Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå syntes jeg bare at det var hyggelig at disse 3 hadde gjort det såpass bra .

Jeg syntes ingen av dem har gjordt det middelmådig .

Helt greit. Men disse tallene forteller jo ikke noe om de har gjort det bra eller ikke................ hverken du eller andre vet hva som ligger bak tallene.......... Og det er det jeg synes er et hovedpoeng i diskusjonen om offentliggjøring eller ikke. Tallene sier INGEN TING om hva som er virkeligheten - vi synser og vi mener - men vi synser og mener utfra noe vi ikke vet.

Vi tolker hva vi legger i tallene - vi aner ikke hva som er virkeligheten. Ergo blir det dratt feil konklusjoner og feil slutninger - noe som igjen kan føre til "dritt og møkk" ...........

Jeg har aldri stått på noe liste - jeg har aldri følt ubehag fordi jeg står oppført med de tallene jeg står oppført med.

Men, jeg kjenner folk som har fått livet "brettet ut i lokalavisen" pga en stor arv (formue). En arv de aldri hadde fortalt andre enn de nærmeste om. De ønsket ikke - og ville ikke at noen skulle vite. Og dessverre så har de hatt mange misunnelige og ødeleggende kommentarer og opplevelser p.g.a. dette.

De hadde aldri bedt om noe arv - de ante ikke engang at de var arvinger.............

Hvorfor skulle "hele verden" få vite om dette???

Hva var nytten av det?

Hvem gagnet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helt greit. Men disse tallene forteller jo ikke noe om de har gjort det bra eller ikke................ hverken du eller andre vet hva som ligger bak tallene.......... Og det er det jeg synes er et hovedpoeng i diskusjonen om offentliggjøring eller ikke. Tallene sier INGEN TING om hva som er virkeligheten - vi synser og vi mener - men vi synser og mener utfra noe vi ikke vet.

Vi tolker hva vi legger i tallene - vi aner ikke hva som er virkeligheten. Ergo blir det dratt feil konklusjoner og feil slutninger - noe som igjen kan føre til "dritt og møkk" ...........

Jeg har aldri stått på noe liste - jeg har aldri følt ubehag fordi jeg står oppført med de tallene jeg står oppført med.

Men, jeg kjenner folk som har fått livet "brettet ut i lokalavisen" pga en stor arv (formue). En arv de aldri hadde fortalt andre enn de nærmeste om. De ønsket ikke - og ville ikke at noen skulle vite. Og dessverre så har de hatt mange misunnelige og ødeleggende kommentarer og opplevelser p.g.a. dette.

De hadde aldri bedt om noe arv - de ante ikke engang at de var arvinger.............

Hvorfor skulle "hele verden" få vite om dette???

Hva var nytten av det?

Hvem gagnet det?

Det er så mange kjendiser som må finne seg i at halve livet deres blir brettet ut i media , syntes offentliggjøring av skattelistene blir for bagateller å regne sammenliknet .

Mange mener dessuten også at allmenheten har rett til innsyn i lønnen til , kjendiser , idretts utøvere , regjeringsmedlemmer , næringslivstopper , politikere etc ; fra et person hensyn perspektiv tror jeg ikke disse alltid er like begeistret for dette heller , men hvis alle skal ha tilgang til info om deres økonomi syntes jeg ikke at andre skal kunne unndra seg denne innsynsmuligheten heller .

Gjest Kristin_
Skrevet

Disse listene er nå bare nyttige for folk å finne ut hvem det er verdt å rane eller for folk å få tilfredsstilt kikkerbehovene sine. Får avdekket urettferdige forhold kanskje? Vel, det er vel mer enn sak for SSB enn mannen i gaten. De virkelig rike får gjemt unna pengene sine andre steder uansett. Det er bra at de ikke er tilgjengelige året rundt lenger!

Skrevet
Vi har helt forskjellig fokus når det gjelder dette. For deg er dette klassekamp og politikk, mens for meg handler det om verdier og hva jeg tror er bra for individet.

