Gå til innhold

Hvilken vei danser dama?

Hvilken vei danser dama?  

41 stemmer

1. 1. Hvilken vei danser dama?

• Mot klokka
      15
    • Med klokka
      16
    • Den veien jeg vil hun skal danse
      10

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nevropsykologi er greia mi, og jeg må si meg enig i hun som sa at dette er tvilsom populærpsykologi.

Det er forskjellig persepsjon som gjør at det ser ut som om dama svinger til høyre og venstre. Men persepsjon er ikke styrt av at man veksler mellom høyre og venstre hemisfære.

Grovt sett kan man si at venstre hjernehalvdel styrer språk og høyre styrer viseouspatiale evner. Dermed er også majoriteten av menneskene "venstrestyrt", selv om jeg aldri har forstått hvorfor mange er så opptatt av dette..

Det er mulig at nevropsykologi er greia di, men jeg trodde nevropsykologer klarte å stave et så faglig viktig ord som visuospatial riktig.

Jeg er enig med deg i at persepsjonen ikke er styrt av den enkeltes veksling mellom høyre og venstre hjernehalvdel. Derimot er persepsjonen (i tillegg til innlærte "sannheter") styrt av blant annet hjernens evne til å forstå og tolke lyd og/eller visuelle inntrykk, deriblant å plassere hvor lydkilder (audiospatialt) eller visuelle objekter (visuospatialt) befinner seg i rommet og hvordan de (tilsynelatende) beveger seg.

Du kan gjerne fortelle meg (som du prøver på ovenfor) at menneskets persepsjon og kognisjon er uavhengig av hvordan hjernens to halvdeler samvirker, men jeg tror ikke et øyeblikk på deg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er klart mennesker ikke er styrt mest av den ene eller den andre halvdelen i hjernen. Det er forskjellige funksjoner i de forskjellige halvdelene og man kan derfor mulig si at den ene styrer mer enn den andre, det avhenger selvsakt av oppgavene.

Som det blir sakt over styres språk av venstre halvdel, og derfor er mennesker generellt "oftere" styrt av den halvdelen, fordi vi inngår så mye i språk, men man kan ikke si at den ene halvdelen dominerer sånn generellt. Er man mer kunstnerisk eller mer logisk har dette ikke noe med hvilke halvdeler av hjernen som dominerer så enkelt er det. De dominerer bare under de spesifikke oppgavene og har ingen innvirkning på hvilke oppgaver man inngår mest i.

Enklet og greit, dere kan diskutere og tro så mye dere vil, men har man studert dette litt vet man at det på ingen måte er slik hjernen fungerer.

Og ja, jeg er dyslektiker så om det er skrivefeil her kan jeg faktisk studere nevralkognisjon for det. (jeg er ikke samme gjest som over dog)

Skrevet

Siste gjest:

Det er åpenbart at du og gjesten lenger opp ikke er samme person.

Slik jeg leser det har dere også ulike oppfatning og forståelse av problemstillinga.

Jeg har aldri påstått at vi mennesker er generelt dominert av enten den ene eller den andre hjernehavdelen. Det jeg sier er at vi bruker forskjellige områder i hjernen når vi oppfatter og tolker bilder (og lyd og språk), og dermed tolker vi forskjellig.

Hvordan de elektriske signalene går kan jeg ikke forklare, men jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at den menneskelige hjerne ikke klarer å håndtere informasjon til/fra begge halvdeler samtidig?

(Og det er ikke det samme som at den ene halven dominerer. Det er heller som en PC som starter og stopper prosesser etter behov for å fungere optimalt.)

Skrevet

Men jeg klarer få ho til å snurre hvilken vei jeg vil. :sjarmor:

Skrevet

Snurret med klokka med en gang, men det var ikke vanskelig å snu henne

Skrevet
Snurret med klokka med en gang, men det var ikke vanskelig å snu henne

Hos meg også Tex :)

Det er et visuelt stikkord som låser rotasjonen motsols, nemlig skyggen av den foten som hun har i luften. Den beveger seg fra venstre mot høyre i nederste kant. Men hvis man kan se bort fra den, så er det ganske lett å få figuren til å spinne begge veier.

Om jeg kunne ha stemt skulle jeg ha krysset av for nederste alternativet som er Snurrer den veien jeg vil.

Skrevet
Siste gjest:

Det er åpenbart at du og gjesten lenger opp ikke er samme person.

Slik jeg leser det har dere også ulike oppfatning og forståelse av problemstillinga.

