Gå til innhold

Hvilken vei danser dama?

Hvilken vei danser dama?  

41 stemmer

1. 1. Hvilken vei danser dama?

• Mot klokka
      15
    • Med klokka
      16
    • Den veien jeg vil hun skal danse
      10

Fremhevede innlegg

Gjest Silmarill
Skrevet
Hvilken vei dama snurrer er avhengig av hvilken hjernehalvdel du bruker når du ser på henne, akkurat som Silmarill sier.

Der er derfor det i utgangspunktet ser ut som begge damene (i denne og den andre tråden) danser samme veien, sjøl om de er speilbilder av hverandre.

"Korrekt" svar er derfor at du kan bestemme sjøl hvilken vei hun snurrer, men det er mye mulig at du må trene ei stund på det.

Jeg bare ELSKER DEG NÅ :hoppe:

:klemmer:

Hurra, hurra, hurra for Reven og meg :juhu: :danser::danse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nix.

Dette har med persepsjon å gjøre: Hva du oppfatter og tolker.

Bildet er jo ikke egentlig tredimensjonalt, men 34 todimensjonale bilder (som spilles av med ca 34 bilder i sekundet mot normalt 24 bilder i sekundet på film) som vi tolker som ei tredimensjonal snurrende dame.

Noen tolker bildet slik at hun står vendt med ansiktet mot dem når animasjonen starter. Andre tolker det som hun står med ryggen til.

Akkurat slik blir det med retningen også.

Det er kort og godt en optisk illusjon, og hvilken vei vi opplever at hun snur er avhengige av om vi persiperer helhet eller detaljer.

Det er lettest å se dette dersom vi ser på begge animasjonene samtidig. De ER speilbilder av hverandre, men i utgangspunktet ser det un som begge roterer samme vei.

Se litt mer på dem, så roterer de motsatt av hverandre, og enda litt til, så kan du snu dem som du vil.

Morsomt, spør du meg. :fnise:

Skrevet (endret)

Feil, feil, feil!

Se på skyggen ved føttene.

Her snurrer figuren i motsatt retning av klokka

http://i120.photobucket.com/albums/o192/yhme/motklokka-1.jpg

Mens her snurrer den i samme retning som klokka

http://i120.photobucket.com/albums/o192/yhme/medklokka-1.jpg

Du ser bare skyggen av den ustrakte foten hennes når den peker vekk fra deg. Dvs. når klokka er 12. Om skyggen først viser seg på høyre side av skjermen din så spinner figuren mot klokka.

Om du ser skyggen av den utstrakte foten på venstre siden, så spinner figuren med klokka.

Figuren er lagd i et 3D program, om hu er lagd med slagskygge. Slagskyggen viser hvilken vei hu spinner.

Jeg har riktig fordi jeg har størst pikk!

Endret av Yme
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Det er kort og godt en optisk illusjon, og hvilken vei vi opplever at hun snur er avhengige av om vi persiperer helhet eller detaljer.

Kan du utdype dette litt? Lurer på hva som utgjør detaljene i motsetning til helheten.

Skrevet

Den "fysiske" bevegelsen i den originale bildefila går mot venstre.

I den speilvendte bildefila er det omvendt.

Likevel oppfatter vi dem som like, som om rotasjonen går den samme veien. Noen oppfatter at hun snurrer mot klokka (visstnok flertallet), andre at hun snurrer medurs, og etter hvert kan alle lære seg å "snu" henne.

Slagskyggen er der, og den er en del av illusjonen, men forklaringen din forklarer ikke hvorfor folk persiperer rotasjon i forskjellig retning i samme bilde.

Skrevet (endret)
Den "fysiske" bevegelsen i den originale bildefila går mot venstre.

I den speilvendte bildefila er det omvendt.

Likevel oppfatter vi dem som like, som om rotasjonen går den samme veien. Noen oppfatter at hun snurrer mot klokka (visstnok flertallet), andre at hun snurrer medurs, og etter hvert kan alle lære seg å "snu" henne.

Slagskyggen er der, og den er en del av illusjonen, men forklaringen din forklarer ikke hvorfor folk persiperer rotasjon i forskjellig retning i samme bilde.

Folk ser det forskjellig fordi hjernen vår ikke er i stand til å tolk former som ikke har lys eller skygge. Formen ser helt flat ut, å dermed må hjernen bare gjette seg fram til vilken vei den snurrer. Det er derfor man kan snu den. Jeg forstår ikke helt hvordan noen kan ha målt at folk som er mer aktive med den ene halvsiden av hjernen ser at den snurrer en aan vei, enn de som bruker den andre hjernedelen mer. Syns nesten du burde finne no bra dokumentasjon på HVORDAN de har målt det der, egentlig, fordi det fins ikke et snev av logikk i det hehe

PS. På avataren din går figuren mot høyre. Jeg veit ikke om det er den orginale fila eller ikke, da :)

Endret av Yme
Gjest Nedfall
Skrevet
Med klokka selvsagt. ?

Hvorfor skulle jeg svare motsatt ? :klø:

Idag går hun mot klokka.. :klø:

Skrevet
Kan du utdype dette litt? Lurer på hva som utgjør detaljene i motsetning til helheten.

Jeg klarer ikke å gi deg noe fullgodt svar, for nevropsykologi er ikke greia mi. Jeg er tross alt bare en 3/4-studert røver i kommunikasjon.

Du finner litt mer om temaet her.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Idag går hun mot klokka.. :klø:

Fordi i dag er din venstre halvdel mest i sving vel :kys_2:

-----

Reven forklarer jo og utdyper det som er tilfelle her- hun gir jo svaret!

Svaret er liksom feil det eller? Leksikon juger, fasiten juger Huff :klaske: (noen må ha det inn i både høyre og venstre halvdel)

Hvem vei danser jeg da? ----> :danser:

Høyre, venstre, opp, ned, bortover, på skrå eller rundt og rundt?

PS! til Yme - jeg er ikke ferdig med å se på tegningen din :)

Endret av Silmarill
Skrevet (endret)
PS! til Yme - jeg er ikke ferdig med å se på tegningen din :)

Det var jo ikke akkurat et teknisk mesterverk da, så det er jo ikkeno å studere, egentlig :P

Hver gang jeg ser avataren til reven (å ser bortifra slagskyggen) så ser jeg at den spinner motsatt av klokka, men utifra det jeg har lært om form og sånne ting, så har ikke det noe med om man bruker høyre eller venstre hjerndel mest. Om det var en aan figur, så ville den muligens snurra en aan vei... Det kommer rett og slett bare ann på hva hjernen syns er mest harmonisk. Jeg har studert sånt i ganske mange år(det er en veldig stor del av kunststudiet), så det er ikke noe jeg bare finner på.

Lurer litt på om de som har forska på den spinnedama der legger litt mer i det enn det som egentlig er der.

Nå logger jeg meg ut av forumet litt, da jeg blir pent nødt til å levle wizarden min litt! I hjertet mitt vil jeg altid være en nerd.

Endret av Yme
Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Det var jo ikke akkurat et teknisk mesterverk da, så det er jo ikkeno å studere, egentlig :P

Dette er det fineste jeg har sett du har gjort da....ikke vær så beskjeden da :fnise:

Disse skissene er finere enn det jeg noen gang klarer å tegne... :sjenert:

Dessuten det du virkelig tar deg tid med og er flid med er kunstverk i høy klasse i mine øyne - det vet du! :-D

Nå logger jeg meg ut av forumet litt, da jeg blir pent nødt til å levle wizarden min litt! I hjertet mitt vil jeg altid være en nerd.

I :hjerte: mitt vil du alltid være en Yme med Blomster, sol og sommerfuglsæd, fordi alle trenger en Yme! ;)

Jeg danser til høyre her: :danser:

Her danser jeg til venstre: :danser:

Gjet hvem vei jeg danser nå da? :danser:

--

Reven har lagt ut en link om danseddokka, men her er en annen link+ en ny link du/dere kan trykke på :)

http://www.abcnyheter.no/node/53726

Min hjerne er venstrestyrt *til orientering'

Endret av Silmarill
Skrevet

Men hva betyr det hvis man ikke klarer å få figuren til å danse den andre veien=? Er det ikke noe håp for meg? :grine:

Skrevet (endret)

Det betyr ganske enkelt at den ene hjernehalvdelen din dominerer din måte å oppfatte dette bildet på.

Hvis du ser skrått på bildet eller justerer vinkelen på skjermen klarer du det kanskje?

Endret av Reven
Skrevet
Jeg klarer ikke å gi deg noe fullgodt svar, for nevropsykologi er ikke greia mi. Jeg er tross alt bare en 3/4-studert røver i kommunikasjon.

Du finner litt mer om temaet her.

Nevropsykologi er greia mi, og jeg må si meg enig i hun som sa at dette er tvilsom populærpsykologi.

Det er forskjellig persepsjon som gjør at det ser ut som om dama svinger til høyre og venstre. Men persepsjon er ikke styrt av at man veksler mellom høyre og venstre hemisfære.

Grovt sett kan man si at venstre hjernehalvdel styrer språk og høyre styrer viseouspatiale evner. Dermed er også majoriteten av menneskene "venstrestyrt", selv om jeg aldri har forstått hvorfor mange er så opptatt av dette..

Skrevet

:juhu: Jeg klarte å snu dama når jeg snudde laptoppen litt rundt!!!

Skrevet
Dette er det fineste jeg har sett du har gjort da....ikke vær så beskjeden da :fnise:

Disse skissene er finere enn det jeg noen gang klarer å tegne... :sjenert:

Dessuten det du virkelig tar deg tid med og er flid med er kunstverk i høy klasse i mine øyne - det vet du! :-D

I :hjerte: mitt vil du alltid være en Yme med Blomster, sol og sommerfuglsæd, fordi alle trenger en Yme! ;)

Jeg danser til høyre her: :danser:

Her danser jeg til venstre: :danser:

Gjet hvem vei jeg danser nå da? :danser:

--

Reven har lagt ut en link om danseddokka, men her er en annen link+ en ny link du/dere kan trykke på :)

http://www.abcnyheter.no/node/53726

Min hjerne er venstrestyrt *til orientering'

En vakker dag skal du få et kjeeempeflott bilde av meg... Ikke gratis seffklart. Du skal få det til vennepris, da... nemlig 50% mer enn det det vanligvis koster :P

Nevropsykologi er greia mi, og jeg må si meg enig i hun som sa at dette er tvilsom populærpsykologi.

Det er forskjellig persepsjon som gjør at det ser ut som om dama svinger til høyre og venstre. Men persepsjon er ikke styrt av at man veksler mellom høyre og venstre hemisfære.

Grovt sett kan man si at venstre hjernehalvdel styrer språk og høyre styrer viseouspatiale evner. Dermed er også majoriteten av menneskene "venstrestyrt", selv om jeg aldri har forstått hvorfor mange er så opptatt av dette..

Jeg syns også at det høres merkelig ut med det der... Noen folk som er venstrehendte er jo kroppen fysisk speilvendt på, så hjertet ligger mot andre siden og alt, så de har vel omvendt hjerne og hehehe

Men uansett syns jeg det er veldig rart at hvordan øyet og hjernen din oppfatter form har noe med at den ene hjernehalvdelen dominerer over den andre... Det fins jo ikke logikk i det, mener nå jeg.

Som sagt så har jeg studert form veldig mye, å det som skjer med sånne greier som det der er at hjernen prøver å finne en løsning på noe den ikke helt skjønner så mye av (dvs en form som ikke har lys eller skygge) så da løsærn det på den måten den føler er mest logisk og behaglig, å det er vel derfor det er et stort flertall som velger at figuren spinner mot samme side.

Skrevet
En vakker dag skal du få et kjeeempeflott bilde av meg... Ikke gratis seffklart. Du skal få det til vennepris, da... nemlig 50% mer enn det det vanligvis koster :P

Jeg syns også at det høres merkelig ut med det der... Noen folk som er venstrehendte er jo kroppen fysisk speilvendt på, så hjertet ligger mot andre siden og alt, så de har vel omvendt hjerne og hehehe

Men uansett syns jeg det er veldig rart at hvordan øyet og hjernen din oppfatter form har noe med at den ene hjernehalvdelen dominerer over den andre... Det fins jo ikke logikk i det, mener nå jeg.

Som sagt så har jeg studert form veldig mye, å det som skjer med sånne greier som det der er at hjernen prøver å finne en løsning på noe den ikke helt skjønner så mye av (dvs en form som ikke har lys eller skygge) så da løsærn det på den måten den føler er mest logisk og behaglig, å det er vel derfor det er et stort flertall som velger at figuren spinner mot samme side.

Dette med venstrestyrte og høyrestyrte hjerner høres sikkert fancy ut, og derfor har det slått an i populærvitenskapelige felt. Vitenskapen er mye kjedeligere :ler:

Og vet du, hjertet ligger faktisk midt på kroppen :) Men det er større på den ene siden.

Skrevet

Her snurrer hun med klokka uansett hva jeg gjør, har ikke sjangs til å snu henne :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...