Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #21 Skrevet 12. oktober 2007 Det verste er jo hvordan privatpersoner som ikke har lyst til å være i søkelyset blir hengt ut/snakket om i mediene. Synes det har gått litt langt når alle i hele verden kan søke deg opp, finne inntekten din, tlf-nummer, kart over hvor du bor osv. Går jo nesten ikke an å presentere seg da, uten å bli paranoid. Det står at 3.5 millioner nordmenn er i skattelistene, hva med den siste millionen? Noen som vet hvordan de kom seg unna?
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #22 Skrevet 12. oktober 2007 Til og med i verdenspressen står det jo dette. Kjenner du noen nordmenn? Snok på følgende link.
talin Skrevet 12. oktober 2007 #23 Skrevet 12. oktober 2007 Det står at 3.5 millioner nordmenn er i skattelistene, hva med den siste millionen? Noen som vet hvordan de kom seg unna? Ved å være under 18 år og ikke ha en inntekt.
Gjest Eir Skrevet 12. oktober 2007 #24 Skrevet 12. oktober 2007 Det er ikke gjennom skattelistene at man lærer hvem som ikke tjener så godt. Det vet man ifra før. Hvorfor tror du det? Det å være fattig er ett ganske stort tabu i Norge i dag, og dermed er det ikke noe man deler med alle man kjenner. Og det er ikke ofte man kan se det på folk heller. Jeg er mot enhver form for publisering av skattelistene, siden jeg ikke ser noe behov utover kikkermentalitet, og personvernmessig suger hele opplegget.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #25 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg skjønner godt at noen misliker at skattelistene er åpne, det kan være mange grunner til det, selv bryr jeg meg veldig lite om det. I år syntes jeg faktisk det var ekstra greit at listen ble offentliggjort siden jeg jeg var veldig spent på resultatet, og ikke har mottatt ligningen selv ennå. Det var kjekt å endelig få vite status... (Fikk den enorme sum av 30 kr i baksmell vel og merke, måtte spørre barna om lån... ) Jeg skjønner at folk misliker offentliggjøringen, menn jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så sinna på grunn av den. Ligningen sier da absolutt ingenting om folks inntekt og økonomi. Et eksempel: Jeg sjekket et venninne. Jeg har i mange år hjulpet henne med budsjett, og selvangivelse, og har full oversikt over inntekt, gjeld og utgifter. Hun hadde så mye fradrag i fjor, at hun står oppført med nesten 200 000 mindre enn hennes faktiske inntekt. Og på grunn av fradragene får hun også mindre skatt... Ligningen sier altså ingenting om hennes inntekt eller daglige økonomi, og privatøkonomien er fremdeles privat.
Gjest Stordalen Skrevet 12. oktober 2007 #26 Skrevet 12. oktober 2007 Jasså. Her var aktiviteten slutt i det skattelistene ble lagt ut ser jeg ja Er det gøy å se om du tjener mer enn naboen, kollegaen, venninnen din/kameraten din, moren til dattera di mm ? tjente du mindre enn dine bekjente http://www.abcnyheter.no/node/53682
Gjest Aloha Skrevet 12. oktober 2007 #27 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg bryr meg absolutt ikke om noen ser inntekten, formuen og skatten. Min detaljerte privatøkonomi har ingen innsyn i uansett. Og jeg har ikke noe å skjule. Men jeg kan forstå at mange ikke liker det.
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. oktober 2007 #28 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har ikke noe problem med at folk kan søke meg opp. Har ingenting å skule. Men syns absolutt ikke noe om ordningen likevel. All denne kikkingen for å se hvordan andre har det. Skjønner på én måte at man kan være nysgjerrig, men folk har rett på privatliv. Syns man burde tenke på seg selv og hva man har eller hvordan man kan gjøre det beste ut av hva man har, framfor å skulle jage etter hva andre har. Materiell misunnelse har jeg lite sansen for.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #29 Skrevet 12. oktober 2007 Min oppfatning er at det er de som tjener best i nabolaget som misliker mest at andre kikker. Jeg som tjener middels bra har ikke noe problem med om naboen snoker.... Skjønner ikke helt hva som er så tabu med privatøkonomi....
