Gjest Gjest_Tuva_* Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Alle var spent da hun skulle begynne på skolen, siden hun har gått i liten barnehage og vært litt sjenert ovenfor fremmede barn. Heldigvis gikk det over all forventning, og det virker som hun stortrives. Hun har venninner og engasjerer seg i skolearbeidet. Nå viser det seg at hun først begynte å tisse på seg om natta, og har gjort det et par ganger på skolen også. Noe hun selvfølgelig synes er fryktelig flaut selv! Jeg er "bare" storesøster og bor langt unna, så jeg har ikke noen daglig kontakt. Jeg vet min søsters foreldre er travle mennesker, og vet ikkeom de egentlig er flink nok til å fange opp signaler, eller i det minste forsøke å løse dem. Har så vondt av henne, men det er liksom ikke noe jeg får til å gjøre her jeg sitter. Derfor lurer jeg på hva som kan være grunnen til at en seksåring som ikke har tisset på seg siden hun gikk i bleier plutselig begynner nå, til tross for at hun trives ellers? Tenkte å lære henne å ringe meg på mobilen neste gang jeg er hjemme, sånn i tilfelle hun trenger å prate om ett eller annet!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Det kan være mange grunner til at hun er inkontinent. Ikke sikkert det er fordi hun akkurat har begynt på skolen og at det kan være litt skremmende! Barn som tisser - lommelegen
Gjest Silmarill Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Det er som du sier lite du kan gjøre annet enn å være der for henne pr. telefon. Det lureste for deg å gjøre er å prate med foreldrene til søsteren din! Mulige årsaken kan være infeksjoner, vanskeligheter med lukkemekanismen, liten blærekapasitet, sensitiv blære, stress i familien, sukkersyke. Noen ganger kan det også være psykologiske årsaker til at barn som tidligere har vært tørre, begynner å tisse på seg igjen. Hos noen modnes rett og slett denne funksjonen langsommere Det er uansett viktig at hun ikke får skjenn for at hun tisser på seg! Som jeg skrev inledningsvis så er det foreldrene som har ansvaret for å undersøke årsaken, men veldig flott at du bryr deg
Gjest Mysticgirl Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Regresjon i utviklingen er hos enkelte vanlig når nye ting skjer, som feks begynne på skolen. Selv om hun trives så kan dette med å begynne på skolen og plutselig være så "stor" være en stor omveltning på henne. Enkelte barn vil reagere med å "gå tilbake i utvikling "for å stoppe på barnehagestadiet feks..Dette bruker som regel å rette på seg senere
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Regresjon i utviklingen er hos enkelte vanlig når nye ting skjer, som feks begynne på skolen. Selv om hun trives så kan dette med å begynne på skolen og plutselig være så "stor" være en stor omveltning på henne. Enkelte barn vil reagere med å "gå tilbake i utvikling "for å stoppe på barnehagestadiet feks..Dette bruker som regel å rette på seg senere Det er helt korrekt som Mysticgirl her sier. Det behøver rett og slett ikke skyldes noe annet enn at det er store endringer på gang i hennes liv som medfører litt usikkerhet i en periode og kan ordne seg igjen like fort som det dukket opp. Men selvsagt bør man sjekke om det kan være noe fysisk galt med henne som fører til tissingen, som urinveisinfeksjon osv. Dersom problemer vedvarer over lengre tid kan man få vurdert om det skyldes noe psykisk. I mellomtiden bør man redusere problemet og konsekvensene til et minimum, og f.eks. tilby henne bleier om natten slik at hun kan sove godt og uforstyrret og ikke måtte bekymre seg for konsekvensene av tissingen mer enn stengt tatt nødvendig.
Far til 2 Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Et av mine barn gjorde det samme i ung alder. Og jeg har sterk mistanke om at det var ting som skjedde hjemme hos barnets bostedsforelder som var årsaken. Barnet tisset ALDRI på seg da det var hos meg, men til stadighet hos bostedsforelder. Dette foregikk i lang tid (flere år). Så skjedde det endringer mht deres situasjon hos bostedsforelder, og problemet forsvant nesten like plutselig som det kom. Som andre sier synes jeg du skal forsøke ha nær kontakt med barnet. Kansje kan du få vite om ting barnet ikke tør si hjemme. 1
Malina Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg vet at det er noen barn som plutselig blir "sløve" med dogåing, etter de har lært seg å bli selvstendige. Og på skolen blir de ikke minnet på dette slik som i barnehagen. Kansje hun ikke kjenner det så godt selv at hun skulle vært på do? Er veldig vanskelig for meg og si hva det kan være, men vet at enkelte unger i barnehagen jeg jobber i, er veldig flink med dogåing en periode, men at dette avtar en stund etter de er blitt flinke.. Kan jo være alt fra blærekatarr til psykiske problemer..
Gjest TS Skrevet 24. oktober 2007 #8 Skrevet 24. oktober 2007 Ok, nå har jeg fått andre opplysninger i tillegg. Kanskje det forandrer saken litt, jeg vet ikke... Hun har nemlig forandret personlighet helt siden hun begynte på skolen. Hun banner, gråter hele tiden, kjefter, raser mot foreldrene og er generelt vrang. I tillegg har hun begynt å tisse på seg som sagt. Kan virkelig overgangen fra barnehage til skole bli så brå på så kort tid?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå