Men så lenge man ikke kritiserer noens utseende kan man kritisere hva som helst annet vel?..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...