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #30 Skrevet 13. oktober 2007 Ligningen sier da absolutt ingenting om folks inntekt og økonomi. Det stemmer, men akkurat dette virker det å være veldig få som forstår. I år har jeg kun sjekket mine egne tall, og de forteller ingen ting om virkeligheten. Har ingen planer om å sjekke andres data. Men det jeg synes er interessant, er det www.na24.no har lagt ut, hvor du kan varsles etter hvor mange som har gått inn og sjekket likningen din. Kun på den motoren, vel å merke. Men likevel interessant. Sist jeg sjekket var jeg sjekket 11 ganger. Hvem i all verden har interesse av å se mine tall? Jeg forstår virkelig ikke motivasjonen bak å sjekke andre. Med mindre man tror de tallene forteller alt, noe det virker som de fleste tror
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. oktober 2007 #31 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Jeg kom på én positiv ting med at skattelistene legges ut. Og det er at unge jenter ikke lokkes til å tro at man blir søkkrik av å være glamourmodell. Hvis man skal tro en eller annen overskrift. Er det noen som kunne tenke seg å gi en kort innføring i hva skattelistene egentlig sier? Er helt ute på dette området. Har aldri vært så interessert i dette siden jeg har en svært minimal inntekt foreløpig. Altså, har aldri skjønt at dette kan si så mye om inntekt, men har da stusset litt over hva det sier og hva som er vitsen. Endret 13. oktober 2007 av Frk Åberg
Gjest Elastica Skrevet 13. oktober 2007 #32 Skrevet 13. oktober 2007 I denne tråden står det litt om hva som er alminnelig inntekt (netto inntekt) hvertfall. Formue er selvsagt nettoformuen.
birgitte242 Skrevet 13. oktober 2007 #33 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har forsåvidt ingenting imot at folk ser hvor mye jeg tjener og hva jeg betaler i skatt. MEN jeg ser derimot hvordan dette i utrolig stor grad genererer misunnelse og baksnakking så jeg synes det er en uting at de er offentliggjort.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #34 Skrevet 13. oktober 2007 Det stemmer, men akkurat dette virker det å være veldig få som forstår. I år har jeg kun sjekket mine egne tall, og de forteller ingen ting om virkeligheten. Har ingen planer om å sjekke andres data. Men det jeg synes er interessant, er det www.na24.no har lagt ut, hvor du kan varsles etter hvor mange som har gått inn og sjekket likningen din. Kun på den motoren, vel å merke. Men likevel interessant. Sist jeg sjekket var jeg sjekket 11 ganger. Hvem i all verden har interesse av å se mine tall? Jeg forstår virkelig ikke motivasjonen bak å sjekke andre. Med mindre man tror de tallene forteller alt, noe det virker som de fleste tror Venner, familie, naboer, kollegaer osv.
talin Skrevet 13. oktober 2007 #35 Skrevet 13. oktober 2007 Hvorfor mener du at det er greit at offentligheten skal ha tilgang til privatøkonomien din? Fordi jeg betaler skatten min og har ingen problemer med at folk ser dette. Og det dreier seg om mer enn at man faktisk ikke er komfortabel med at naboen får vite hva man tjener, enten man tjener mye eller lite. Som?
Gjest Elastica Skrevet 13. oktober 2007 #36 Skrevet 13. oktober 2007 Som? Generelt er jeg ukomfortabel med at man skal kunne tilfredsstille kikkermentaliteten hos folk ved å ha offentlighet rundt dette.
Gjest Vinduskarmen Skrevet 13. oktober 2007 #37 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Jeg bryr meg ingenting om at folk kan se hva jeg tjener, men så har jeg hittil tjent veldig lite som student også da Men jeg skjønner godt at de som tjener bra ikke liker at alle og enhver kan finne ut av det. Hva er poenget med offentliggjøringen? Det finnes ingen gode grunner overhodet til at det skal være offentlig. Bare nysgjerrighet... Endret 13. oktober 2007 av Vinduskarmen
Gjest uvitende Skrevet 13. oktober 2007 #38 Skrevet 13. oktober 2007 Men for vanlige lønnsmottakere som har litt i formue er vel likningen ganske lik fasitten?
Gjest Gjest_uvitende Skrevet 13. oktober 2007 #39 Skrevet 13. oktober 2007 Men for vanlige lønnsmottakere som har litt i formue er vel likningen ganske lik fasitten?
Årets gjøk Skrevet 13. oktober 2007 #40 Skrevet 13. oktober 2007 Det har vært mye snakk om likelønn etter Mærthas uttalelser i forrige uke. For oss feminister er innsyn i skattelistenene en fin måte å kontrollere om det er lik lønn for likt arbeid her i landet. Selv om skattelistene ikke forteller alt, er de et godt verktøy for å se hva man tjener i forhold til andre som har samme jobb som en selv. Hvis du oppdager at kollegaen din tjener 100.000 mer enn deg selv om dere gjør samme jobb, har du bedre kort på hånda neste gang lønna skal forhandles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå