Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være nødvendig at ALLE får innsyn i din inntekt?

http://www.abcnyheter.no/node/53666

Dette er så unødvendig at jeg finner ikke ord!

Min økonomiske situasjon er en sak mellom staten og meg, end of story.

Dette er et særnorsk fenomen som jeg virkelig håper noen (f.eks datatilsynet eller en eller annen vettug politiker) tar rotta på så snart som mulig.

Argumentet med at man kan avdekke kriminalitet, hvitvasking osv er bullshit fra ende til annen og kun konstruert for at kikkermentaliteten hos Ola Dunk skal få tilfredsstilt seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet

Nei, jeg ser ikke vitsen med å offentliggjøre skattelistene!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Skjønner ikke poenget med at skattelistene offentliggjøres, men det plager meg i svært liten grad at folk kan gå inn å se hva jeg tjener/betaler i skatt.

Skrevet

Det finnes ingen kloke argumenter for en slik åpenhet, og det finnes mange argumenter mot en slik åpenhet på grunn av personvern og privatliv.

Jeg er imot det.

Skrevet

Norge er et sosialistisk samfunn, hvor store deler av befolkningen er offentlig ansatt eller trygdet, og hvor det er en "menneskerett" at alle har rett til fullt innsyn i din privatøkonomi. Privat rikdom og eiendomsrett er skjellsord i Norge.

Det er fryktelig med skattelistene, et overgrep fra statens side.

Skrevet

Jeg må si at jeg ikke syns noe særlig om skattelistene jeg heller. Skal alle få lov til å gå inn på navnet mitt og se hva jeg tjener? Hva om jeg tjener veldig lite og prøver å ikke vise dette til alle?

Gjest Elastica
Skrevet

Offentliggjøring av skattelistene skriver seg fra den tiden man selv måtte sjekke om staten hadde beregnet skattene korrekt, basert på jorda man eide. Da det ikke fantes registreringssystemer for den private eiedomsretten, var det slik man kunne holde et øye med om beregning var korrekt. Også ved å ha muligheten til å undersøke hva naboen ble liknet for.

Nå er det ikke lenger noen fornuftig grunn til at man skal opprettholde et slikt system. Jeg er fullstendig motstander av offentliggjøring av skattelistene. En ting er at de fysisk legges ut på det lokale likningskontor, hvor det faktisk kreves litt innsats for den som er ekstra nysgjerrig (og ja! det finnes noen av dem også, tro det eller ei!), en annen er at det i sin helhet blir publisert i skriftlige medier og på nettet.

Skrevet
Privat rikdom og eiendomsrett er skjellsord i Norge.

Feil. Eiendomsretten står sterkere i Norge enn i de aller fleste land i verden.

Offentliggjøring av skatten er imidlertid en uting.

Gjest nextlife
Skrevet

:kjefte: så var vi der igjen, offentliggjøring av skattelistene :kjefte: Det er fullstendig uforståelig at offentlig interesse av private forhold står over personvern her i dette ____landet. Det verste av alt er at det er jo slett ikke sikkert at det som står i listene gir en beskrivelse av de enkeltes privatøkonomi heller :kjefte:

Noen forslag til hvordan dette idiotiet kan avskaffes?

Folkeavstemming?

Underskriftskampanje?

Sabotering?

Skrevet

Om folk vil se hva jeg tjener og hva jeg betaler i skatt så må de bare gjøre det..

Jeg har viktigere ting å bry meg om.

Skrevet
Offentliggjøring av skattelistene skriver seg fra den tiden man selv måtte sjekke om staten hadde beregnet skattene korrekt, basert på jorda man eide. Da det ikke fantes registreringssystemer for den private eiedomsretten, var det slik man kunne holde et øye med om beregning var korrekt. Også ved å ha muligheten til å undersøke hva naboen ble liknet for.

Nå er det ikke lenger noen fornuftig grunn til at man skal opprettholde et slikt system. Jeg er fullstendig motstander av offentliggjøring av skattelistene. En ting er at de fysisk legges ut på det lokale likningskontor, hvor det faktisk kreves litt innsats for den som er ekstra nysgjerrig (og ja! det finnes noen av dem også, tro det eller ei!), en annen er at det i sin helhet blir publisert i skriftlige medier og på nettet.

Det er nettopp det! Jeg er for åpenhet og innsyn, men nå som vi har alskens teknologi og nye media er det uendelig mye lettere å snoke i andres privatøkonomi enn det var før.

Jeg har ikke så veldig mye imot det dersom protokollene blir lagt ut på ligningskontorene, men jeg synes ingenting om at det skal være søkbart på nettet.