Ja, det er nettopp dette middelklasseperspektivet på alt mulig som er så ødeleggende for interessene til dem som venstresida i utgangspunktet er ment å representere.

Jeg ser ikke at man ikke kan oppnå samme åpenhet som Bønna etterlyser ved å ha ordinære statistikker som på alle mulige andre livsområder. Man trenger ikke vite hvem som tjener hva for å få en oversikt over lønnsforskjellene i landet vårt.

Oppmerksomheten knyttet til inntektsforskjellene i stor grad knyttet til at skattelistene gir dem levende ansikter. Og det er jo denne oppmerksomheten, og de politiske konsekvensene av den, som har så stor politisk verdi. Den misunnelsen som høyresiden frykter slik, forsterkes av at inntektsforskjellene kan knyttes til levende mennesker i lokalsamfunnet.

Så det stemmer nok ikke at tørr statistikk er en fullgod erstatning for offentlig tilgjengelige skattelister. Hadde det vært tilfelle hadde ikke skattelistene vært et så kontroversielt politisk spørsmål som det er. Tror du for eksempel det er av hensyn til de ansatte at bedriftene ønsker å holde de ansatte uvitende om hverandres lønnsbetingelser?

Ellers vil jeg si at i et arbeidsdelt samfunn er det slett ikke en privatsak hva individet har av inntekter.

Skrevet
Det er så mange kjendiser som må finne seg i at halve livet deres blir brettet ut i media , syntes offentliggjøring av skattelistene blir for bagateller å regne sammenliknet .

....................

Det er ikke snakk om kjendiser her................. jeg snakker om en vanlig anonym, beskjeden borger som aldri har ønsket å være i media eller rampelyset.............

Skal ikke disse beskyttes??

Skrevet
Det er ikke snakk om kjendiser her................. jeg snakker om en vanlig anonym, beskjeden borger som aldri har ønsket å være i media eller rampelyset.............

Skal ikke disse beskyttes??

Vel, nå er det svært sjelden at media gidder å ta med vanlige, anonyme og beskjedne borgere i oversiktene sine over hvor mye folk tjener. Det er jo stort sett kjendiser som havner i rampelyset...

Forøvrig synes jeg det er på tide at bankene legger ut kontoutskriftene til folk på nettet. Tenk hvor interessant det ville vært å vite hva folk bruker pengene sine på!

Skrevet (endret)
Vel, nå er det svært sjelden at media gidder å ta med vanlige, anonyme og beskjedne borgere i oversiktene sine over hvor mye folk tjener. Det er jo stort sett kjendiser som havner i rampelyset...

Forøvrig synes jeg det er på tide at bankene legger ut kontoutskriftene til folk på nettet. Tenk hvor interessant det ville vært å vite hva folk bruker pengene sine på!

Og akkurat der tar du feil. Lokalaviser (bygde og fylkesaviser) tar med rubbel-og bit, så lenge du står er blant de 50 eller 100 på topp.

Der ser man alltid "mannen-i-gata" på listene, om de har vært så "heldig" å vinne i lotto eller arvet penger.

Dette skjer hvert eneste år.

Jeg kan jo bare nevne han mannen som ble utropt til norges rikeste i media denne gangen............ En helt ukjent person for de fleste. Og uuuppps - det var visst feil person :sukk:

Hvor mange andre opplysninger som er offentliggjort er uriktige da...............

Vet ikke hva slags aviser/media du leser og hvor du bor, men jeg er oppvokst "på bygda", bor i en melleom-stor by nå, er 47 år og slik har det vært så lenge jeg kan huske.

Denne offentliggjøringen er noe forbanna tull. Folks inntekter og forume, om det er Hvermansen eller Rimi-Hagen, er personlige opplysninger som burde vært internt (mellom person og ligningsmyndigheter). :kjefte:

Og ja, jeg synes faktisk at sosialkontoret burde offentliggjøre hvem som får mest i sosial-stønad pr år også jeg. For det er jo klart, at dette er av allmenn-interesse og burde vært offentlig.