Jeg har aldri påstått at vi mennesker er generelt dominert av enten den ene eller den andre hjernehavdelen. Det jeg sier er at vi bruker forskjellige områder i hjernen når vi oppfatter og tolker bilder (og lyd og språk), og dermed tolker vi forskjellig.

Hvordan de elektriske signalene går kan jeg ikke forklare, men jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at den menneskelige hjerne ikke klarer å håndtere informasjon til/fra begge halvdeler samtidig?(Og det er ikke det samme som at den ene halven dominerer. Det er heller som en PC som starter og stopper prosesser etter behov for å fungere optimalt.)

Synes du har sagt flere steder at man enten er høyrestyrt eller venstrestyrt avhengig av hvordan man ser bildet. Men det kan jo være at jeg har oppfattet deg feil, eller at du har uttrykt det klumsete.

Hvis den menneskelige hjerne ikke hadde klart å håndtere informasjon fra begge halvdeler samtidig, så hadde ingen av oss klart å gå og snakke samtidig ;) Og selvsagt er persepsjon og kognisjon styrt av begge hemisfærer, det er liksom det hjernen gjør.....

En PC er slettes ikke en god sammenlikning av hjernen.

Og ja, jeg har dysleksi.

Gjest Silmarill
Skrevet
Som sagt så har jeg studert form veldig mye, å det som skjer med sånne greier som det der er at hjernen prøver å finne en løsning på noe den ikke helt skjønner så mye av (dvs en form som ikke har lys eller skygge) så da løsærn det på den måten den føler er mest logisk og behaglig, å det er vel derfor det er et stort flertall som velger at figuren spinner mot samme side.

Min bror sier det samme som deg (han som også maler og tegner) - men min eks.svoger (legefreak/nevrolog) sier det som Reven sier!

Så jeg har sett denne snurredama før ;) Hva som er riktig vet jeg ikke! :vetikke:

Men svaret kan helt klart diskuteres....leeeenge :skravle:

Begge forklaringene er like "bra" både Reven sin og Yme sin forklaring - Stiller meg helt nøytral da jeg er GRØNN på det området (ja, det området også ;))

-----

Det jeg syns er artig med "dansedama" er at jeg kan få den til å snurre begge veier om jeg vil! Motsatt vei av det jeg ser ved første øyekast.

Om det er høyre eller venstre hjernehalvdel eller om det er skyggen som gjør at det går, spiller ingen rolle for meg!

Det eneste jeg vet sikkert er at den kan snurre begge veier om jeg vil, så derfor krysset jeg av for nederste alternativet - og det er ihvertfall riktig uansett årsaken til det! :regn:

En vakker dag skal du få et kjeeempeflott bilde av meg... Ikke gratis seffklart. Du skal få det til vennepris, da... nemlig 50% mer enn det det vanligvis koster :P

:rødme: Så generøst av deg Yme, 50% mer enn det vanligvis koster er bare sååååå.....hmmmm :kjefte:

Jeg tror du er en lommetjuv som forteller grisevitser på bar :fnise:

Skrevet

Begge forklaringene er like "bra" både Reven sin og Yme sin forklaring - Stiller meg helt nøytral da jeg er GRØNN på det området (ja, det området også ;))

Men er ikke du psykolog..? Da er du vel ikke helt grønn på dette?

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Men er ikke du psykolog..? Da er du vel ikke helt grønn på dette?

Selvom jeg har jobbet som barnepsykolog så har jeg uansett ikke noe fasitsvar på om det er hjernen eller om det er selve tegningen som er årsaken ;)

Nei, jeg er ikke GRØNN på det området som gjelder psykologi - tar tilbake det da! Men uansett som sagt så kan det ene svaret være like "bra" som det andre!

Jeg heller faktisk mere mot det Reven skriver, men som jeg også skrev så kan svaret diskuteres!

:rope: Gjentar for ernte gang at jeg ikke jobber som det nå, jeg jobber nå med DYR på en dyreklinikk! :)

Mitt yrke er dyrepleier, og det har jeg sagt maaaange ganger før!

Men, takk for at du husket det :klemmer:

Endret av Silmarill
Skrevet
Jeg tror du er en lommetjuv som forteller grisevitser på bar :fnise:

:hoho: For et utsagn :ler:

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skulle skrive et innlegg om at den damen snurrer mot klokken uansett hva jeg gjør men da jeg tiltet hodet sidelengs så snudde hun. Og snudde og snudde og snudde. Det samme gjør hun hvis jeg tilter til høyre.