Problemet er at lovgivningen her, som på så mange andre områder, er tilpasset andre tider, hvor teknologien hadde en mye mindre fremtredende plass, og hvor hvermannsen ikke hadde mulighet for å sitte hjemme og snoke i andres affærer.

Skrevet (endret)
Om folk vil se hva jeg tjener og hva jeg betaler i skatt så må de bare gjøre det..

Jeg har viktigere ting å bry meg om.

En kan begynne å lure på folk som har mye imot at slike lister blir publisert.

Endret av talin
Skrevet

For mange handler dette om privatliv, om en viss respekt for hvor mye andre mennesker skal kunne vite om en.

Skattelistene kan godt være et sted for min del, men ikke tilgjengelige for alle og enhver som surfer nett og tenker at de har lyst til å se hva jeg tjener bare for morro skyld.

Jeg har ingenting å skjule, men syns ikke det er greit likevel jeg. Jeg betaler skatten min og lyver ikke om hverken inntekt eller formue, og det holder. Har man en helt ordinær lønn kan jeg forstå at man ikke bryr seg, men hva med de som tjener veldig lite og ikke har lyst til at hele nabolaget, alle venner og bekjente skal finne det ut ved et to-sekunders-søk på internett?

Skrevet
For mange handler dette om privatliv, om en viss respekt for hvor mye andre mennesker skal kunne vite om en.

Skattelistene kan godt være et sted for min del, men ikke tilgjengelige for alle og enhver som surfer nett og tenker at de har lyst til å se hva jeg tjener bare for morro skyld.

Skattelistene er faktsik tilgjengelig for alle og en hver så, hvis en bekymret for privatlivet så må man være motstander av all publisering

Jeg har ingenting å skjule, men syns ikke det er greit likevel jeg. Jeg betaler skatten min og lyver ikke om hverken inntekt eller formue, og det holder. Har man en helt ordinær lønn kan jeg forstå at man ikke bryr seg, men hva med de som tjener veldig lite og ikke har lyst til at hele nabolaget, alle venner og bekjente skal finne det ut ved et to-sekunders-søk på internett?

Det er ikke gjennom skattelistene at man lærer hvem som ikke tjener så godt. Det vet man ifra før.

Skrevet
Skattelistene er faktsik tilgjengelig for alle og en hver så, hvis en bekymret for privatlivet så må man være motstander av all publisering

Det er ikke gjennom skattelistene at man lærer hvem som ikke tjener så godt. Det vet man ifra før.

Forskjellen på at listen ligger på ligningskontoret hvor man aktivt må oppsøke et offentlig kontor for å uthente informasjon og at det ligger søkbart på nett er i mine øyne, ganske så stor.

I begge tilfeller tilgjengelig for alle, men man vil mest sannsynligvis luke ut de som bare gjør det for "morro skyld" for å sjekke opp naboen eller en bekjent, og det er det som er mitt poeng.

Gjest Elastica
Skrevet

Hvorfor mener du at det er greit at offentligheten skal ha tilgang til privatøkonomien din?

Og det dreier seg om mer enn at man faktisk ikke er komfortabel med at naboen får vite hva man tjener, enten man tjener mye eller lite.

Gjest Elastica
Skrevet

Ok, jeg ser nå at uttrykket "tilgang til privatøkonomien" var litt i sterkeste laget - så jeg modererer den.

Men jeg er fremdeles av den oppfatning at min nettoinntekt og formue er en sak mellom skatteetaten og meg.

Skrevet
..................

Folkeavstemming?

Underskriftskampanje?

Sabotering?

Tja, la være å klikke på disse sidene kanskje ?

Men gjør vi det a? Neida, vi kikker og vi kikker. :filer:

Jeg synes også denne offentliggjøringen er et grovt brudd på taushetsplikten fra det offentliges side.

Det medfører jo ikke annet et sladder og misunnelse :sukk:

Gjest nextlife
Skrevet
Tja, la være å klikke på disse sidene kanskje ?

Men gjør vi det a? Neida, vi kikker og vi kikker. :filer:

Vær du sikker, har aldri, og kommer aldri til å klikke meg inn på ei sånn side. Tidligere lå dettte som et bilag i lokalavisa, da lempa jeg det ut på butikken når jeg kjøpte avisa :rope:

Skrevet

Hvis mange nok stemmer Høyre ved neste stortingsvalg, blir publiseringen av skattelister på nett begrenset til de tre ukene listene ligger ute på sidene til skattedirektoratet.

Så stem i vei. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...