Tenk om noen får mer i støtte enn andre da :ironi:

Endret av Usikker
Gjest Elastica
Skrevet
Oppmerksomheten knyttet til inntektsforskjellene i stor grad knyttet til at skattelistene gir dem levende ansikter. Og det er jo denne oppmerksomheten, og de politiske konsekvensene av den, som har så stor politisk verdi.

Formålet med åpenhet og kartlegging av inntektsforhold i landet, kan slik jeg ser det, oppnås minst like godt ved anonyme statistikker. Det er det ingen tvil om. Men siden du mener selve misunnelsen er av et visst gode, forstår jeg at du ser verdi i personifiseringen. Jeg mener denne misunnelsen ikke er godt for noe. Det er ikke annet å si enn at vi er totalt uenige. Igjen.

Så er det det at man tross alt må lese listene med et visst kritisk blikk. Det virker ikke som alle er klar over det, siden mange lurer på om det kan brukes som argument i lønnsforhandlinger osv. Jeg ville vært forsiktig med det.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå nytten med disse listene, de forteller jo strengt tatt bare en halv sannhet. De fører for eksempbel ikke med seg hvor mye en person har i skattefradrag, og dermed har den summen som står i listene egentlig svært liten nøyaktighet.

Og uansett, hvorfor skal jeg vite inntekten til naboen, familiemedlemmer, kjendiser, mannen med den jævla dyre bilen, han fyren på jobben eller gud vet hvem? Hva er egentlig det store samfunnsviktige i akkurat disse listene?

Gjest Moncler
Skrevet

Skattelistene er skattelister og kan gi deg innsyn i hvor mye folk betaler i skatt. Listene sier lite om inntektene til folk da de oppgitte talle sjelden stemmer med virkeligheten. Utover dette er jeg tilhenger av skattelistene selv. Jeg søker opp alle jeg kjenner. Kjekt å vite :)

Skrevet

Jeg liker at listene ligger ute. Om de akkurat behøver å ligge på nettet og være søkbare, er nå så sin sak. Men hvorfor ikke.

Men det er altså ikke en oversikt over egentlig inntekt og privat økonomi, det er en oversikt over hvem som betaler hva i skatt, og det har sin verdi. Det er en offentliggjøring av bidragsytere til samfunnet. Jeg er oppvokst i en tradisjon der det var positivt å betale skatten sin (Ikke i den forstand at vi LIKER å betale per se, men det var ansett for noe verdifullt i seg selv å bidra til fellesskapet) og der det var negativt å være nullskatteyter. De som ikke betaler skatt, snylter på oss andre.

De har de samme velferdsgodene, gratis skolegang, nesten gratis helsetjenester, subsidier på mange områder, og alt sammen finansieres av offentlige avgifter og skatt.

Jeg syns godt at det kan være kjent at storkaren med hus og hytte og svær bil og sydenferie, også er en person som ikke bidrar til fellesskapet med en krone.

Gjest Jenna88
Skrevet (endret)
Hvis mange nok stemmer Høyre ved neste stortingsvalg, blir publiseringen av skattelister på nett begrenset til de tre ukene listene ligger ute på sidene til skattedirektoratet.

Så stem i vei. :)

Offentliggjøring av skattelistene er langt ifra den eneste grunnen til at jeg stemmer slik jeg gjør. ;)

Jeg kan forstå at noen liker konseptet med skattelister, men det har aldri vært noe problem for meg. De fleste som kjenner til meg/min familie vet hvordan vi har det økonomisk, så hvorfor skal jeg la meg opprøre av at de ser hvor mye mine foreldre tjener og betaler i skatt?

Selv sjekker jeg ikke listene, men jeg har ei venninne som gjør det, og hun har konkludert med at de fleste hun kjenner har høyere fradrag/lønn enn det som blir oppgitt i skattelistene...

Endret av Jenna88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...