Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

syntes også det er en fin ting at skattelistene offentliggjøres .

morsomt å se hvordan det gikk i livet med de en gikk i samme klasse med før .

Husker et trio fra vgs , disse tjener hhv 750 , 650 og 4 mill idag .

Alle sammen gikk på ntnu , gamle nth .

Husker dem alle 3 som hardt arbeidende , leste mye på vgs , var veldig omgjengelige , greie .

Så nå vet dere hva dere skal velge hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Materiell misunnelse har jeg lite sansen for.

Selvsagt har ikke du som middelklasse sansen for det. Du har jo et personlig ansvar for at du har flere materielle goder enn de som måtte missunne deg for dette. Og fattigfolket skal vel aller helst stå med lua i handa, og være ytterst takknemlig for den veldedigheten du aller nådigst slenger til dem for at du skal føle deg som et godt menneske?

For øvrig har jeg registrert et artig fenomen som er ganske betegnende for hva denne saken egentlig dreier seg om. De som er motstandere av tilgjengeliggjøringen av den allerede offentlige informasjonen som skattelisene er, er gjerne de samme som ønsker å offentliggjøre karakterer i skolen og/eller fremheve overfor offentligheten dem som får gode karakterer.

Ellers mener jeg tilgjengeliggjøringen av de offentlige tilgjengelige skattelistene bidrar til mindre misunnelse. Det er jo et godt kjent fenomen at mange låner seg til kakse for å vise seg for naboene. Så når naboen prøver å gjøre nabolaget misunnelig på sitt høye forbruk og mange materielle goder, kan alle i nabolaget sjekke om dette er en bløff eller om det virkelig står i stil til det finansielle nivået som fremgår av skattelistene.

Skrevet

Jeg lurer på - hvorfor skal man offentliggjøre skattelistene? Hva er er den gode grunnen for at man i det hele tatt gjør det?

Skrevet
Det har vært mye snakk om likelønn etter Mærthas uttalelser i forrige uke. For oss feminister er innsyn i skattelistenene en fin måte å kontrollere om det er lik lønn for likt arbeid her i landet. Selv om skattelistene ikke forteller alt, er de et godt verktøy for å se hva man tjener i forhold til andre som har samme jobb som en selv. Hvis du oppdager at kollegaen din tjener 100.000 mer enn deg selv om dere gjør samme jobb, har du bedre kort på hånda neste gang lønna skal forhandles.

Akkurat - for du vet jo om disse personene har andre inntekter, hvilke fradrag de har osv............

Er jo akkurat denne type tolkning som fører til misforståeler, misunnelse og "bråk" på et feilaktig utgangspunkt. Vi vet ikke hva som gjemmer seg bak tallene................

Disse tallene sier jo ikke noe om hva dere tjener i jobben deres. Mulig det gjør det for deg, men det er ikke sikkert det gjør det for kollegaen......... Har du tenkt på det?

syntes også det er en fin ting at skattelistene offentliggjøres .

morsomt å se hvordan det gikk i livet med de en gikk i samme klasse med før .

Husker et trio fra vgs , disse tjener hhv 750 , 650 og 4 mill idag .

Alle sammen gikk på ntnu , gamle nth .

Husker dem alle 3 som hardt arbeidende , leste mye på vgs , var veldig omgjengelige , greie ...........

Ja, for du vet med sikkerthet at disse inntektene er jobbrelaterte - og ikke inneholder andre tall?

Du kjenner til hver enkelts fradrag osv..........

Og på grunn av dette så kan du tolke at a) har gjort det bra, mens b) og c) er sånn middelmådige.......... For det er jo selvsagt penger som er målestokken :sukk:

Jeg lurer på - hvorfor skal man offentliggjøre skattelistene? Hva er er den gode grunnen for at man i det hele tatt gjør det?

Ja, den gode grunnen skulle jeg likt å vite også. :jepp:

Gjest Elastica
Skrevet

Den offisielle grunnen er at offentligheten - og pressen - skal ha tilgang til skattelistene for at det skal være mulig for enhver å gå listene nærmere i sømmene. Dette skal sikre at det norske folk skal opprettholde tilliten til skattesystemet.

Her er en link til kommentar fra konst. redaktør av Dagbladet vedrørende dette.

Gjest Elastica
Skrevet
Akkurat - for du vet jo om disse personene har andre inntekter, hvilke fradrag de har osv............

Er jo akkurat denne type tolkning som fører til misforståeler, misunnelse og "bråk" på et feilaktig utgangspunkt. Vi vet ikke hva som gjemmer seg bak tallene................

Disse tallene sier jo ikke noe om hva dere tjener i jobben deres. Mulig det gjør det for deg, men det er ikke sikkert det gjør det for kollegaen......... Har du tenkt på det?

Ja, for du vet med sikkerthet at disse inntektene er jobbrelaterte - og ikke inneholder andre tall?

Og på grunn av dette så kan du tolke at a) har gjort det bra, mens b) og c) er sånn middelmådige.......... For det er jo selvsagt penger som er målestokken :sukk:

Helt enig. Det skal ikke mer til enn at verdiene av aksjer akkurat ved nyttår er veldig lav eller veldig høy, eller vedkommende har store fradrag på grunn av et aksjesalg med nevnte verdifall ved nyttår som skal til for at vedkommendes nettoinntekt eller formue gir et helt galt bilde av virkeligheten.

Skattelistene bør leses med stor forsiktighet - og jeg ville aldri brukt de som et utgangspunkt for lønnsforhandlinger.

Skrevet

Vel, hva en avisredaktør mener er ikke noe argument........... h*n skal selge aviser, og DET er vedkommendes "gode" argument :roll:

Gjest Elastica
Skrevet
Vel, hva en avisredaktør mener er ikke noe argument........... h*n skal selge aviser, og DET er vedkommendes "gode" argument :roll:

Jeg er helt enig med deg, men forsøkte bare å forklare hva som man bruker som forklaring.

Offentliggjøring av skattelistene skriver seg tilbake fra den tiden da alle skulle ha tilgang til listene for å se om de var liknet rett i forhold til eiendommen de hadde rådighet over. Da var det et poeng at de også så hva naboen hadde blitt liknet for, slik at eventuelle misforståelser vedrørende eiendomsgrenser skulle klarlegges. Nå er dette ikke lenger noe gyldig argument.

Skrevet

Helt greit med den tidligere "årsaken", men vi lever da for pokker i 2007. Og som noen debatanter sier, man kan aktivt henvende seg til de aktuelle kontorer/myndigheter å få de opplysningene man har krav på - når man trenger de!

Skjønner vi er enige Elastica :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Selvsagt har ikke du som middelklasse sansen for det. Du har jo et personlig ansvar for at du har flere materielle goder enn de som måtte missunne deg for dette. Og fattigfolket skal vel aller helst stå med lua i handa, og være ytterst takknemlig for den veldedigheten du aller nådigst slenger til dem for at du skal føle deg som et godt menneske?

Hva vet du egentlig om mine materielle goder? Jeg kan forstå at de som har det trangt økonomisk kan drømme om noe bedre. Men det å være mer opptatt av hva naboen tjener enn å gjøre det beste ut av det man har, tror jeg ikke er noe bra. Jeg tror forøvrig ikke at man trenger å ha det trangt for å misunne andre. Syns det virker som et vel så stort jag blant de som har mye, kanskje bare på et annet nivå. Tror alle har lett for å bli misunnelse, og det er forsåvidt ikke så unaturlig, men jeg mener det ikke kommer noe godt ut av å dyrke denne følelsen videre.

For øvrig har jeg registrert et artig fenomen som er ganske betegnende for hva denne saken egentlig dreier seg om. De som er motstandere av tilgjengeliggjøringen av den allerede offentlige informasjonen som skattelisene er, er gjerne de samme som ønsker å offentliggjøre karakterer i skolen og/eller fremheve overfor offentligheten dem som får gode karakterer.

Det høres nesten ut som ønsketenkning fra din side, siden det ville passet godt inn i ditt angrep på "middelklassen". Kanskje det er sånn for noen som har svært høy inntekt og som stemmer høyre, men for veldig mange andre tror jeg ikke det er sånn. Mitt inntrykk er nemlig motsatt av ditt.

Skrevet
Jeg bryr meg absolutt ikke om noen ser inntekten, formuen og skatten. Min detaljerte privatøkonomi har ingen innsyn i uansett. Og jeg har ikke noe å skjule. Men jeg kan forstå at mange ikke liker det.
:Nikke: Sånn tenker jeg også. :)
Skrevet

Jeg er delvis enig med deg, Frk Åberg. Men jeg ser politisk på det, vet du. Og begrepet misunnelse blir jo også brukt politisk av høyresiden. Det er klassesamfunnet som er bakteppet for denne antimisunnelsesretorikken til høyresiden. Kritikk av klassesamfunnet blir forsøkt nøytralisert ved å kalle det for misunnelse.

Slik sett vil jeg si litt misunnelse bare er av det gode. For det betyr at man ikke uten videre bare godtar store materielle forskjeller. Men det gjelder selvsagt ikke å overdrive heller. Det ødelegger bare ens egen livskvalitet.

Så til de som etterlyser begrunnelsen for skattelistene. Den rent historiske begrunnelsen vet jeg ingenting om. Men i dag så dreier skattelistene seg primært om hvem som ønsker at det skal være et årlig fokus på inntektsforskjeller her i landet, med den politiske hensikt å redusere disse inntektsforskjellene. Og på den andre siden dreier det seg primært om hvem som ikke ønsker at det skal være et årlig fokus på inntektsforskjeller, med den politiske hensikt å bevare og/eller øke disse inntektsforskjellene.

Slik sett er det ikke tilfeldig at det er folk på høyresiden som ønsker at skattelistene skal unndras fra offentlighetens innsyn. Og omvendt, at det er folk på venstresiden som ønsker å bevare offentlighetens innsyn i skattelistene.

Skrevet
Slik sett er det ikke tilfeldig at det er folk på høyresiden som ønsker at skattelistene skal unndras fra offentlighetens innsyn. Og omvendt, at det er folk på venstresiden som ønsker å bevare offentlighetens innsyn i skattelistene.

Jeg heller mer mot venstresiden, og jeg ønsker ikke å bevare det offentlige innsyn i skattelistene.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns faktisk at du har noen poeng der, Bønna.

Men jeg vil også si at de fleste jeg omgir meg med heller mot venstre, og de er også i mot offentliggjøring.

Skrevet (endret)
Jeg heller mer mot venstresiden, og jeg ønsker ikke å bevare det offentlige innsyn i skattelistene.

Men jeg vil også si at de fleste jeg omgir meg med heller mot venstre, og de er også i mot offentliggjøring.

Men for dere middelklassesosialister dreier venstresiden seg mer om verdier enn om økonomi, klassesamfunnet og arbeiderklassens egeninteresse.

Trekker man økonomisk egeninteresse inn i bildet er det heller ikke spesielt overraskende at middelklassesosialister er mot offentlighetens innsyn i skattelistene. De har jo samme klassebakgrunn som den høyresiden som av økonomisk egeninteresse er motstandere av offentlighetens innsyn i skattelistene. Det er jo også en kjensgjerning at Frps arbeiderklassevelgere gjerne er langt mer venstrevridde enn middelklassesosialistene når det kommer til fordeling av inntekt.

Endret av lillebøll
Skrevet (endret)

Det kan da ikke være særlig mange i "den arbeiderbevegelsen som er den egentlige venstresiden"? Hvis de ikke hadde fått støtte av middelklassesosialistene, hadde de neppe fått noe gjennomslag for sine standpunkter overhodet.

Endret av lillebøll
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Vi har helt forskjellig fokus når det gjelder dette. For deg er dette klassekamp og politikk, mens for meg handler det om verdier og hva jeg tror er bra for individet. For meg veier det siste tyngst i dette tilfellet.

Jeg ser ikke med blide øyne på at forskjellene øker. Men samtidig så er det ingen forbrytelse å tjene godt. F.eks. som noen nevner i en annen tråd, så jobber leger mye og de har mye ansvar. Det kan ikke sammenlignes med en som jobber i matbutikk, og som kan nyte fritiden og ansvarsfriheten. Når det gjelder toppledere i Norge, så tjener de også mye mindre sammenlignet med hva de gjør i andre land. Og det er bra. Samtidig ser jeg hvorfor de bruker lønn som en måte å få tak i de beste folkene i vanskelige og viktige jobber. (Nå sier jeg ikke at å jobbe i butikk ikke er viktig, men at en toppleder jobb faktisk krever en helt annen kunnskap, som langt færre besitter, og som det derfor er vanskeligere å få tak i.)

Endret av lillebøll
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ser ikke at man ikke kan oppnå samme åpenhet som Bønna etterlyser ved å ha ordinære statistikker som på alle mulige andre livsområder. Man trenger ikke vite hvem som tjener hva for å få en oversikt over lønnsforskjellene i landet vårt.

Slik det heller ikke er nødvendig å vite hva Celina Middelfart stemmer på eller hvilken religion hun tilhører for at man skal kunne kartlegge det politiske og religiøse landskapet i Norge.

Så den forklaringen er rett og slett ikke god nok, Bønna.

Skrevet

Nå syntes jeg bare at det var hyggelig at disse 3 hadde gjort det såpass bra .

Jeg syntes ingen av dem har gjordt det middelmådig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...