Så nå er jeg groggy i hodet og litt forvirret.

Skrevet
En PC er slettes ikke en god sammenlikning av hjernen.

Det kommer an på hva du skal sammenligne.

En PC er stokk dum, og gjør bare det vi ber den om å gjøre. Altså stikk motsatt av hjernen.

Det som skjer inni PCen og hjernen kan imidlertid godt sammenlignes. Elektriske signaler går lynkjapt fra sted til sted, kodes, dekodes, tolkes og settes i handling.

Antallet "veger, kryss og busser" er uendelig mye større i hjernen enn i PCen, men det er også informasjonsmengden som blir behandlet. Disse elektriske signalene må slippes fram i rett rekkefølge for ikke å kortslutte hverandre.

En gang i tida var det slik at en PC kjørte en og en prosess. Dersom en ressurskrevende prosess ble starta, ble alle andre prosesser satt på vent. Slik er det ikke lenger. Nå blir prosessene kjørt om hverandre og samtidig, men oppdelt i ørsmå brokker slik at det for brukeren virker som alle prosessene kjører uavbrutt.

Hvor inspirasjonen kom fra? Den menneskelige hjerne. Hvor ellers?

Gjest Silmarill
Skrevet
Jeg skulle skrive et innlegg om at den damen snurrer mot klokken uansett hva jeg gjør men da jeg tiltet hodet sidelengs så snudde hun. Og snudde og snudde og snudde. Det samme gjør hun hvis jeg tilter til høyre.

Så nå er jeg groggy i hodet og litt forvirret.

Da må du krysse av for siste alternativet ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Når jeg kniper igjen et og et øye og myser med det åpne øyet danser hun motsatt vei et par runder - snur og danser en runde mot klokken - snur danser med klokken et par runder --- etc.

Gjest Silmarill
Skrevet
Vedlegg fjernet, se reglene.

Tabby, mod

Hvorfor? Dette ligger jo ute på nettet fra før i hopetall??

Er det copyright på dansedama i vedlegg, men ikke i avatar??

:klø:

Gjest Silmarill
Skrevet
Hvorfor? Dette ligger jo ute på nettet fra før i hopetall??

Er det copyright på dansedama i vedlegg, men ikke i avatar??

:klø:

*dytter* Hvorfor?

Skrevet

Hun danser med klokka uansett hva jeg gjør. Holder på å bli tullete av å se på henne!

Skrevet

Hvordan de elektriske signalene går kan jeg ikke forklare, men jeg tar ikke munnen for full når jeg sier at den menneskelige hjerne ikke klarer å håndtere informasjon til/fra begge halvdeler samtidig?

Det er artikkelen som viser at man kan dra sluttninger om å være dominert av en havldel mer generellt og viser til hvilke egenskaper man da er innehavere av. Det er derfor jeg sier at dette er feil. Den menneskelige hjerne klarer fint å håndtere informasjon fra begge halvdelene samtidig, noe den alltid gjør men den ene er kanskje dominerende innen en oppgave. Men begge er altid aktive samtidig. Det kan variere hvilken havldel som er dominerende, ved språk for eksempel har 90% av den høyrehende befolkning dominerende venstrehalvdel, men høyre halvdel er også med i språkprosessen underveis likevel. Ved syn er særlig bege halvdelene aktive samtidig. Lukker man et øye vil begge halvdeler få informasjonen likevel, samtidig.

Så jo det er nok sannt at den ene siden er dominerende innen en spesifikk oppgave, men artikkelen leder til at man kan være mer "styrt" av den ene havldelen og det er det jeg reagerer på. Hvilken halvdel som er dominerende innen en oppgave sier ikke noe om hvilke havldel som mer generellt er dominerende, og man kan ikke dra sluttning om at man da er mer logisk/analytisk eller mer emosjonell/kunstnerisk.

Hvor vidt man tolker forskjellig ut i fra hvilken halvdel man er dominert av ved SYN vet jeg ikke. Dette er i alle fall ikke gjeldende for språk. Ved språk oppfatter man nøyaktig det samme om man er dominert av høyre elle venstre havldel, men jeg skal ikke uttale meg om synsillusjoner for det kan jeg lite om. Jeg finner det likevel vanskelig å tro ut i fra annen kunnskap om hjernen at man tolker forskjellig ut i fra hvilken havldel som er dominerende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...